Dziesięć zespołów, które wystartują w sezonie 2022 Formuły 1 musiało zapłacić łącznie 19,2 mln $ wpisowego na rzecz FIA. Jest to rekordowa kwota w historii F1 spowodowana długim kalendarzem w 2021 roku, a także wzrostem opłat za poszczególne punkty.
Artykuły na temat wpisowego zespołów F1 zwykle publikuję na blogu w pierwszej połowie grudnia, gdy znane są pełne wyniki sezonu, a FIA podaje w regulaminie sportowym zaktualizowane stawki opłat. Tym razem tekst i zestawienie finansowe mogłem opublikować w połowie lutego, bo FIA dopiero 18 lutego dokonało aktualizacji regulaminu sportowego na sezon 2022 w którym znalazły się nowe stawki opłat. Zespoły znały je w grudniu, bo opłaty musiały być już wtedy uiszczone.
Co to jest i jak oblicza się wpisowe zespołów Formuły 1?
Od 2013 roku obowiązują zmienione zasady obliczania wysokości wpisowego uiszczanego przez zespoły Formuły 1. Skutkiem tej zmiany był kilkukrotny wzrost przychodów z tego tytułu dla FIA. Wcześniej wysokość tej opłaty wynosiła około 400 000 $, co przy dziesięciu zespołach dawało roczny przychód na poziomie 4 mln $. Od 2013 roku opłata składa się z podstawy i dodatkowej stawki obliczanej na podstawie punktów zdobytych w poprzednim sezonie. Początkowo te opłaty wynosiły: 516 128 $ – podstawa oraz 5 161 $ za każdy punkt. Zespół, który w minionym sezonie zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów płacił 6 194 $ za każdy zdobyty punkt. Wysokość tych opłat wzrasta co roku o wskaźnik inflacji.
Najnowsza wersja regulaminu sportowego z 18 lutego 2022 roku zawiera zaktualizowane stawki wpisowego na sezon 2022. Urosły one z powodu inflacji o 1,4%. Wysokość opłaty podstawowej wynosi 577 278 $ dla każdego zespołu. W przypadku opłaty za punkty stawka jest zróżnicowana. Zespół, który w poprzednim sezonie zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów (Mercedes) płaci 6 926 $ za każdy punkt, a wszystkie pozostałe stajnie po 5 770 $ za każdy punkt.
Każdy zespół chcący uczestniczyć w kolejnym sezonie Formuły 1 musiał wpłacić opłatę podstawową w momencie złożenia wniosku, a opłatę za punkty do 10 grudnia 2021 na konto FIA. W regulaminie jest nieścisłość, bo sezon zakończył się 12 grudnia i dopiero wtedy zespoły wiedziały ile mają punktów.
Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2022
Zespół | Podstawa | Punkty w sezonie 2021 | Opłata za punkty | Łączne wpisowe |
---|---|---|---|---|
Mercedes | 577 278$ | 613,5 | 4 249 101$ | 4 826 379$ |
Red Bull | 577 278$ | 585,5 | 3 378 335$ | 3 955 613$ |
Ferrari | 577 278$ | 323,5 | 1 866 595$ | 2 443 873$ |
McLaren | 577 278$ | 275 | 1 586 750$ | 2 164 028$ |
Alpine | 577 278$ | 155 | 894 350$ | 1 471 628$ |
AlphaTauri | 577 278$ | 142 | 819 340$ | 1 396 618$ |
Aston Martin | 577 278$ | 77 | 444 290$ | 1 021 568$ |
Williams | 577 278$ | 23 | 132 710$ | 709 988$ |
Alfa Romeo | 577 278$ | 13 | 75 010$ | 652 288$ |
Haas | 577 278$ | 0 | 0$ | 577 278$ |
Łącznie | 5 772 780$ | 2207,5 | 13 446 481$ | 19 219 261$ |
W tabeli użyłem skróconych nazw zespołów, aby zachować czytelność. Wszystkie kwoty podane są w dolarach amerykańskich, bo taka waluta jest przez FIA używana w tej kwestii. Tabela jest szeroka, więc jeśli ktoś czyta na smartfonie, to radzę obrócić ekran do poziomu.
Rekordowa wysokość wpłat w ramach wpisowego na sezon 2022
Liczący 22 weekendy wyścigowe sezon z trzema sprintami kwalifikacyjnymi oznaczał rekordową wysokość łącznych opłat od wszystkich zespołów na rzecz FIA. Zespoły zyskały na tym, że za GP Belgii przyznano połowę punktów, dzięki temu ich łączne opłaty spadły o około 0,3 mln $. Wysokość opłat zależy od liczby punktów do zdobycia w danym sezonie. Wszystkie zespoły łącznie wpłaciły na rzecz FIA 19 219 261 mln $, co jest rekordową kwotą w historii. Dotychczasowym rekordem było 18,2 mln $ sprzed dwóch lat.
Mercedes po raz kolejny z rzędu został mistrzem świata konstruktorów, a tym samym musiał zapłacić najwyższą kwotę, aby móc startować w kolejnym roku. Z powodu tego, że w 2021 roku zdobyli mniej punktów niż w sezonach, gdy dominowali w stawce, to ich wpisowe wyniosło 4,8 mln $. Zdarzało im się już płacić więcej, a rekordem było 5,5 mln $ dwa lata temu. Mistrz konstruktorów z uwagi na wyższą stawkę opłaty za każdy punkt płaci zdecydowanie najwięcej. Red Bull, który zdobył 28 punktów mniej zapłacił o 0,9 mln $ mniej.
W porównaniu do wysokości opłat sprzed roku, to siedem zespołów zapłaciło więcej, a stajnie Alpine, Aston Martin i Haas mniej. Biorąc pod uwagę fakt, że rok temu opłaty były najniższe od lat z powodu skróconego sezonu, to te trzy stajnie zanotowały sporo gorsze wyniki sportowe i zdobyło mniej punktów.
Księgowi FIA mogą już szykować konta bankowe, bo opłaty przed sezonem 2023 będą rekordowe, jeśli nie zajdą żadne zmiany w aktualnym kalendarzu. W porównaniu do sytuacji sprzed roku będzie jeden dodatkowy weekend wyścigowy (około 0,6 mln $), podczas trzech sprintów będzie do zdobycia łącznie 108 punktów, a rok wcześniej było to 18 punktów, a także wszystkie wyścigi powinny być w pełni punktowane (takie sytuacje jak GP Belgii 2021 zdarzają się bardzo rzadko). FIA powinna otrzymać około 20,5 mln $ za rok.
Wysokość wpisowego zespołów F1 w poprzednich latach
Zainteresowani mogą przypomnieć sobie zestawienia z poprzednich lat i zobaczyć jak zmieniały się opłaty uiszczane przez zespoły.
Wpisowe na sezon 2015 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2016 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2017 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2018 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2019 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2020 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2021 – Szczegóły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: