W trakcie transmisji Formuły 1 z GP Włoch 2023 zadebiutuje grafika ekranowa pokazująca poziom wykorzystania energii elektrycznej przez kierowcę. To druga tegoroczna nowość w grafikach ekranowych, która dopełnia szereg zmian przygotowanych przed sezonem.
Liberty Media zapowiedziało, że w trakcie weekendu o GP Włoch 2023 zadebiutuje nowa grafika ekranowa opracowana przez Amazon Web Services (AWS), która będzie pokazywała poziom wykorzystania energii elektrycznej przez kierowcę na danym okrążeniu. Grafika nazywa się „Hybrid Energy System” (system energii z hybrydy). To druga tegoroczna nowość od AWS, pierwszą była wprowadzona w GP Monako grafika „Close to the Wall” (blisko ściany), która pokazywała odległość między bolidem a barierą w trakcie szybkiego przejazdu. Grafika „Close to the Wall” prawdopodobnie będzie wykorzystywana jedynie w trakcie wybranych zawodów ulicznych, tam gdzie bariery w wielu miejscach są blisko toru.
Debiut grafiki ekranowej „Hybrid Energy System”
Nowa grafika ekranowa „Hybrid Energy System” ma w jasny i czytelny sposób pokazywać w jaki sposób kierowca korzysta z dostępnej energii elektrycznej na dystansie okrążenia, co pozwoli lepiej zrozumieć jego aktualne tempo oraz strategię. Kierowcy mogą zarządzać wykorzystaniem energii elektrycznej na dystansie okrążenia, co ma wpływ na ich aktualną jazdę oraz strategię. Często na ten temat prowadzone są rozmowy kierowców z inżynierami przez radio. Do tej pory nie pokazywano w transmisji tego ile energii kierowca wykorzystał na dystansie okrążenia. Teraz się to zmieni, ale nie do końca.
Przygotowana przez Amazon Web Services grafika ekranowa ma pokazywać ile energii elektrycznej na dystansie okrążenia wykorzystał kierowca, opierając się o dane z poprzedniego okrążenia. Kierowca może przestawić tryb pracy jednostki napędowej tak aby więcej energii odzyskiwać i przesyłać do baterii lub wprost przeciwnie, czyli zwiększyć energię przesyłaną do napędu. Nowa grafika ekranowa będzie pokazywać procent wykorzystania dozwolonej energii elektrycznej na okrążeniu, a także przedstawiać to w formie jednego z trzech trybów działania jednostki napędowej:
– Neutralny – zrównoważony tryb, kierowca wykorzystuje mniej więcej tyle samo energii elektrycznej na okrążeniu ile jest uzyskiwane przez jednostkę napędową.
– Ładowanie – kierowca koncentruje się na ładowaniu baterii, wykorzystując mniej energii na okrążeniu niż zostało uzyskane. Takie zachowanie sugeruje oszczędzanie energii na kolejne kółko, gdy spróbuje walczyć o pozycję lub szybkie okrążenie.
– Wykorzystanie – kierowca wykorzystuje więcej energii niż jego silnik jest w stanie uzyskać na dystansie jednego okrążenia. Zawodnik robi tak, gdy walczy o pozycję lub o najszybsze okrążenie w wyścigu.
System analityczny od AWS ma obliczać i przygotowywać grafiki na podstawie równań bilansu elektrycznego danego samochodu przy użyciu chmury. Zachowania kierowców będą określane na podstawie ich przejazdów na poszczególnych odcinkach toru. Nie będą to więc takie proste grafiki jak dawniej z systemem KERS, gdy po prostu pokazywano czas użycia tego systemu, co było uzyskiwanie na podstawie wciskania przez kierowcę konkretnego przycisku na kierownicy, który uwalniał moc do napędu. Teraz będzie to bardziej teoretycznie obliczane, a nie pokazujące faktyczne zużycie na żywo.
Szczegółowo o nowościach w transmisjach F1 w 2023 roku można przeczytać w tekście z marca pod tym linkiem.
Podsumowanie
Pomysł na wprowadzenie tej grafiki jest ciekawy, ale moim zdaniem wykonanie rozczarowuje. Miałoby to większy sens, gdyby pokazywali w czasie rzeczywistym wykorzystywanie energii na dystansie okrążenia. Podawanie takiej grafiki dostarczającej ogólnych informacji o poprzednim okrążeniu, to będzie tylko ciekawostka, która moim zdaniem nie będzie istotnie wpływać na odbiór jazdy danego zawodnika.
P.S. W lipcu Formuła 1 testowała nowe wsteczne kamery – Szczegóły.