Kierowcy odsyłają do FIA indywidualne opinie na temat systemu osłony kokpitu typu „Halo”. Większość z nich jest negatywna, a to zwiększa szanse na to, że system ten nie zostanie wprowadzony w 2018 roku.
W lipcu 2016 roku grupa strategiczna F1 jednomyślnie opowiedziała się za wprowadzeniem osłony kokpitu typu „Halo” od 2018 roku (szczegóły). W drugiej części sezonu 2016 każdy kierowca podczas piątkowych treningów miał okazję przejechać się bolidem Formuły 1 z tym systemem. Te testy miały ostatecznie spowodować, że system osłony kokpitu zostanie wprowadzony do F1 od 2018 roku. Jednak znowu pojawiają się wątpliwości.
Auto Motor und Sport dotarł do pierwszych wyników głosowania kierowców Formuły 1. FIA wysłało do nich prośby, aby wyrazili swoją opinię na temat systemu „Halo”. Do tej pory FIA otrzymała 16 odpowiedzi, siedem z nich było negatywnych, pięć pozytywnych, a cztery nie przedstawiły jasnego stanowiska kierowcy. Widać więc już, że wśród kierowców nie będzie nawet większościowego poparcia dla wprowadzenia osłony typu „Halo” w 2018 roku. Oczywiście to nie kierowcy decydują, ale ich głos jest ważny. FIA kilkukrotnie robiło prezentacje pokazujące kierowcom, jak przebiegałyby wypadki, gdyby bolidy miały zamontowaną osłonę kokpitu. Tego typu osłona zwiększa bezpieczeństwo, ale jak widać nie przekonało to kierowców.
Zmiany w regulaminie technicznym na sezon 2018 muszą być uzgodnione i zatwierdzone do końca kwietnia 2017 roku. Po tym terminie będzie wymagana jednomyślność zespołów. Trudno oczekiwać aby w takiej kwestii się ona pojawiła, bo system osłony kokpitu cały czas budzi wątpliwości. Jednak FIA może powołać się na względy bezpieczeństwa i samodzielnie wprowadzić ten system do regulaminu na 2018 rok. Nie spodziewam się takiej decyzji, bo byłaby ona bardzo kontrowersyjna i krytykowana z wielu stron.
Ten temat będzie narastał w kolejnych tygodniach. Jestem bardzo ciekawy zdania Liberty Media, a szczególnie Rossa Brawna, który odpowiada teraz za kwestie regulaminowe i sportowe. Odkładając na bok kwestie bezpieczeństwa, to tego typu struktura wpłynie negatywnie na wygląd bolidów, a Liberty Media chce polepszać wizerunek F1 i stawiać bardziej na rozrywkę, a tym samym pozyskiwać nowych fanów. Bolidy od 2017 roku zyskają o wiele lepszy wygląd, a ten system nie będzie z tym współgrał. Oczywiście do wszystkiego kibice ostatecznie się przyzwyczają, nie takie zmiany w wyglądzie bolidów F1 się pojawiały.
FIA i Jean Todt bardzo mocno forsują wprowadzenie osłony kokpitu i tu nie będzie wątpliwości. Moim zdaniem ten system albo zostanie wprowadzony w 2018 roku, albo ruszą prace nad alternatywami. FIA już więcej z „Halo” nie „wyciśnie”, testy były długie i wiedzą już o nim wszystko. Jeśli nie „Halo” to powróci temat szyby, którą testował Red Bull. Jednak tu na 100% pojawi się wiele wątpliwości w tym te, że takie rozwiązanie da Red Bullowi przewagę w aerodynamice. Poza tym przy tym rozwiązaniu pojawia się problem brudu i deszczu na szybie. Po testach FIA okazało się, że nie uchroni ona przed uderzeniem koła. Dlatego może pojawić się trzecia opcja, czyli odchudzona wersja „Halo”.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: