Zapraszam na tradycyjne, statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Monako 2017. W dzisiejszym zestawieniu dominują sukcesy Ferrari, wiele zakończonych serii, oraz fatalne wyniki McLarena.
Kierowcy
Sebastian Vettel wygrał wyścig Formuły 1 po raz drugi w Monako, trzeci w sezonie i 45. w karierze.
Vettel po raz 75. startował do wyścigu z pierwszego rzędu (drugi raz w Monako). To piąty wynik w historii.
Vettel w tym sezonie wygrał trzy wyścigi, a w pozostałych trzech zajmował drugie miejsca.
Sebastian Vettel przejechał do tej pory 9 999 okrążeń w wyścigach F1. Tylko 14. kierowców przekroczyło barierę 10 000 okrążeń.
Sebastian Vettel zanotował 92. podium w karierze.
Vettel zanotował siódme podium z rzędu. Ostatni raz kierowca Ferrari (Raikkonen) zanotował równie dobrą passę w 2007 roku.
Kimi Raikkonen zanotował 17. Pole Position w karierze. Razem z Jackie Stewartem zajmują 17. miejsce w tym zestawieniu.
Kimi Raikkonen zanotował 86. podium w karierze.
Kimi Raikkonen ostatni raz stał na podium w Monako w 2009 roku, łącznie ma na swoim koncie cztery podia w tym GP.
Kimi Raikkonen czekał 128 Grand Prix ma swoje kolejne Pole Position w Formule 1. Jest to rekord zarówno pod względem liczby GP w których wziął udział (128), liczby GP które się odbyły (169) oraz czasu jaki upłynął od jego poprzedniego PP – 8 lat 11 miesięcy i 6 dni. Ponad 100 Grand Prix między dwoma kolejnymi PP przejeździło tylko trzech kierowców: Mario Andretti (108), Giancarlo Fisichella (108) oraz Felipe Massa (102).
Raikkonen prowadził po pierwszym okrążeniu wyścigu F1 po raz pierwszy od GP Francji 2008.
Drugie miejsce na mecie, to najlepszy wynik Raikkonena od GP Hiszpanii 2016, gdzie także był drugi.
Vettel i Raikkonen pierwszy raz zanotowali dublet w Ferrari. Wcześniej w wyścigach zajmowali razem te dwa miejsca, ale będąc w różnych zespołach.
Daniel Ricciardo zanotował 20. podium w karierze. To jego trzecie podium w Monako osiągnięte w czterech ostatnich wyścigach.
Valtteri Bottas po raz pierwszy zdobył punkty w Monako, od razu za czwarte miejsce.
Max Verstappen pierwszy raz ukończył GP Monako, jest także pierwszym holendrem który zdobył punkty na tym torze.
Carlos Sainz po raz czwarty w karierze finiszował na szóstej pozycji. Nigdy nie zanotował lepszego finiszu w Formule 1.
Lewis Hamilton ukończył każdy z wyścigów o GP Monako w których wziął udział, tylko raz nie zdobył na tym torze punktów.
W ostatnich siedmiu latach w GP Monako Lewis Hamilton finiszował w czołowej siódemce, zawsze na innej pozycji.
Jedynymi kierowcami, którzy przejechali w tym sezonie komplet okrążeń w sześciu wyścigach są Vettel i Hamilton.
Sergio Perez po raz czwarty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Sergio Perez na 15. kolejnych wyścigach zakończył serię wyścigów ze zdobyczą punktową. Ta passa daje mu 13. pozycję w tym historycznym zestawieniu. Liderem jest Kimi Raikkonen, który zdobywał punkty w 27. kolejnych wyścigach.
Po zakończeniu passy Pereza, najlepszą aktualną punktową passą mogą pochwalić się Vettel i Hamilton – 11 kolejnych wyścigów.
Esteban Ocon po raz pierwszy w tym roku nie zdobył punktów.
Stoffel Vandoorne dwukrotnie rozbił się w Monako. Ten weekend można uznać za jego najbardziej nieudany w karierze. Zaprzepaścił szanse na dobry wynik w kwalifikacjach i punkty w wyścigu swoimi błędami, które zakończyły się uderzeniem w bariery.
Jenson Button miał okazję wyśrubować własny rekord F1 w liczbie kolejnych sezonów F1 z punktami. Button zdobywał punkty w 17. kolejnych sezonach i jest samodzielnym liderem w tym zestawieniu. Rekord Buttona może wyrównać Fernando Alonso w 2019 roku, Felipe Massa w 2020 roku, oraz Vettel i Hamilton w 2023 roku. W każdej z podanych dat widać, że tak długie kariery wspomnianych kierowców nie są pewne.
Jenson Button wystartował w 306. wyścigu Formuły 1 czym wyrównał wynik Michaela Schumachera. Więcej wyścigów F1 na koncie ma tylko Rubens Barrichello – 322. Button potrzebuje jeszcze jeden sezon, aby wyjść na prowadzenie w tym zestawieniu. Sądząc po jego wypowiedziach w minionego weekendu, rekord Barrichello jest bezpieczny.
Dla Buttona był to wyścig numer 136 w barwach zespołu McLaren. Tylko David Coulthard (150) ma na swoim koncie więcej wyścigów w tym zespole. Podobny wynik jak Button ma Nico Rosberg w Mercedesie. Tylko dwaj inni kierowcy byli bardziej lojalni jednemu zespołowi: Michael Schumacher (180) oraz Felipe Massa (139) w Ferrari.
Zespoły
Zespół Ferrari zdobył pierwszy dublet od GP Niemiec 2010.
Sebastian Vettel zanotował pierwsze zwycięstwo Ferrari w Monako od 2001 roku. Wtedy także świętowali dublet (Schumacher – Barrichello). Nie jest to najgorsza passa Ferrari w Monako, bo w latach 1956 – 1974 także nie wygrali wyścigu.
Ferrari ma już w swoim dorobku 82 dublety w F1 – to zdecydowany rekord w F1 (drugi McLaren ma 47 dubletów).
Ferrari przełamało należącą do Mercedesa passę czterech zwycięstw z rzędu w Monako.
Kimi Raikkonen wywalczył 210. Pole Position dla Ferrari w Formule 1.
Po raz pierwszy od 2012 roku, Ferrari zanotowało dwa Pole Position w sezonie.
Po raz pierwszy od 2011 roku na podium w Monako zabrakło kierowcy Mercedesa.
Zakończyła się passa Mercedesa z pięcioma kolejnymi wyścigami z co najmniej jednym podium w Monako.
Na 21. wyścigach zakończyła się passa Mercedesa z kolejnymi podiami.
Po raz pierwszy w historii obaj kierowcy zespołu Haas F1 Team zdobyli punkty w jednym wyścigu.
Zespół Force India nie zdobył w GP Monako punktów, a więc zakończyła się ich passa, w której zdobywali podwójne punkty w każdym tegorocznym wyścigu.
Po raz pierwszy w tym roku obaj kierowcy McLarena awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Po raz pierwszy od 2009 roku, McLaren nie zdobył punktów w Monako.
Po raz pierwszy w historii McLaren nie zdobył ani jednego punktu w pierwszych sześciu wyścigach sezonu.
Wszyscy trzej kierowcy zespołu McLaren-Honda nie ukończyli w niedzielę wyścigu: dwaj w Monako i Fernando Alonso w Indy500.
Dodatki
Po raz trzeci z rzędu lider na pierwszym okrążeniu nie wygrał GP Monako. Za każdym razem zadecydowały pit-stopy.
Niemcy wygrali 10 z 24 ostatnich wyścigów o GP Monako: Schumacher – 5, Nico Rosberg – 3 oraz Vettel – 2.
Fernando Alonso w sezonach 2015 – 2017 zawsze nie startował w jednym z wyścigów i był zastępowany przez rezerwowego kierowcę McLarena. Dwukrotnie winne były kontuzje, a raz start w Indy 500. W całej swojej wcześniejszej karierze Alonso nie opuścił żadnego weekendu wyścigowego, a nie wystartował tylko w GP USA 2005 ze względu na protest związany z oponami Michelina.
Kimi Raikkonen wygrał kwalifikacje z czasem 1:12,178. To najlepsze okrążenie przejechane w historii na bieżącej konfiguracji toru ulicznego w Monako (wprowadzonej w 2015 roku) podczas oficjalnej sesji F1. Dotychczasowy rekord tej konfiguracji pochodził z zeszłego sezonu i wynosił 1:13.622. Tym samym w każdym z tegorocznych wyścigów udało się przejechać w 2017 roku najszybsze okrążenie w historii podczas weekendu wyścigowego. Zmiana układu toru w Monako wprowadzona w 2015 roku była kosmetyczna, tor skrócił się w jej wyniku o trzy metry. Poprzednia konfiguracja obowiązywała od 2003 roku. Jej rekord pochodził z 2006 roku i wynosił 1:13.532. Co ciekawe ustanowił go Kimi Raikkonen.
Aktualizacja
Gdy Kimi Raikkonen poprzedni raz startował z Pole Position w GP Francji 2008, to Lewis Hamilton także był na 13. polu startowym. Raikkonen dojechał wtedy do mety na drugiej pozycji, za kolegą z zespołu Ferrari. Najlepszy bolid z silnikiem Mercedesa był na czwartej pozycji na mecie, a obydwa samochody zespołu Force India nie zdobyły punktów. Dodatkowo Jenson Button jeździł samochodem Hondy i nie dojechał do mety z powodu kolizji. Czyli scenariusz identyczny z tym w Monako 2017 (Źródło).
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: