Informacje na temat limitów oraz bieżącego wykorzystania elementów jednostek napędowych przez wszystkie zespoły i kierowców F1 w 2021 roku. Tabela z wykorzystaniem elementów będzie aktualizowana na bieżąco w trakcie sezonu 2021 Formuły 1.
Limity wykorzystania elementów jednostki napędowej w sezonie 2021 są następujące: trzy silniki spalinowe, turbosprężarki, MGU-H i MGU-K, a także po dwie sztuki baterii i elektroniki sterującej. Nowością w 2021 roku jest wprowadzenie limitów na wykorzystanie układów wydechowych, dozwolone jest wykorzystanie ośmiu sztuk. Elementy jednostki napędowej są przypisane do danego bolidu. Jeśli w trakcie sezonu dojdzie do zmiany kierowcy, to nowy zawodnik musi korzystać z tych samych elementów co jego poprzednik. Liczba dostępnych elementów jest identyczna jak w sezonie 2020, a kalendarz według planów będzie dłuższy (o sześć weekendów wyścigowych), co znacząco zwiększa ryzyko przekroczenia limitów. Każdy z producentów musiał postawić na zwiększenie niezawodności swoich produktów przed sezonem 2021.
Wykorzystanie elementów silników w F1 w 2021 roku
Kierowca | Zespół / Silnik | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 6 |
Max Verstappen | Red Bull - Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Sergio Perez | Red Bull - Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 7 |
Daniel Ricciardo | McLaren - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 |
Lando Norris | McLaren - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 |
Lance Stroll | Aston Martin - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 |
Sebastian Vettel | Aston Martin - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 |
Fernando Alonso | Alpine - Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 9 |
Esteban Ocon | Alpine - Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 9 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 7 |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 7 |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri - Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Pierre Gasly | AlphaTauri - Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Kimi Raikkonen | Alfa Romeo - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Nikita Mazepin | Haas - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 6 |
Mick Schumacher | Haas - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 6 |
George Russell | Williams - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 |
Nicholas Latifi | Williams - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 |
Tabela została zaktualizowana po zakończeniu sezonu |
Liczba pogrubiona – ostatni dozwolony element, Liczba czerwona – element nadprogramowy
Legenda tabeli: ICE – silnik spalinowy, TC – turbosprężarka, MGU-H – moto-generator energii cieplnej, MGU-K – moto-generator energii kinetycznej, ES – baterie, CE – elektronika sterująca, EX – układ wydechowy.
Nie mamy wiedzy w jakim stanie są poszczególne elementy. Zespoły po pierwszym wykorzystaniu danego elementu mogą z niego niemal dowolnie korzystać. Fakt, że dany kierowca otrzymuje np. nowy silnik spalinowy nie oznacza automatycznie, że poprzedni nie nadaje się już do użytku. Standardową praktyką jest wykorzystanie starszych elementów podczas piątkowych treningów oraz zakładanie nowszych części na sobotę i niedzielę.
W trakcie sezonu 2021 obowiązuje zamrożenie rozwoju jednostek napędowych. Producenci nie mogą wprowadzać nowych specyfikacji, przez cały rok będą wykorzystywane elementy w takiej specyfikacji jak na starcie sezonu. Można jedynie wprowadzać w bardzo ograniczonym zakresie zmiany dotyczące niezawodności, ale jedynie do nowych sztuk danych elementów.
Limit wykorzystania układów wydechowych
W regulaminie sportowym na sezon 2021 wprowadzono ograniczenie liczby kompletów układów wydechowych na sezon dla kierowcy do ośmiu sztuk. Wykorzystanie dodatkowych będzie się wiązało z takimi samymi karami, jakie od kilku lat obowiązują za wykorzystanie nadprogramowych elementów jednostki napędowej (przesunięcie na polach startowych). W poprzednich sezonach wykorzystanie wydechów nie było w ogóle limitowane, w niektórych przypadkach wykorzystywano ich bardzo dużo, więc w ramach ograniczania kosztów postanowiono to ograniczyć. FIA monitoruje układy wydechowe w ten sam sposób co podstawowe komponenty jednostki napędowej.
Kary za nadprogramowe elementy jednostki napędowej
Regulamin dotyczący kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej nie zmienił się w stosunku do minionego sezonu. Użycie pierwszego nadprogramowego elementu z danej kategorii oznacza przesunięcie na polach startowych o 10 miejsc, a kolejnych nadprogramowych z tej samej kategorii o 5 pozycji na starcie. Jeżeli suma kar za nadprogramowe elementy w jeden weekend przekracza 15, to kierowca po prostu startuje z końca stawki. Nie będzie dalszego sumowania kar.
System kar sprawia, że nie opłaca się gromadzić w jeden weekend więcej sztuk danego elementu jednostki napędowej. W 2021 roku jeśli kierowca otrzyma w dany weekend dwa nowe, nadprogramowe elementy jednego typu (np. dwa silniki spalinowe), to w kolejne weekendy będzie mógł korzystać tylko z drugiego z tych elementów. Pierwszy z nich nie będzie mógł już być używany.
Liczba kar w dwóch ostatnich sezonach
W 2019 roku jedynie dwaj kierowcy nie przekroczyli limitu w żadnej kategorii, a wszyscy pozostali kierowcy dostawali kary przesunięcia na starcie. Sezon 2019 liczył 21 eliminacji, a limity wykorzystania komponentów były takie same jak obecnie z wyjątkiem MGU-K, bo były dostępne tylko dwie sztuki, a nie trzy jak obecnie. Niemal wszyscy przekroczyli dozwolone limity, a w kilku przypadkach pojedyncze przekroczenie nie wystarczyło. To znaczy, że w drugiej połowie sezonu 2019 regularnie ktoś był przesuwany na starcie, a wielu zawodników straciło z tego powodu sporo punktów.
W 2020 roku podwyższono limit wykorzystania MGU-K do trzech sztuk, a sam sezon z powodu pandemii koronawirusa został skrócony do 17. eliminacji. Średnia wymagana żywotność komponentów jednostek napędowych znacząco spadła, a to przełożyło się na o wiele mniejszą liczbę kar. Jedynie pięciu kierowców musiało zakładać nadprogramowe elementy. W większości przypadków powodem były nagłe awarie, również powstałe w wyniku kraks.
P.S. Zdjęcie tytułowe tego wpisu przedstawia kilka modeli silników Mercedesa z sezonów w erze hybrydowej.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: