Liberty Media przedstawiła wyniki finansowe za trzeci kwartał 2018 roku. Chase Carey podczas telekonferencji zdradził wiele dodatkowych danych oraz informacji o Formule 1.
Na początek ważne wyjaśnienie. Bezpośrednie porównywanie wyników finansowych F1 w pojedynczych kwartałach w kolejnych latach nie jest reprezentatywne. Wyniki finansowe F1 w rozbiciu na kwartały zależą od tego ile w danym kwartale rozegrano wyścigów. Większość wpływów od sponsorów czy telewizji jest dzielonych poprzez liczbę wyścigów danym sezonie, a potem księgowanych do danego kwartału. Wpływy w ramach opłat licencyjnych pojawiają się w kwartale w którym odbył się dany wyścig. Dlatego dla F1 zawsze zdecydowanie najgorszy jest pierwszy kwartał w danym roku, a najlepsze są dwa środkowe gdzie wyścigów jest najwięcej.
W związku z tym, że tegoroczny kalendarz różni się od zeszłorocznego, to bezpośrednie porównanie kwartałów jest obarczone sporym błędem i należy traktować je tylko jako ciekawostkę. Dopiero porównanie wyników finansowych za cały rok będzie warte uważnego zainteresowania. W 2017 roku odbyło 20 wyścigów, w tym sześć w trzecim kwartale. W 2018 roku jest 21 wyścigów, w tym osiem w trzecim kwartale. Widać po tym, że przychody w trzecim kwartale 2018 roku musiały być wyraźnie lepsze niż rok wcześniej.
Liberty Media jest spółką notowaną na giełdzie, która nie zajmuje się tylko Formułą 1. Publikuje ona swoje wyniki finansowe po każdym kwartale oraz wyniki roczne. W ich podsumowaniu kwestie związane z F1 są podawane osobno, więc możemy zobaczyć sporo szczegółów finansowych. Za czasów władzy CVC oraz Berniego Ecclestone’a nie mielismy szans poznać takich szczegółów.
Wyniki finansowe Formuły 1 za trzeci kwartał 2018 rok
Formuła 1 zanotowała 647 mln $ przychodów w trzecim kwartale 2018 roku. Na tę kwotę składa się 560 mln $ podstawowych przychodów (opłaty licencyjne od torów, kontrakty telewizyjne oraz wpływy od sponsorów) oraz 87 mln $ pozostałych przychodów. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 39 mln $. Zespoły otrzymały łącznie 344 mln $ w trzecim kwartale od Formuły 1.
Wyniki za trzeci kwartał 2018 roku są zdecydowanie lepsze niż w tym samym okresie rok wcześniej. Jest to głównie spowodowane wspomnianą na wstępie większą liczbą wyścigów w badanym okresie. W trzecim kwartale 2017 roku F1 zanotowała 501 mln $ przychodów (430 mln $ podstawowych oraz pozostałych 71 mln $) oraz stratę w wysokości 10 mln $. Zespoły w tym samym okresie rok temu otrzymały 273 mln $.
Na ogólny wzrost przychodów w trzecim kwartale 2018 roku decydujący wpływ miała większa liczba wyścigów. Za wzrost pozostałych przychodów odpowiadają: większe wpływy za logistykę i transport, większe wpływy z Internetu oraz produkcji telewizyjnej, większe wpływy związane z różnymi formami zaangażowania kibiców oraz większa sprzedaż części zamiennych dla F2 i GP3.
Pełne podsumowanie wyników Liberty Media za trzeci kwartał 2018 roku można przeczytać po angielsku pod tym linkiem.
Szczegóły na temat aktualnej kondycji F1 z telekonferencji
Po ogłoszeniu wyników kwartalnych odbyła się telekonferencja z inwestorami. Podczas blisko 60-minutowej dyskusji Chase Carey wygłosił oświadczenie w którym podzielił się szeregiem danych niefinansowych na temat tegorocznego sezonu F1. Był także pytany o kilka spraw przez uczestników konferencji (niektóre pytania były bardzo konkretne). Wynotowałem najciekawsze informacje jakie zdradził prezes F1. Poszczególne fakty są poniżej w osobnych akapitach, w większości przypadków z moim komentarzem.
Oglądalność telewizyjna i frekwencja na torach w 2018 roku
Światowa oglądalność telewizyjna wyścigów F1 spadła w tym roku o 5%. Za to pogorszenie według Careya odpowiedzialne są Włochy, gdzie zanotowano duże spadki oglądalności po przejściu z transmisjami do kodowanych kanałów premium. Wykluczając Włochy, to oglądalność wyścigów wzrosła o 1%. Oglądalność kwalifikacji urosła bardziej niż wyścigów w 2018 roku, ale nie podał szczegółów. Ten wynik na pewno jest mocno rozczarowujący biorąc pod uwagę przesunięcie terminów godzin rozpoczynania wyścigów, aby były one emitowane w lepszym czasie antenowych w kluczowych krajach. Nie widać pozytywnego wpływu tej zmiany. Oglądalność F1 spada od blisko dziesięciu lat głównie z powodu przechodzenia z transmisjami do kodowanych kanałów telewizyjnych.
Chase Carey jest bardzo zadowolony z wyników oglądalności w dwóch kluczowych rosnących rynkach F1. W USA oglądalność telewizyjna wzrosła w tym roku o 50%, a w Chinach aż o 265%. Ten ogromny wzrost w Chinach to zasługa odwrotnego posunięcia, czyli powrotu transmisji F1 z kodowanych do ogólnodostępnych telewizji. O tym Carey nie wspomniał.
Frekwencja na torach w tym sezonie wzrosła o 3% w porównaniu do poprzedniego sezonu biorąc pod uwagę 16 torów obecnych w obu tych sezonach. Za nami 19 wyścigów w tym roku. Carey na pewno nie uwzględnił Francji i Niemiec (nie było ich w 2017 roku w kalendarzu) oraz prawdopodobnie Meksyku, czyli ostatniego wyścigu przed publikacją danych finansowych. Na pełne podsumowanie frekwencji na torach F1 w 2018 roku przyjdzie pora w grudniu.
Działalność w Internecie, F1 TV Pro oraz e-sport
Liczba interakcji w Internecie w czasie tygodni wyścigowych wzrosła o 31%, a liczba odtworzeń wideo o 66% – porównania do zeszłego roku. Formuła 1 według Careya drugi rok z rzędu jest najszybciej rosnącym sportem w mediach społecznościowych. Łączna liczba polubień profili F1 w mediach społecznościowych wynosi obecnie 18,1 mln – wzrost o prawie 50% w porównaniu do zeszłego roku.
Internetowa usługa z transmisjami wideo będzie cały czas rozwijana w przerwie zimowej oraz w kolejnych latach. Planują jej pełne komercyjne uruchomienie przed sezonem 2019. Do tej pory skupiali się na technologii i zawartości. W 2019 roku możemy spodziewać się, że usługa F1 TV Pro będzie mocno promowana. Formuła 1 w tym roku w wybranych krajach podpisała nowe umowy z telewizjami w ramach których zawarto współpracę dotyczącą udostępniania / promocji internetowej usługi z transmisjami. Planują kontynuować i rozszerzać takie umowy. Co to oznacza? Gdyby w Polsce doszło do takiego porozumienia, to hipotetycznie ktoś kto kupiłby pakiet z kanałami Eleven Sports, to mógłby dostać zniżkę na pakiet F1 TV Pro.
Oglądalność zawodów e-sportowych Formuły 1 wzrosła w tym roku o prawie 100% w porównaniu z tym samym etapem rozgrywek w minionym sezonie. Łączna liczba odtworzeń w mediach społecznościowych to 13 mln w tym roku. Zawody e-sportowe F1 pozyskały osobnych sponsorów, firmy New Balance oraz Fanatec.
Kalendarz, sponsorzy, regulaminy i plany
Przyszłoroczny kalendarz będzie taki sam jak w obecnym sezonie. W ostatnim czasie podpisano nowe umowy na wyścigi w Japonii i w Niemczech. Carey pochwalił się umową z Wietnamem na 2020 rok, która wpisuje się w plan rozwoju Formuły 1 na nowych rynkach w Azji, która jest dla nich kluczowym obszarem. F1 cały czas prowadzi rozmowy z Miami, która są długie, bo zaangażowane w nie jest wiele podmiotów. Carey liczy na ten wyścig w 2020 roku, pochwalił się frekwencją na tegorocznym festiwalu w tym mieście, co jest dobrym prognostykiem na wyścig. Planują więcej festiwali dla kibiców w 2019 roku.
Formuła 1 podpisała na wiele lat umowy z dwoma kluczowymi i wieloletnimi partnerami: DHL oraz Fly Emirates. Podpisano pierwszy regionalny kontrakt sponsorski z firmą Petronas. Zawarto nową umową z Amazon Web Services (szczegóły). Bardzo ważna jest zawarta we wrześniu umowa z Interregional Sports Group, która otwiera przed F1 możliwości czerpania dużych zysków z zakładów bukmacherskich (opisałem ją wcześniej TUTAJ). Nowi sponsorzy będą mieć większy wpływ na wyniki finansowe w kolejnym roku.
Rozmowy na temat nowego Concorde Agreement trwają i nic nie wskazuje na to, że zostanie ono szybko zawarte. Nie będzie rewolucji w silnikach w 2021 roku. Carey liczy, że zmiany w regulaminie technicznym na 2019 rok sprawią, że wyścigi będą ciekawsze.
Wszystkie inwestycje i działania Liberty Media w 2017 i 2018 roku są prowadzone w perspektywie kilkuletniej. One już przynoszą korzyści, ale to nie koniec. Nie myślą w perspektywie kilku miesięcy, a kilku lat. Carey nie powiedział konkretnie jakiej poprawy wyników finansowych oczekuje w kolejnych latach już po tym, jak wprowadzone działania odniosą pełny skutek.
Podsumowanie
Nie powinniśmy spodziewać się w tym roku poprawy wyników finansowych F1. Jeżeli poprawa będzie to nieznaczna. Liberty Media bardzo zwiększyło inwestycje, co negatywnie wpływa na zyski. Te nowe projekty prowadzone przez F1 przyniosą skutki w kolejnych latach. Poza tym F1 ma w zanadrzu ogromną umowę z brytyjską telewizją Sky Sports, która bardzo poprawi wyniki w przyszłym roku oraz perspektywę rozszerzenia kalendarza i wpływy z Internetowych transmisji.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: