Komisja F1 chce sześciu sprintów w sezonie 2023. Zatwierdzono również nowe działania dotyczące jednostek napędowych oraz bolidów planowanych na 2026 rok. Kamery na kaskach będą obowiązkowe od 2023 roku.
We wtorek po GP Emilii-Romanii w Londynie odbyło się ważne zebranie Komisji F1, któremu przewodniczył prezes FIA Mohammed Ben Sulayem, a udział wzięli szefowie wszystkich zespołów F1 oraz Liberty Media. Poniżej znajdziecie przetłumaczony przeze mnie komunikat FIA po zebraniu Komisji F1. Mój komentarz znajduje się na końcu.
Komunikat FIA podsumowujący ustalenia Komisji F1
Sprint
Pierwszy w sezonie 2022 sprint rozegrany podczas GP Emilii-Romanii był popularny wśród fanów i właścicieli. Formuła 1 oraz zespoły poparły rozszerzenie do sześciu liczby sprintów w sezonie 2023, które mają być rozgrywane w tym samym formacie co w 2022 roku. FIA wspiera pomysł rozszerzenia liczby sprintów, ale nadal ocenia wpływ tej propozycji na swoje działania na torach i swój personel. FIA przekaże informację zwrotną na ten temat do Komisji F1.
Jednostka napędowa na sezon 2026
Kluczowe cele dla jednostki napędowej nowej generacji dla Formuły 1, która ma być wprowadzona od 2026 roku, zostały już wcześniej przedstawione i koncentrują się wokół czterech kluczowych filarów:
1. Utrzymanie spektaklu – jednostka napędowa na 2026 rok będzie miała podobne osiągi do obecnych konstrukcji, wykorzystując wysokoobrotowy silnik spalinowy V6 o dużej mocy i unikając nadmiernego zróżnicowania osiągów wśród producentów, aby zapewnić ciekawsze wyścigi.
2. Zrównoważenie środowiskowe – jednostki napędowe od 2026 roku będą miały zwiększony nawet do 50% udział energii elektrycznej, a także będą wykorzystywać w 100% zrównoważone paliwo.
3. Zrównoważony rozwój finansowy – trwają prace nad zdefiniowaniem, skonsolidowaniem i ulepszeniem przepisów finansowych dotyczących jednostek napędowych. Ich celem jest zmniejszenie ogólnych kosztów ponoszonych przez producentów przy jednoczesnym zachowaniu najnowocześniejszej technologii, która jest podstawą Formuły 1.
4. Atrakcyjność dla nowych producentów jednostek napędowych – przepisy mają być atrakcyjne dla nowych producentów, tak aby mogli dołączyć do sportu od razu na konkurencyjnym poziomie.
W miarę rozwoju ram regulacyjnych dla jednostek napędowych na 2026 rok, FIA wyznaczyła Komisji szereg kluczowych celów związanych z parametrami wydajności, zrównoważonym rozwojem i regulacjami finansowymi. Komisja zareagowała pozytywnie dla tej struktury, która nie wymaga zatwierdzenia na mocy obecnego systemu sprawowania władzy w F1.
Cele związane z jednostką napędową spowodują jednoczesną aktualizację przepisów aerodynamicznych, dlatego FIA wyznaczyła następujące wstępne cele po przeprowadzeniu symulacji przez własny dział aerodynamiki. Cele te zostały dobrze przyjęte przez Komisję:
1. Znaczne zmniejszenie oporu generowanego przez bolidy w celu poprawy zrównoważonego rozwoju i efektywności, co ma współgrać z charakterystyką nowych jednostek napędowych,
2. Utrzymanie obecnych korzyści oraz dalsza poprawa w aspekcie bezpośredniego ścigania i możliwości bliskiej jazdy za poprzedzającym samochodem.
3. Zmniejszenie rozmiarów samochodów.
4. Zmniejszenie lub utrzymanie masy samochodów.
5. Zrównoważony rozwój: Kontynuacja drogi do standaryzacji i uproszczenia strategicznie wybranych komponentów w celu obniżenia kosztów. Rozszerzenie wykorzystania zrównoważonych materiałów lub technologii, skupienie się na możliwości ponownego wykorzystania.
6. Dalsza innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa samochodów, dążenie w kierunku aktywnych i połączonych systemów bezpieczeństwa.
Kamery na kaskach
Testy najnowszej generacji kamer na kaskach podczas ostatnich weekendów wyścigowych, okazały się wielkim sukcesem, generując znaczące pozytywne opinie fanów jako cenny dodatek do transmisji Grand Prix. W związku z tym zaproponowano i jednogłośnie zatwierdzono aktualizację przepisów technicznych na 2023 rok, nakazującą stosowanie kamer w kaskach dla wszystkich kierowców od 2023 roku.
Zmniejszenie zużycia opon
Komisja jednogłośnie zgodziła się przetestować zmniejszenie przydziału opon z 13 do 11 kompletów podczas dwóch weekendów wyścigowych w sezonie 2023. Zostanie to zrobione w celu oceny wpływu mniejszej liczby opon na poziom widowiskowości na torze. Ogólnym zamiarem jest przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystanie opon w przyszłości.
Należy pamiętać, że wszystkie zmiany regulacyjne podlegają zatwierdzeniu przez Światową Radę Sportów Motorowych.
Mój komentarz do decyzji podjętych przez Komisję F1
Zespoły oraz Liberty Media poparły zwiększenie liczby sprintów do sześciu od 2023 roku, ale FIA tego nie zrobiła. Bez ich głosów ta zmiana regulaminowa nie zostanie zatwierdzona. Zagraniczne media piszą, że chodzi o pieniądze. Stąd wspomnienie przez FIA w komunikacie o swoich działaniach na torach i swoim personelu. FIA chce dodatkowych pieniędzy od Liberty Media w zamian za zgodę na więcej sprintów. Nie jest tajemnicą, że Liberty Media zarabia więcej pieniędzy podczas weekendów ze sprintami. Dla FIA głównym źródłem utrzymania są pieniądze z F1 na mocy wieloletniej umowy. Teraz widzą, że F1 generuje znacznie więcej pieniędzy, więc chcą więcej dla siebie. Nie ma zagrożenia dla większej liczby sprintów od 2023 roku, bo Liberty Media będzie miało środki finansowe, aby zadowolić siebie, zespoły i FIA.
Ustalenia dotyczące silników oraz bolidów na sezon 2026, dotyczą już okresu po obowiązywaniu obecnych umów komercyjnych zespołów z F1. Dlatego wszelkie ustalenia regulaminowe nie wymagają zgody obecnych zespołów, ale są tworzone przy ich udziale. FIA chce zatwierdzić regulacje silnikowe w ciągu kilku miesięcy. To musi się stać w tym roku, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowania. Dodatkowo Audi i Porsche, które mają już wstępne zielone światło na rozpoczęcie swoich programów F1 potrzebują znać konkrety, aby ostatecznie rozpocząć swoje prace. Dla Liberty Media i FIA pozyskanie tych dwóch producentów jest priorytetem.
Prace koncepcyjne nad nowymi regulacjami związanymi z bolidami od 2026 roku będą kontynuowane jeszcze długo. Dobrze, że w F1 zauważyli, że obecne bolidy są za duże i za ciężkie, więc wtedy coś powinno się zmienić. Skrócenie samochodów o kilkadziesiąt centymetrów, to najlepszy sposób na jednoczesne zmniejszenie wagi.
Wprowadzenie obowiązkowych kamer w kaskach od 2023 roku, to naturalna sprawa, bo one się sprawdzają. Próba ograniczenia liczby opon w trakcie weekendu wyścigowego ma sens, bo wiele kompletów jest wykorzystywanych tylko na kilka okrążeń, a potem są one niszczone.
Zebranie komisji nie przyniosło żadnych informacji na temat tegorocznego kalendarza, a wciąż jest w nim wolne miejsce zwolnione przez Rosję. Liberty Media widocznie ma problem, aby podpisać korzystną umowę na zastępstwo.
Nie podjęto również żadnych decyzji w sprawie podwyższenia tegorocznych limitów budżetowych. Większość zespołów domaga się tego z powodu wysokiej inflacji oraz wzrostu kosztów transportu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: