Na torze Yas Marina w Abu Zabi zaprezentowano nowy bolid, którym w 2019 roku będą ścigać się kierowcy nowej serii Formuła 3. Seria ta wejdzie pod kontrolę FIA i będzie towarzyszyć Formule 1.
W 2019 roku dojdzie do długo oczekiwanego przekształcenia serii GP3 i stworzenia piramidy wiodącej do Formuły 1. Od przyszłego roku seriami towarzyszącymi do Formuły 1 będą F2 i F3. Seria F2 powstała w obecnej formie w 2017 roku poprzez przekształcenie nieistniejącej już serii GP2. W 2019 roku zadebiutuje natomiast nowa seria F3. Ta seria wyścigowa powstanie po połączeniu się serii GP3 (dotychczas towarzyszyła F1) oraz Europejskiej Formuły 3. W tych zmianach nazw kluczowy jest jeden czynnik: serie F2 oraz F3 będą działać w pełni pod nadzorem FIA. W inauguracyjnym sezonie nowej serii F3 weźmie udział dziesięć zespołów wystawiających po trzy samochody. To oznacza wyścigi z udziałem aż 30 aut – to gwarancja dużej ilości akcji na torze.
Na torze Yas Marina w Abu Zabi tuż przed ostatnimi wyścigami serii GP3 w historii zaprezentowano nowy samochód serii F3. Będzie to standardowy bolid dla wszystkich zespołów. Według planów organizatora ma on być w użytku przez trzy sezony 2019 – 2021. Odbyły się już jego pierwsze testy na torze Magny-Cours, a w grudniu planowane są kolejne jazdy testowe. Zespoły dostaną pierwsze sztuki nowych bolidów w styczniu, a w lutym każdy zespół będzie w posiadaniu już trzech samochodów.
Nowy samochód według organizatorów jest kompromisem pomiędzy aktualnymi bolidami serii GP3 oraz Europejskiej Formuły 3. Podwozie zostało wyprodukowane przez firmę Dallara. Sercem samochodu jest 6-cylindrowy silnik produkcji Mecachrome o pojemności 3,4 litra, mający 380 koni mechanicznych mocy przy 8000 obr/min. Samochód został tak zaprojektowany aby uzyskać kompromis między wydajnością, a kosztami. Celem projektu całej aerodynamiki było ułatwienie wyprzedzania. Bolid ma mieć niską wrażliwość na zmiany wysokości prześwitu oraz zapewnić szeroki wachlarz konfiguracji zawieszenia. Bolid spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa FIA poprzez posiadanie m.in. paneli ochronnych oraz stalowego pałąka Halo.
Dostawcą opon dla nowej serii będzie Pirelli. Producent ogumienia brał aktywny udział w trakcie projektowania samochodu, aby dobrze współgrał on z oponami. Samochody będą wyposażone w system redukcji oporu aerodynamicznego DRS.
Prezentacja nowego bolidu Formuły 3 – galeria zdjęć
Źródło: FIA
Polecam w powyższej galerii zdjęć zwrócić uwagę na to jak prosta jest aerodynamika. W ten sposób za samochodem nie będzie dużych turbulencji i łatwiej będzie można utrzymywać się blisko rywala w zakrętach. W Formule 1 tak mało skomplikowanej aerodynamiki nigdy nie będzie, bo to jednocześnie zbytnio zmniejszyłoby wydajność samochodów, ale drogą do ułatwienia wyprzedzania w F1 jest właśnie uproszczenie elementów aerodynamicznych.
Pełne szczegóły techniczne na temat nowego samochodu w języku angielskim możecie przeczytać na stronie FIA – pod tym linkiem.