Formuła 1 podczas specjalnej prezentacji na torze Silverstone przed GP Wielkiej Brytanii 2021 pokazała pełnowymiarowy model bolidu na sezon 2022. W przyszłym roku w F1 będzie największa rewolucja techniczna w historii, co widać po kształcie samochodu.
Na początek kilka ważnych informacji przypominających. Rewolucja techniczna była planowana w Formule 1 na sezon 2021. Z powodu pandemii koronawirusa i związanym z tym kryzysem finansowym przesunięto ją na sezon 2022. Zasady tej rewolucji zatwierdzono w 2019 roku. W październiku 2019 roku Liberty Media zaprezentowała wizualizacje nowego samochodu, pokazywali wcześniej również jego model w pomniejszonej skali przeznaczony do prac w tunelu aerodynamicznym. F1 pokazuje wszędzie model zbudowany zgodnie z duchem nowych przepisów, ale to nie znaczy, że zespoły zrobią takie same bolidy. Nowy regulamin techniczny został napisany w nowym stylu, jest znacznie bardziej dokładny, ale wciąż zapewnia swobodę w projektowaniu wielu elementów. Dodatkowo na pewno zespoły znajdą w nim możliwości na rozwiązania jakich twórcy regulaminu nie przewidzieli. Dlatego to co widzimy teraz to podstawowy model samochodu, a prawdziwe będą się od niego mniej lub bardziej różnić.
Prezentacja modelu na sezon 2022 na Silverstone
Liberty Media zrobiło z tej prezentacji duże wydarzenie. Całość trwała 30 minut, była transmitowana w wielu telewizjach oraz w wielu miejscach w Internecie. Przy bolidzie zgromadzili się wszyscy aktualni kierowcy, wcześniej były wypowiedzi oficjeli, nie zabrakło nawet krótkiej części artystycznej. Pokazano samochód w dwóch wersjach, ja zamieszczam tutaj jedynie zdjęcia modelu pokazanego na torze razem z kierowcami. W nagranej części pokazano ten bolid obklejony różnokolorową odblaskową taśmą, co miało być efektowne, ale efektem ubocznym jest to, że kształty samochodu nie są czytelne. Zapis tej prezentacji można obejrzeć na YouTubie pod tym linkiem.
Galeria zdjęć – pełnowymiarowy model bolidu na sezon 2022
Źródło: Pirelli
Najważniejsze cechy nowych bolidów i zmiany w regulaminie technicznym na sezon 2022
Prace nad nowym regulaminem trwały ponad dwa lata, przetestowano wiele kolejnych ewolucji konstrukcji samochodu. Pracą nad nowymi zasadami technicznymi przyświecał jeden główny cel: pozwolić kierowcom jeździć blisko siebie bez dużej utraty docisku aerodynamicznego. To sprawi, że wyścigi będą ciekawsze, będzie więcej walki i wyprzedzania. Według symulacji udało się to zrobić, ale poczekajmy na realne efekty na torze, gdy pojawią się samochody opracowane przez zespoły.
Szerokość samochodu bez zmian będzie wynosić 2000 mm, przednie skrzydło zostanie nieznacznie zwężone do 1950 mm. Nowością jest wprowadzenie maksymalnego rozstawu osi – 3600 mm co będzie oznaczać, że w porównaniu do 2021 roku samochody zostaną skrócone o kilka, kilkanaście centymetrów.
Minimalna waga bolidu wzrośnie do aż 790 kg, czyli o 38 kg w porównaniu do obecnego sezonu. Spowodowane jest to głównie wzmocnieniem monokoku oraz nowymi kołami. Mniejszy wpływ ma wprowadzenie standardowych części oraz podniesienie minimalnej wagi silnika.
Jednostki napędowe będą takie same (od 2022 roku zostaną całkowicie zamrożone na trzy lata), ale zmieni się paliwo. Obecnie stosuje się benzynę z 5,75% domieszką biokomponentu. Od 2022 roku tej domieszki będzie 10%, będzie ją stanowić etanol powstający w pełni ekologiczny sposób. Każdy producent musi więc znacznie przebudować silnik spalinowy.
Nowe samochody będą bezpieczniejsze. Testy zderzeniowe zostaną zaostrzone, konstrukcja będzie musiała zaabsorbować więcej energii przy bocznym i tylnym uderzeniu niż obecnie.
Omówienie aerodynamiki samochodów F1 na sezon 2022
Formuła 1 celuje w znaczące zmniejszenie efektu “brudnego powietrza” generowanego przez samochód F1. Ma to zostać osiągnięte poprzez dwa powiązane ze sobą działania. Z jednej strony bardzo ograniczona zostanie liczba elementów aerodynamicznych na poszyciu samochodów. W pewnych miejscach zostaną one całkowicie zakazane, w innych mocno ograniczone. Poszycie bolidu będzie więc o wiele prostsze, a tym samym będzie generować mniej docisku i w mniejszy sposób wpływać na przebieg powietrza wokół samochodu. Z drugiej strony, aby odzyskać utracony przez te działania docisk aerodynamiczny do F1 powróci efekt przypowierzchniowy. Pod podłogą znajdą się tunele Venturiego, które będą zasilane przez duże wloty powietrza zlokalizowane w okolicy bocznych wlotów do chłodnic oraz będą zakończone bardzo dużym dyfuzorem.
Płaty przedniego skrzydła (będą trzy, a obecnie są cztery) będą musiały być połączone z nosem. To spora zmiana, bo obecnie końcówki płatów służą aerodynamikom do produkcji wirów (te wiry nazywane są Y250, bo końcówki skrzydła kończą się 250 mm od środka bolidu), które są bardzo ważne dla uzyskania odpowiedniego docisku. Skutkiem ubocznym ich tworzenia są większe zakłócenia za bolidem i to zostanie wyeliminowane od 2022 roku.
Nos bolidu będzie dłuższy i niższy, a tym samym powiększona zostanie struktura zderzeniowa. Znikną znane z ostatnich lat wypustki na jego czubku. Płaty przedniego skrzydła będą płynnie przechodzić w jego boczną krawędź. To z jednej strony uproszczenie aerodynamiki, a z drugiej strony taka konstrukcja powinna wzmocnić skrzydło i zmniejszyć ryzyko, że w razie uderzenia odpadną boczne fragmenty. Pod płatami przedniego skrzydła nie będzie równoległych elementów, których zadaniem jest obecnie kierowanie powietrza.
Zupełną nowością w F1 jest wprowadzenie niewielkich owiewek nad przednimi kołami, których celem będzie oczyszczenie powietrza w tym miejscu. Koła generują bardzo duże zakłócenia w przepływie powietrza, a ten element ma pomóc to zminimalizować.
Najważniejsze zmiany w budowie bolidu na sezon 2022 mają miejsce w jego centralnej części. Całkowicie znikają wszelkiego typu rozbudowane elementy aerodynamiczne między przednimi kołami, a wlotami bo bocznych chłodnic nazywane deflektorami (ang. bargeboards). Cały ten obszar został wyczyszczony, bo tam w podłodze przed wlotami do chłodnic znajdują się wloty do tuneli Venturiego biegnących pod podłogą. Dzięki dużym zmianom w konstrukcji podłogi do F1 powróci efekt przypowierzchniowy, a te wloty są do tego niezbędne.
System osłony kokpitu będzie lepiej zintegrowany z samochodem. Pomoże w tym inny kształt górnego wlotu powietrza do silnika nad głową kierowcy, pod którym pojawi się pusta przestrzeń. Kształt bocznych wlotów do chłodnic jak również sidepodów i pokrywy silnika powinien być zróżnicowany w stawce. Wielkość podłogi w obszarze przed tylnymi kołami została ograniczona.
W tyle bolidu na 2022 rok od razu rzuca się w oczy ogromny dyfuzor. To jest oczywiście spowodowane wprowadzeniem efektu przypowierzchniowego. Podłoga będzie generować bardzo dużo docisku i takie rozwiązanie jest niezbędne. Tylne skrzydło będzie opierać się o zupełnie nową koncepcję budowy i kształtu. Podobnie jak w przypadku przedniego skrzydła środkowe płaty będą płynnie przechodzić w boczna krawędź. Zostanie zachowany system DRS. Pod głównym płatem skrzydła pojawi się dodatkowy element tzw. beam wing, który będzie rozdzielony i zintegrowany z dyfuzorem.
Tempo samochodów spadnie
Według wcześniejszych symulacji nowe bolidy pod względem wydajności będą początkowo na poziomie tych z 2016 roku, czyli będą o około cztery sekundy na okrążeniu wolniejsze niż teraz. Nie przywiązałbym do tej liczby wielkiej uwagi. Dopiero gdy prawdziwe samochody wyjadą na tor, to zobaczymy jak są szybkie. Dodatkowo są to zupełnie nowe regulacje, a więc postęp w trakcie sezonu 2022 i przed sezonem 2023 będzie bardzo duży. Podobnie było przy każdej dużej rewolucji technicznej. Zakładając spowolnienie o cztery sekundy, to F1 wciąż pozostanie najszybszą serią wyścigową świata z dużym zapasem nad konkurencją.
Nowe opony z 18 calowymi felgami
Bardzo dużą zmianą jest wprowadzenie nowych opon z 18-calowymi felgami (obecnie są 13-calowe), co jest połączone z kontrowersyjnymi osłonami (kołpakami). Są one kontrowersyjne, bo wizualnie nie pasują do samochodów. Średnica nowych kół wzrośnie z 670 do 720 mm. Szerokość nie ulegnie zmianie (305 mm na przedniej i 405 mm na tylnej osi). Nisko-profilowe opony mają być zdecydowanie bardziej niezawodne i jednocześnie zapewnić wysoką wydajność. Nowe opony bardzo wpłyną na prowadzenie się samochodów.
Więcej o oponach na sezon 2022 w informacji od Pirelli pod tym linkiem.
Podsumowanie
Jestem ciekawy zmian w F1, one wywrócą nam układ sił. Mam nadzieję, że jeden z zespołów nie zastosuje innowacji, która zapewni mu dużą przewagę, bo w erze limitów budżetowych i stopniowego ograniczenia prac w tunelach aerodynamicznych, dużo trudniej będzie taką stratę nadrobić.