Zupełną nowością w Formule 1 od 2021 roku będą limity budżetowe dla zespołów połączone z nowymi regulacjami finansowymi. Jak to będzie wyglądać i jakie są konkretnie planowane zasady?
Liberty Media wraz z FIA opublikowali nowe przepisy na sezon 2021 o czym już kilkukrotnie wspominałem na blogu, m.in. pod tym linkiem. Zupełną nowością szykowaną na 2021 rok są regulacje finansowe. W tym celu powstał nowy, trzeci regulamin (do tej pory były dwa regulaminy: sportowy i techniczny). Wszystkie regulaminy F1 można przeglądać i pobierać TUTAJ.
Na początek muszę zaznaczyć dwie rzeczy. Po pierwsze regulamin finansowy może jeszcze ulec pewnym zmianom w kolejnych miesiącach. Po drugie w kwestii finansów zespołów F1 kluczowe są premie od Liberty Media (FOM) za udział i miejsca w klasyfikacji generalnej. Obecnie ten podział jest niedobry, bo kilka stajni dostaje dodatkowe bonusy bez względu na wyniki. Nie wiemy jak będzie od 2021 roku, bo wysokość premii regulują indywidualne umowy komercyjne zespołów z Liberty Media. Żadna stajnia nie podpisała jeszcze kontraktu i dopiero rozpoczęły się negocjacje. Znając historię Formuły 1 to te rozmowy potrwają wiele miesięcy, a pewne zespoły będą grozić odejściem (już to niektórzy ostrożnie robią). Jeżeli Liberty Media przeforsuje swoje pomysły i zlikwiduje, albo przynajmniej zminimalizuje dodatkowe bonusy przeznaczając te pieniądze do ogólnej puli, to na pewno bardzo pozytywnie wpłynie to na wyrównanie układu sił. Jeśli bonusy pozostaną, to sytuacja finansowa mniejszych stajni się nie zmieni i wciąć będą one mocno w tyle, a planowane limity budżetowe nic nie zmienią.
Limity budżetowe dotyczą zespołów, a nie producentów jednostek napędowych. Ci na rozwój swoich silników będą mogli nadal wydawać tyle ile chcą. Tam wprowadzane są inne regulacje mające na celu ograniczenie kosztów.
Szczegóły na temat limitu budżetowego od 2021 roku
Limit budżetowy dla każdego zespołu ma wynosić 175 mln $ (przy 21. wyścigach w sezonie, a każdy wyścig więcej lub mniej do +/- 1 mln $) na cały rok kalendarzowy. Ten limit będzie dotyczył wydatków związanych z osiągami samochodu, a pozostałe wydatki nie będą ograniczone. Skala wydatków nieobjęta limitem jest niezwykle szeroka, co sprawia, że faktyczne budżety dużych zespołów nadal będą ogromne.
Poza limitem budżetowym będą pensje kierowców, pensje trzech najlepiej opłacanych pracowników, wydatki na marketing, wydatki na zarządzanie historycznymi samochodami, koszty zakupu silników, podatek dochodowy od osób prawnych, koszty finansowe, wpisowe na rzecz FIA na udział w sezonie, wydatki niezwiązane z aktywnościami w F1, koszty podróży i hoteli pracowników związane z wyjazdami na zawody i testy, premie dla pracowników czy koszty nieruchomości. Nie wymieniłem tutaj wszystkich wyjątków z regulaminu, ale tylko te najważniejsze. Widać więc, że skala wyłączonych wydatków jest bardzo duża. Faktycznie wydatki dużych zespołów spokojnie przekroczą 300 mln $ rocznie.
W 2020 roku wydatki zespołów będą testowo monitorowane – bez żadnych kar. To będzie test systemu. Od 2021 roku zespoły będą musiały dostarczać raport finansowy na pierwsze cztery miesiące roku oraz cały rok. Wydatki za dany rok będą rozliczane do końca marca kolejnego roku. Powstanie nowa instytucja „Cost Cap Administration”, która będzie badała i weryfikowała te dane. Będą w niej eksperci finansowi, osoby z doświadczeniem w takich sprawach (w innych sportach), będą także korzystać z pomocy zewnętrznych firm rachunkowych.
Kary za nieprzestrzeganie regulacji
Procedura badania danych finansowych jest skomplikowana i wielostopniowa. W razie podejrzenia złamania regulacji będą starać się wyjaśnić to na różne sposoby i zespoły muszą w pełni współpracować. Ostatecznie jeśli wykryte zostanie złamanie regulacji sprawa trafi pod ocenę grupy sędziów, którzy będą wydawać decyzję o ewentualnej karze. Istnieją trzy kategorie potencjalnych naruszeń regulaminu: naruszenie proceduralne, niewielkie przekroczenie wydatków oraz istotne przekroczenie wydatków. W pierwszym przypadku karą może być grzywna. W drugim przypadku możliwe kary to: publiczna reprymenda, odjęcie części punktów z klasyfikacji generalnej konstruktorów, odjęcie części punktów z klasyfikacji generalnej kierowców, wykluczenie z jednego lub więcej wyścigów, ograniczenia w testach aerodynamiki lub innych testach, a także zmniejszenie limitu budżetowego. W przypadku istotnego przekroczenie wydatków potencjalne kary są najbardziej surowe. Są takie same opcje jak w drugiej kategorii, a także możliwe jest wykluczenie z całego sezonu.
Regulamin zakłada możliwość kar indywidualnych dla odpowiedzialnych pracowników zespołów w razie dostarczenia błędnej lub niekompletnej dokumentacji na podstawie ogólnych przepisów Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA.
Czy te regulacje zadziałają i co zmienią w F1?
Wszystkie zespoły muszą płacić podatki, rozliczają się z różnymi instytucjami. Już teraz muszą do odpowiednich urzędów składać raporty finansowe. Pod tym względem nie będzie problemów, bo zespoły już takie działania wykonują. Wszyscy współpracują także z zewnętrznymi firmami audytorskimi. Szarą strefą regulacji moim zdaniem jest współpraca z innymi powiązanymi firmami. To ma być rozliczane na podstawie rynkowych wartości, ale można się spodziewać, że np. Ferrari będzie wykorzystywało do prac swoich pracowników nie zatrudnionych bezpośrednio w dziale F1: będzie to trudno kontrolować. Najprościej będzie z zespołami nie powiązanymi z innymi firmami motoryzacyjnymi czy inżynierskimi.
Wysokość limitu budżetowego wpłynie tylko na trzy zespoły: Mercedes, Ferrari i Red Bulla. Reszta biorąc pod uwagę dozwolone wyłączenia wydaje mniej, więc oni nie muszą nic zmieniać. Te trzy stajnie będą musiały ograniczyć swoje wydatki, a w przypadku Mercedesa i Ferrari dość znacząco. Trudno powiedzieć jak konkretnie to zrobią i jak wpłynie to na ich konkurencyjność. Czy wpłynie to na wyrównanie układu sił? Moim zdaniem taki wpływ będzie niewielki, ale czołówka powinna stracić część przewagi. W kwestiach finansowe kluczowy jest podział środków, który nie jest jeszcze ustalony.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: