Formuła 1 oraz wszystkie zespoły zyskały wielu nowych obserwujących w mediach społecznościowych w 2023 roku, ale wzrosty były znacznie mniejsze niż w latach poprzednich. Do analizy wziąłem pod uwagę oficjalne profile na Facebooku, Twitterze (X) i Instagramie.
W tym tekście są responsywne wykresy, które dostosowują się do szerokości ekranu, ale są na tyle rozbudowane, że najlepiej oglądać je na ekranie komputera. Jeżeli już ktoś czyta na telefonie, to radzę obrócić ekran do poziomu, bo to powinno pomóc.
Po raz siódmy przygotowałem tego typu podsumowanie na blogu. Pierwsze w wersji testowej pojawiło się we wrześniu 2018 roku, a pięć kolejnych już zgodnie z moim planem: na początku stycznia 2019 (KLIK), 2020 roku (KLIK), 2021 roku (KLIK), 2022 roku (KLIK) i na początku stycznia 2023 roku (KLIK). Sprawdzając stare artykuły można zobaczyć jak bardzo rozrosły się profile związane z F1 w mediach społecznościowych. Dążę do tego, aby tego typu podsumowanie pojawiało się zawsze na samym początku każdego roku, bo dzięki temu można dobrze porównać zmiany, które zaszły przez ostatnie 12 miesięcy. Taki sam cel mam w analogicznym podsumowaniu dotyczącym kierowców (można je zobaczyć tutaj). W tym podsumowaniu biorę pod uwagę zespoły, a także jako bonus bezpośrednio Formułę 1.
Ważne założenia dla tych zestawień
Gdy porównuje się polubienia profili zespołów F1 w mediach społecznościowych, to trzeba wziąć pod uwagę dwa czynniki. Ekipy wystartowały ze swoimi profilami w różnym czasie, a w najgorszej sytuacji jest najmłodszy zespół Haas, który co zrozumiałe miał o wiele mniej czasu na zyskanie zasięgów w Internecie, ale ta różnica już się w większości zatarła. Drugą sprawą jest powiązanie z innymi markami. Duże firmy takie jak Red Bull, Mercedes czy Ferrari mają swoje oficjalne profile w mediach społecznościowych, które zwykle są bardzo popularne. Dla zespołów F1 to zarówno zyski jak i straty. Zyski, bo gdy taki duży profil napisze o zespole F1, to oznacza jego profil, a on zyskuje polubienia. Straty, bo np. kibice Ferrari mogli polubić ogólne profile tej marki, a nie profile zespołu F1. Jeżeli dochodzi do zmian nazw zespołów, to korzystają one z tych samych profili w mediach społecznościowych, tylko zmieniają ich nazwy, więc nie muszą zbierać polubień od nowa.
Porównuję jedynie liczby polubień profili, nie biorę pod uwagę zasięgów postów czy liczby interakcji. Do tego potrzebne są dodatkowe narzędzia. Osobiście korzystałem jedynie z serwisu socialblade.com oraz wchodziłem bezpośrednio na wszystkie profile.
Zespoły F1 w mediach społecznościowych na początku 2024 roku
Przygotowując poniższy wykres wziąłem pod uwagę tylko oficjalne profile poszczególnych zespołów F1 na Facebooku, Twitterze (X) oraz Instagramie. Uznałem, że te serwisy społecznościowe są najważniejsze i najpopularniejsze, a dodatkowo każdy zespół ma w nich swój oficjalny profil. Dane na potrzeby tego zestawienia spisałem w dniu 03.01.2024 roku. Patrzyłem na liczbę polubień poszczególnych profili, a dane do tabeli zaokrąglałem do dziesiątek tysięcy. Na wykresie widać liczbę polubień poszczególnych profili zespołów F1, a w ostatniej kolumnie zsumowaną liczbę z tych trzech serwisów społecznościowych.
Mercedes ponownie znalazł się na czele rankingu. Ekipa z Brackley ma największe profile na Facebooku i Twitterze (X), a także łącznie najwięcej polubień w trzech badanych serwisach. Małym zaskoczeniem jest fakt, że Mercedes w 2023 roku powiększył swoją przewagę, mimo że za nimi słaby sezon bez sukcesów. Na drugim miejscu ponownie znalazł się Red Bull, który mimo dominacji na torach w sezonie 2023, nie przełożył tego na wyraźne wzrosty w mediach społecznościowych. Mercedes i Red Bull mają zdecydowanie największe profile na Facebooku w stawce i dzięki temu są na czele rankingu. Konkurencyjne zespoły w tym serwisie wiele tracą i nie mają szans nadrobić, bo na Facebooku od kilku lat fanpage jeżeli rosną, to tylko nieznacznie. W 2024 roku sześć zespołów straciło na Facebooku, niektóre bardzo wyraźnie.
O trzecie miejsce od kilku lat rywalizowało Ferrari z McLarenem, ale przez minione dwa lata Scuderia wyraźnie uciekła stajni z Woking. W 2023 roku Ferrari awansowało na pierwsze miejsce na Instagramie wśród zespołów F1 (awans z trzeciej pozycji). Zyskali również wyraźnie na Twitterze (X) zbliżając się do prowadzącego Mercedesa. McLaren traci obecnie za dużo aby myśleć o awansie na trzecie miejsce.
Kolejne zespoły tracą bardzo dużo, widać wyraźnie, że mamy cztery najbardziej popularne ekipy F1 w stawce, a pozostali rywalizują między sobą. Od momentu zmiany nazwy na Aston Martin ta ekipa mocno rośnie i jest już bardzo blisko za Alpine (też zmienili nazwę w tym samym momencie). Na początku 2024 roku różnica między nimi jest niewielka, a o wszystkim decyduje Facebook. Tam dawniej Renault miało popularny profil, a Force India / Racing Point nie. Dodatkowo profil Astona Martina na Facebooku w 2023 roku wyraźnie zmalał. Na Instagramie i na Twitterze (X), Aston Martin jest popularniejszy. Dziwię się, że bardzo duże sukcesy i przejście Fernando Alonso nie zapewniły Astonowi Martinowi większych wzrostów w 2023 roku.
Na siódmej pozycji mamy ekipę AlphaTauri RB, która w przed sezonem 2024 ma zmienić nazwę, więc za rok zobaczymy czy im to coś dało (od 24 stycznia nazywają się "Visa Cash App RB"). Za nimi jest Williams, który poprawił swoją formę sportową, ale w niewielkim stopniu wpływa to na ich profile w mediach społecznościowych.
Na ostatniej pozycji jest zespół, który na przestrzeni ostatnich lat kilkukrotnie zmieniał nazwę, co na pewno przekładało się na popularność (profile pozostawały takie same, ale je modyfikowano). Zapisałem ich jako Stake Sauber, ale ich tegoroczna nazwa jest bardziej skomplikowana. Nie przysłuży się to popularności tej ekipy. Sztuką jest porażka z Haasem, który w F1 jest krócej, nie ma tradycji ani żadnych sukcesów. Haas ma za to dobrze prowadzone profile, trafiają swoim przekazem do wielu ludzi, a w Alfie Romeo / Sauberze tego nigdy nie było.
Różnice między styczniem 2023, a styczniem 2024 roku
Porównałem łączną liczbę polubień profili zespołów Formuły 1 według stanu na 6 stycznia 2023 roku oraz 3 stycznia 2024 roku. Na poniższym wykresie powinno być dobrze widać ile poszczególne zespoły zyskały polubień przez minione 12 miesięcy. Nie porównywałem osobno każdego portalu społecznościowego, a tylko sumy polubień profili w trzech portalach łącznie – w ten sposób wykres jest czytelny. Dodam, że największe wzrosty były na Instagramie, niewielkie na Twitterze (X), a na Facebooku dominowały spadki, również znaczące.
Wszystkie zespoły zyskały, ale występują między nimi spore różnice. Zdecydowanie najszybciej rosły profile Ferrari: o 2,87 mln w 2023 roku. Mercedes zyskał 1,91 mln, McLaren 1,83 mln a Red Bull 1,56 mln polubień. Cztery najpopularniejsze zespoły w mediach społecznościowych najszybciej powiększały swoje profile, co pozwoliło im jeszcze powiększyć przewagę nad pozostałymi. Wśród reszty stawki najszybciej rósł Aston Martin o 0,71 mln, a najwolniej Alfa Romeo / Stake / Sauber o 0,25 mln. W 2022 roku wzrosty były znacznie bardziej dynamiczne, również wśród zespołów w końca tego rankingu.
Formuła 1 w mediach społecznościowych na początku 2024 roku
Oficjalne profile Formuły 1 urosły w 2023 roku, ale nie tak wyraźnie jak w poprzednich latach. Dla Liberty Media wzrost zasięgów / popularności w Internecie oraz w mediach społecznościowych to jeden z priorytetów. Zmian wdrożone przed nich po przejęciu kontroli nad F1 sprawiły, że ich profile stały się bardzo aktywne, publikując wiele ciekawych treści. Dlatego systematycznie z roku na rok one rosły. W trakcie 2023 roku wzrost były najniższe odkąd je monitoruję. W tabeli poniżej możecie zobaczyć trzy ostatnie lata.
Liczba polubień 06.01.2022 | Liczba polubień 06.01.2023 | Liczba polubień 03.01.2024 | |
---|---|---|---|
11,72 | 12,49 | 11,08 | |
Twitter (X) | 7,04 | 8,9 | 9,93 |
16,83 | 21,63 | 25,64 | |
Suma | 35,59 mln | 43,02 mln | 46,65 mln |
Formuła 1 w tych trzech mediach społecznościowych zyskała łącznie 3,63 mln obserwujących w trakcie roku, czyli wzrost był o połowę mniejszy niż rok wcześniej. Monitoruję dane na ten temat od początku 2019 roku i do tej pory roczny wzrost mieścił się w granicach 5-9 mln. W 2023 roku najszybciej rósł profil F1 na Instagramie, który zyskał 4,01 mln obserwujących. Na Twitterze (X) wzrost wyniósł 1,03 mln. Spory spadek był za to na Facebooku - 1,41 mln. Na Instagramie aktualnie wszyscy najszybciej rosną, więc nic dziwnego, że również sama Formuła 1 tam zanotowała najlepszy wynik. Sytuacja w serwisie Twitter (X) jest znacznie spokojniejsza, więc zysk za 2023 rok trzeba uznać za dobry. Jedynie Facebook jest problemem, bo tam był spory spadek. To może być kwestia usunięcia z serwisu wielu kont oraz rozróżnienie na liczbę polubień i obserwujących dany profil. Ja tutaj podałem liczbę polubień, która zawsze jest mniejsza niż liczba obserwujących.
Profile F1 wciąż bardzo odstają zasięgami od profili największych światowych lig czy dyscyplin sportu. F1 w media społecznościowe weszła późno i cały czas musi gonić. Z taka dynamiką jak w 2023 roku, to nikogo nie dogonią. Dla porównania tylko na Twitterze (X) profil piłkarskiej Ligi Mistrzów ma 50,6 mln obserwujących.
P.S. Możliwe, że pojawi się w tym roku po raz pierwszy dodatkowe porównanie dotyczące serwisów TikTok i YouTube.
Analogiczne podsumowanie dotyczące kierowców na początku 2024 roku można sprawdzić pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: