Zgodnie z przewidywaniami wyniki finansowe całego McLarena uległy znaczącemu pogorszeniu w 2020 roku. Firma odnotowała dużą stratę i musiała ratować się pożyczkami. Zespół F1 również był na minusie, ale dzięki nowemu inwestorowi jego przyszłość jest bezpieczna.
McLaren opublikował swój raport finansowy za 2020 rok pod koniec kwietnia bieżącego roku. Zainteresowani mogą go pobrać wraz z prezentacją pod tym linkiem. Dalsza część tego artykułu powstała na podstawie opublikowanych danych, a także innych informacji z ostatnich miesięcy.
McLaren Group Limited to firma w ramach której istnieją trzy główne: działy Automotive (produkcja samochodów), Racing (zespoły F1 i IndyCar) oraz Applied (szeroko rozumiane usługi inżynieryjne i technologiczne). W firmie zdecydowanie dominuje produkcja samochodów, która odpowiada za 80% całych przychodów. Do połączenia wszystkich działalności w jedną spółkę doszło w ostatnich latach.
Udziałowcy McLaren Group na koniec 2020 roku to: 56,30% Bahrain Mumtalakat Holding Company, 14,30% TAG Automotive Limited, 10,0% Nidala (BVI) Limited, 5,76% Favorita Limited, 5,76% Perlman Investments Limited, 5,23% McKal Holdings Limited i 2,65% Acanitt Limited.
Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w McLarena w 2020 roku
Kryzys finansowy związany z pandemią koronawirusa nie mógł uderzyć w McLarena w gorszym momencie. Ta firma z roku na rok dynamicznie rosła, prowadzono duże inwestycje w dział produkcji samochodów. Udziałowcy regularnie dofinansowywali firmę, brano kredyty, a także pozyskano nowego współwłaściciela w 2019 roku: Michael Latifi poprzez spółkę Nidala. Firma regularnie przynosiła straty, ale z roku na rok produkcja samochodów rosła, a wyniki finansowe się poprawiały. W 2019 roku firma była już bardzo bliska zanotowania zysku. Według prognoz w 2020 roku miał nastąpić przełom, a w kolejnych latach zyski miały być coraz większe.
Z powodu pandemii koronawirusa McLarena znalazł się w bardzo trudnej sytuacji. Musieli na kilka tygodni zamknąć fabrykę i wstrzymać produkcję samochodów, wysłano pracowników na przymusowe urlopy, a także zwolniono ich część ograniczając produkcję samochodów. Z powodu skrócenia sezonu F1 znacznie spadły wpływy finansowe zespołu wyścigowego, co wymagało zmian i restrukturyzacji. Wstrzymano budowę nowego tunelu aerodynamicznego i symulatora na kilka miesięcy. Wprowadzono wiele działań aby obciąć koszty funkcjonowania całej firmy.
Na początku 2020 roku firma dostała od swoich udziałowców 300 mln funtów dofinansowania. W połowie roku wzięli 150 mln funtów kredytu w banku w Bahrajnie. W grudniu firma MSP Sports Capital zakupiła pakiet akcji zespołu F1. W 2020 roku wpłacili 100 mln funtów, a docelowo mają zapłacić 185 mln funtów za 33% udziałów. Ostatnim elementem restrukturyzacji była sprzedaż siedziby (obie fabryki) w kwietniu 2021 roku za 170 mln funtów amerykańskiej firmie Global Net Lease. McLaren jednocześnie podpisał umowę na 20-letni wynajem, będą mogli to potem przedłużyć lub odkupić.
Skala potrzeb finansowych, a także oszczędności wprowadzonych w firmie pokazuje jak mocno uderzył w nich kryzys finansowy. Na szczęście widać światełko w tunelu, bo wyniki finansowe i sprzedaż samochodów w czwartym kwartale 2020 roku wyraźnie się poprawiły. Początek 2021 roku również jest podobno o wiele lepszy (dowiemy się oficjalnie pod koniec maja), zamówienia w sieci sprzedaży przekraczają produkcję, a w fabryce wrócili do pracy na dwie zmiany. Jeżeli kryzys finansowy już się skończył, to możemy spodziewać się powrotu na ścieżkę wzrostu, ale wszystkie poprzednie plany mówiące o miliardzie funtów na prace rozwojowe i inwestycje w latach 2020-2025, wprowadzeniu kilkunastu modeli i osiągnięciu produkcji 6000 samochodów rocznie zostaną opóźnione.
Wyniki finansowe McLarena w 2020 roku
Cały McLaren zanotował w 2020 roku przychody na poziomie 771,6 mln funtów, co oznacza spadek o 48% w porównaniu do 1 486 mln funtów przychodów w 2019 roku. Firma zanotowała stratę operacyjna w wysokości 50,1 mln funtów w porównaniu do zysku operacyjnego 204,5 mln funtów w 2019 roku. Po uwzględnieniu wszystkich podatków i opłat McLaren w 2020 roku zanotował gigantyczną stratę 685,3 mln funtów. Dla porównania w 2019 roku w ten sam sposób zaraportowany wynik finansowy wykazał 24,9 mln funtów straty.
W 2020 roku 80% przychodów wypracował dział zajmujący się produkcją i sprzedażą samochodów (615 mln funtów), dział wyścigowy 16% (125 mln funtów), a dział Applied 4% (33 mln funtów).
McLaren w 2019 roku sprzedał 4 662 samochody. W 2020 roku planowali sprzedaż około 4 000 sztuk, ale miały to być modele droższe, dlatego wpływy finansowe według planu miały się poprawić. Okresowe zamknięcie fabryk i sieci sprzedaży, a także kryzys finansowy na świecie sprawiły, że sprzedano tylko 1 659 sztuk, co oznacza spadek aż o 64%. Najmniejsze spadki sprzedaży zanotowano w Chinach i w „reszcie świata” po 34%, a największe w Ameryce Północnej – 71%. Ameryka Północna pozostała dla McLarena najważniejszym rynkiem, bo sprzedano tam 595 sztuk samochodów. McLaren w 2020 roku ruszył z produkcją nowych modeli Speedtail, 765LT i Elva. W 2021 roku nowym modelem jest Artura, a ten model to nowy start dla McLarena. Samochód jest oparty o nowe podwozie, a także nowy hybrydowy układ napędowy. To podwozie będzie wykorzystywane do innych przyszłych modeli. McLaren stawia na hybrydowe samochody, a przyszłości będą również w pełni elektryczne.
McLaren w 2020 roku zatrudniał średnio 4 159 osób, czyli o 310 mniej niż w 2019 roku.
Sytuacja finansowa zespołu F1 w 2020 roku
Po sprzedaży pakietu akcji nowemu udziałowcowi, McLaren Racing ponownie odłączy się od całego McLarena. Wyniki finansowe tego zespołu od 2021 roku będą raportowane oddzielnie. Według zapowiedzi z raportu finansowego dział wyścigowy ma zapewnione finansowanie do końca 2023 roku. W kolejnych latach ten dział ma zacząć przynosić zyski. Stanie się tak dzięki wprowadzonemu już do Formuły 1 limitowi budżetowemu. Zespół F1 przekroczył cele jakie założono w stosunku do liczby i wpływów finansowych od sponsorów w 2020 roku. Wyniki finansowe za miniony rok są słabe z powodu znaczącego spadku wpływów od Liberty Media. Skrócenie kalendarza F1 bardzo odbiło się na wysokości premii dla zespołów co opisałem w lutym (szczegóły).
W ogólnym raporcie finansowym nie podano wielu konkretów na temat zespołu F1. Dodatkowo McLaren posiada obecnie zespół w serii IndyCar, którego wyniki wliczają się do działu Racing i nie są w żadnym miejscu rozdzielane. Z tego powodu trudno na podstawie tego ogólnego raportu wyciągać szczegółowe wnioski. McLaren jest zobowiązany przedstawić oddzielny raport dla spółki McLaren Racing do brytyjskiego urzędu. Gdy zostanie on opublikowany, to omówię to szerzej. Poniżej znajdziecie jedynie wybrane dane finansowe.
McLaren Racing zanotował w 2020 roku 125 mln funtów przychodów, czyli znacznie mniej niż 185 mln funtów w 2019 roku. Za ten spadek w głównym stopniu odpowiada niższa premia od Formuły 1 z powodu znacznego pogorszenia sytuacji finansowej Liberty Media. Wpływy od sponsorów z powodu skróconego kalendarza również spadły. McLaren chwali się tym, że przekroczył plan dotyczący pozyskiwania sponsorów, natomiast z powodu skróconego kalendarza umowy musiały być renegocjowane i zmniejszane. McLaren Racing przyniósł w 2020 roku stratę EBIDTA w wysokości 51 mln funtów.
Podsumowanie i zagrożenia czekające w 2021 roku
McLaren przetrwał kryzysowy dla siebie rok. Biorąc pod uwagę skalę spadku przychodów i konieczność pozyskiwania funduszy gdzie się da, to sytuacja była naprawdę zła. Jeżeli w 2021 roku nastąpi znaczne odbicie, to powinni w ciągu kilku lat odrobić te straty. Firma wróci na wzrostową ścieżkę i znacznie zwiększy się jej wartość. Nie jest wykluczone, że w perspektywie kilku lat McLaren trafi na giełdę lub zostanie komuś sprzedany. Jego właścicielami w większości są fundusze inwestycyjne, które będą mogły chcieć zarobić na tym dużo pieniędzy. Jeżeli sytuacja na rynku nie poprawi się wyraźnie, to długotrwały kryzys może wymusić sprzedaż firmy za niską cenę, ale ten scenariusz wydaje się, że na ten moment został zmarginalizowany.
Zespół F1 po pozyskaniu nowego udziałowca ponownie stał się osobnym podmiotem. Sytuacja finansowa w ostatnich latach nie była dobra, ale teraz dzięki limitowi budżetowemu w Formule 1 będą blisko stania się zyskowną firmą. Bardzo dobra forma sportowa ułatwia pozyskiwanie sponsorów, a jeżeli wpływy całej F1 wrócą do poziomów sprzed pandemii, to McLaren otrzyma w ramach premii znacznie więcej pieniędzy.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: