Brak umowy FIA z Pirelli na lata 2017 – 2019 sprawia, że zespoły nie mogą rozpocząć testów nowych bolidów w tunelu aerodynamicznym.
Pirelli wciąż nie podpisało umowy na dostarczanie opon dla Formuły 1 na lata 2017 – 2019 z FIA. Mają już umowę komercyjną z FOM i Bernie Ecclestonem, którą podpisali w październiku 2015 roku. Jak informuje serwis motorsport.com brak umowy z FIA powoduje, że zespoły nie mogą rozpocząć testów bolidów na 2017 rok w swoich tunelach aerodynamicznych, bo Pirelli nie dostarczyło im specjalnych opon. Przypominam, że w tunelach aerodynamicznych zespoły mogą korzystać z maksymalnie 60% modeli bolidów. Dlatego też opony muszą być do tego specjalnie przygotowane. Pirelli ma je gotowe, ale dopóki nie podpiszą umowy z FIA, to ich nie przekażą zespołom.
W 2017 roku będziemy mieć w Formule 1 szersze ogumienie: 305 mm z przodu (więcej o 60 mm niż obecnie) i 405 na tylnej osi (więcej o 80 mm niż obecnie). Dlatego bez otrzymania opon od dostawcy, zespoły nie mogą rozpocząć swoich prac w tunelach aerodynamicznych. Użycie komputerowej mechaniki płynów (CFD) również może okazać się daremne, bo zespoły nie wiedzą jak nowe opony będą się zachowywać. A wszelkie odkształcenia opon podczas jazdy mocno wpływają na aerodynamikę.
Punktem spornym w negocjacjach FIA i Pirelli są testy. Pirelli musi testować nowe opony na torze i potrzebują do tego bolidów. Paul Hembery z Pirelli liczy na minimum dwa bolidy, a może nawet trzy, którymi mogliby w 2016 roku przez 12 dni testować nowe ogumienie. Będą to stare bolidy jeszcze z silnikiem V8. Zasady techniczne na 2017 nie są jeszcze ostatecznie zatwierdzone. Co też rodzi niepewność w stosunku do tego, czy dotychczasowe ustalenia nie ulegną zmianom. Opony w 2017 roku zgodnie z prośbą zespołów mają cię cechować mniejszą degradacją.
Mercedes już w grudniu 2012 roku miał kompletny model bolidu na sezon 2014 dostosowany do testów w tunelu aerodynamicznym. Mieli więc niemal 1,5 roku na testy tego bolidu w swoim tunelu aerodynamicznym. Teraz mimo, że planowane zmiany w aerodynamice na 2017 rok są bardzo szerokie (szczegóły), to zespoły rozpoczną swoje prace o wiele później. Nie zapominajmy, że obecnie czas użycia tuneli aerodynamicznych jest bardziej ograniczony. To wszystko sprawi, że bolidy nie będą bardzo rozwinięte na początku 2017 roku. Możemy spodziewać się więc bardzo dużego postępu w trakcie kolejnego sezonu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: