Podczas konferencji prasowej na torze w Austin szefowie Formuły 1 przedstawili zatwierdzone zmiany w regulaminach przygotowane na sezon 2021. Zaprezentowano również wizualizacje nowych bolidów.
Aktualizacja: w związku z pandemią koronawirusa, która spowodowała w F1 kryzys finansowy i szereg innych problemów rewolucja techniczna została przeniesiona z 2021 na 2022 rok. Wszystkie informacje w tym tekście dotyczą więc samochodów na sezon 2022.
Kompletne regulaminy: techniczny, sportowy oraz finansowy zostały już zatwierdzone i opublikowane. W głosowaniu Światowej Rady Sportów Motorowych FIA jednomyślnie przyjęto te regulacje. W tym gremium głos ma Ferrari jako jedyny zespół F1, więc oni także je popierają. Regulacje są w pełni znane, więc zespoły teraz zaczną intensywne prace projektowe. Regulamin techniczny na 2021 rok doczekał się całkowitej rewolucji, więc każdy zespół będzie chciał się dobrze przygotować. Teraz przed władzami Formuły 1 oraz zespołami ostatni krok: podpisanie nowych umów komercyjnych. Każdy zespół startuje w F1 na podstawie wieloletniej umowy komercyjnej podpisanej jeszcze za czasów Berniego Ecclestone’a (indywidualne umowy zastąpiły porozumienie Concorde). Obecne umowy wygasają wraz z końcem 2020 roku. Zespoły otrzymały już od Liberty Media propozycje nowych umów, a pierwsze spotkanie w tej sprawie jest zaplanowane kilka dni po GP USA 2019. Podpisanie tych umów to będzie duże wyzwanie dla Liberty Media. Z jednej strony będą chcieli utrzymać wszystkie zespoły i dać im takie umowy, które zachęcą nowych graczy w przyszłości. Z drugiej strony nie mogą się ugiąć groźbom odejść i rozdawać finansowych bonusów i przywilejów. W teorii uzgodnienie tych umów ze wszystkimi zespołami może być trudniejsze niż zatwierdzenie regulaminów.
Przegląd informacji na temat technicznych aspektów nowych bolidów
Ponad dwa lata trwały prace nad nowymi regulacjami dla F1. W tym czasie powstało wiele kolejnych ewolucji projektu bolidu. To co ostatecznie zaprezentowano i zatwierdzono, to zmodyfikowana wersja projektu nazwanego Lima. Kluczowym zadaniem postawionym przed nowymi bolidami jest zmniejszenie wpływu brudnego powietrza na aerodynamikę i wydajność. Według symulacji udało się to osiągnąć. Taki scenariusz pozwoli jeździć bolidom F1 blisko siebie w zakrętach, a tym samym bardzo ułatwi możliwości wyprzedzania.
Aerodynamika samochodów zostanie całkowicie zmieniona. Do F1 powróci efekt przypowierzchniowy i bardzo dużo docisku będzie pochodzić z podłogi.
Minimalna waga bolidu wzrośnie o 25 kilogramów do 768 kg. Jest to spowodowane nowymi kołami, podniesieniem minimalnej wagi silnika, dodatkowymi elementami dotyczącymi bezpieczeństwa czy standardowymi częściami.
Według obecnych symulacji bolidy będą o 3-3,5 sekundy wolniejsze niż obecnie, czyli będą na poziomie 2016 roku. Jednak możemy oczekiwać, że tak naprawdę będą szybsze. Zespoły F1 mają przecież 1,5 roku na przygotowanie swoich projektów.
Wprowadzony zostanie maksymalny rozstaw osi (3 550 milimetrów), a więc bolidy F1 nie będą mogły być coraz dłuższe, czyli zatrzymany będzie trwający kilka lat trend. Taka wartość sprawi, że bolidy będą krótsze od obecnych o około 150 mm.
Zakazane będzie hydrauliczne zawieszenie.
Wprowadzone zostaną opony o profilu 18-calowym.
Uproszczony zostanie układ zawieszenia.
Minimum 20% paliwa będzie musiało pochodzić ze źródeł odnawialnych. Ta wartość ma rosnąć, a w przyszłości w całości mają być stosowane tylko paliwa odnawialne (syntetyczne).
Wygląd nowych bolidów na sezon 2021
Formuła 1 opublikowała wizualizacje nowego bolidu, a galerię zdjęć możecie zobaczyć poniżej. W tej sprawie trzeba zaznaczyć jedną ważną rzecz. Nowe regulacje nie doprowadzą do powstania identycznych bolidów. Faktem jest, że pewne obszary poszycia samochodu będą ściśle kontrolowane i ich kształt musi być identyczny, ale większość kluczowych obszarów pozwoli zespołom na dowolność, taką jak w obecnych regulaminach. Te wizualizacje dotyczą jednej wizji samochodu. Zespoły będą mogły mieć w swoich konstrukcjach np. różne nosy, przednie skrzydła, wloty do bocznych chłodnic, pokrywy silnika, czy tylne skrzydło. Wystarczy spojrzeć na ten sezon. Wprowadzono nowe, bardzo ścisłe regulacje dotyczące przednich skrzydeł, a ich kształty różnią się niemal w przypadku każdego zespołu. Podobnie będzie w 2021 roku.
Galeria: wizualizacje bolidu dla F1 na 2021 rok
Źródło: Formuła 1
Dodatkowe informacje
Zatwierdzono wszelkiego typu regulacje związane z finansami i limitem budżetowym. Ten będzie wynosił 175 mln $, ale dodatkowo będą pewne rzeczy nim nie objęte, więc faktyczne wydatki będą większe. Przygotowano cały system kontroli finansów, a przekroczenie limitu będzie się wiązać z bardzo surowymi karami dla zespołu: wykluczenie z klasyfikacji, odebranie tytułu, odjęcie punktów jak i dla szefów zespołu: odebranie licencji.
Szykowany jest cały pakiet zmian dotyczących sportu. Najważniejszą z nich będzie skrócenie weekendu do trzech dni. Wszelkie obecne aktywności czwartkowe czyli głównie spotkania z mediami i inspekcje samochodów będą przeniesione na piątkowy poranek. Z tego powodu sesje treningowe zostaną przesunięte. Dla europejskich torów będą się one zaczynać o 12:30 i 16:00. Przebieg soboty i niedzieli będzie bez zmian. Kalendarz F1 będzie mógł liczyć maksymalnie 25 wyścigów.
Podsumowanie
Skala zmian szykowanych na 2021 rok jest ogromna. Liberty Media wraz z FIA stanęli na wysokości zadania i nie tylko obszernie przedstawili to jakie będą najważniejsze zmiany, ale również opublikowano kompletne regulaminy. To jest dla mnie spore zaskoczenie, bo dzięki temu nie ma żadnych niedomówień. Trzy nowe regulaminy są bardzo obszerne, więc ich przejrzenie i przeczytanie zajmie trochę czasu. Na blogu będę się zajmował tym tematem w kolejnych dniach. Ten tekst traktujcie tylko jako ogólny wstęp. Zainteresowani mogą sobie pobrać regulaminy w plikach pdf ze strony internetowej FIA pod tym linkiem.