Długo zapowiadane zebranie Komisji F1 zakończyło się bez istotnych konkretów. Wiele ważnych kwestii zostało pominiętych w komunikacie, nie wiadomo czy o nich w ogóle dyskutowano. Zatwierdzono jedynie drobne sprawy, najczęściej do dalszych prac.
Komisja F1 zebrała się w piątek na torze Spa-Francorchamps bezpośrednio przed początkiem rywalizacji na torze. To ostatnie takie zebranie przed wakacjami, więc jeśli zatwierdzać ważne zmiany regulaminowe na 2024 rok, to była to ostatnia dobra okazja. FIA opublikowała komunikat podsumowujący najważniejsze decyzje (Źródło), ale brakuje naprawdę ważnych kwestii. W komunikacie nie ma słowa o potencjalnych nowych zespołach F1. FIA zapowiadała finał naboru do końca lipca, ale nic takiego się nie wydarzyło. Mohammed Ben Sulayem w ostatnim wywiadzie powiedział, że decyzja ze strony FIA zostanie podjęta w sierpniu. Nie wiemy, czy ten temat był dyskutowany, a z perspektywy F1 jest bardzo ważny. Nie ma także wzmianki o kończącym się przetargu na dostawcę ogumienia dla F1 na lata 2025 – 2027, a także kończącym się dochodzeniu w sprawie limitów budżetowych w 2023 roku. Nie wiemy czy te tematy były dyskutowane, czy nie. Wygląda na to, że dłużej poczekamy na decyzje, nie wykluczam, że FIA rozrusza przerwę wakacyjną i wtedy coś ogłosi.
Podjęto decyzje w następujących sprawach. Poniżej ich podsumowanie wraz z moim komentarzem.
Wstrzymanie zakazu korzystania z koców grzewczych
Komisja F1 była przeciwna wprowadzeniu zakazu korzystania koców grzewczych dla opon typu slick od 2024 roku. Podjęto decyzję, że sprawa będzie dyskutowana z myślą o 2025 roku. Formuła 1 od kilku lat chce zakazać koców, a termin jest regularnie przesuwany. Pirelli prowadziło szerokie testy zmienionych opon, ale większość kierowców było z nich niezadowolonych. Koce grzewcze zostały od maja tego roku wycofane z używania dla opon deszczowych, ale jest spory opór w sprawie opon typu slick. Wprowadzenie takiego zakazu bardzo zmieniłoby wyścigi F1, trudno powiedzieć czy pozytywnie, ale np. kierowcy musieliby inaczej podchodzić do jazdy a zespoły do strategii.
Zgodnie z plotkami przeciwna temu zakazowi była firma Bridgestone, która rywalizuje z Pirelli o kontrakt z F1 na lata 2025 – 2027. Odłożenie wprowadzenia zakazu zwiększa szansę tej firmy, która podobno oferuje większe pieniądze Liberty Media w trwającym przetargu. Pirelli chce zostać, więc pewnie poprawi swoją ofertę finansową.
Wyrównanie osiągów jednostek napędowych
FIA po swoich analizach potwierdziło, że jest jedna wyraźna różnica w osiągach jednostek napędowych w 2023 roku. Nie pada nazwa producenta, ale chodzi o Renault. Teraz ta sprawa zostanie poddana ocenie przez grupę roboczą producentów silników, która ma wypracować rozwiązanie, które później będzie zatwierdzone przez Komisję F1. FIA przypomniała, że aktualne regulacje techniczne, które zakazały rozwoju jednostek napędowych zakładany wyrównanie układu sił od 2023 roku, jeśli pojawią się zbyt duże różnice.
Opisałem ten temat z perspektywy Renault bardzo obszernie kilka dni temu – Szczegóły. Według nieoficjalnych informacji z ostatnich godzin możliwe jest wyrażenie zgody na poprawę silnika przez Renault, co dałoby im około dziesięć dodatkowych koni mechanicznych. Renault na pewno chciałoby więcej, bo tracą nawet około 30 koni, ale nie widać szans, aby reszta producentów pozwoliła aż na taką poprawę. Realnie trzeba nastawić się na to, że Renault będzie dalej najsłabsze, ale ich strata się zmniejszy. W wersji optymistycznej, poprawią silnik na 2024 rok.
Regulacje sportowe i techniczne
Zatwierdzono drobne zmiany do regulaminu technicznego na 2023 i 2024, ale nie podano szczegółów. Pojawią się w aktualizacjach dokumentów.
Komisja F1 nie zgodziła się na pomysł, aby od pewnego momentu wyścigu (pod sam koniec) możliwe były tylko restarty zza samochodu bezpieczeństwa, a zabronione były restarty z pól startowych. Decyzja o formie restartu pozostaje w gestii dyrektora wyścigu.
Bolidy na sezon 2026
FIA przedstawiła zespołom najnowsze ustalenia z trwających prace na regulacjami dla bolidów na sezon 2026. Celem pozostanie znaczące zmniejszenie ich rozmiarów i wagi, jak również polepszenia zarządzania mocą jednostki napędowej.
Nieoficjalnie mówi się skróceniu bolidów o minimum 30 cm i zwężeniu o 10 cm. Mniejsze mają być także opony. Waga bolidów ma spaść mimo konieczności większych baterii.
Regulacje finansowe
Dyskutowano wprowadzenie szerszych możliwości wydatków na inwestycje, ale nie podjęto żadnych decyzji. Kilka zespołów nawołuje do takich zmian, bo mają gorsze wyposażenie fabryk, ale nie mogą ich modernizować w takiej skali, jaka jest potrzebna z powodu limitów wydatków. Przewaga kilku czołowych ekip wynika w dużym stopniu z lepszego sprzętu w fabrykach. Szczególnie Alpine, Williams i Sauber /Audi nawołują do takiej zmiany.
Testy przed sezonem 2024
Potwierdzono, że testy przed sezonem 2024 potrwają tylko trzy dni i odbędą się w Bahrajnie w dniach 21 – 23 lutego 2024 roku. Kalendarz na sezon 2024 możecie sprawdzić pod tym linkiem.
Podsumowanie
Jak widać brakuje konkretów po tym zebraniu. Spodziewaliśmy się więcej ważnych decyzji, a w kluczowych sprawach je przesunięto lub nie podano czy o nich rozmawiano. Jedynie zadecydowano o kocach grzewczych, ale to nie jest zaskakujące.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: