Początek roku w świecie Formuły 1, to tradycyjnie okres porządkowania spraw umów sponsorskich u zespołów. Wraz z końcem 2019 roku wygasło sporo kontraktów, co postanowiłem podsumować.
Na początku nowego roku zespoły aktualizują swoje strony internetowe i w ten sposób widać które umowy ze sponsorami i partnerami technicznymi się zakończyły. Początek roku to okres usuwania informacji o wygasłych umowach, a tylko w nielicznych przypadkach pojawiają się nowi partnerzy. Dzieje się tak, bo zespoły zawsze chwalą się podpisaniem umów z nowymi partnerami w osobnych komunikatach. Te ogłoszenia są rozłożone w czasie i najwięcej będzie ich w okresie prezentacji nowych bolidów. Zakończeniem umów nikt się nie chwali i po prostu logotypy znikają ze stron i wszelkich materiałów.
Pewne zespoły podpisały i ogłosiły umowy z nowymi sponsorami na sezon 2020 jeszcze w 2019 roku, ale zawsze w takiej sytuacji stosowne logotypy już wtedy na stronie internetowej się pojawiły. Zespoły F1 mają zwykle około 20-30 sponsorów / partnerów technicznych. W niektórych przypadkach jest ich mniej, a w innych więcej. Liczby nie mają tu większego znaczenia, bo liczą się wartości finansowe i skala wsparcia technicznego. To są szczegóły których nie znamy i możemy tylko szacować.
Podobne podsumowanie przygotowałem na początku 2019 roku (szczegóły). Wtedy z zespołów F1 odeszło wielu sponsorów w tym tacy zapewniający duże pieniądze. Jednak w kolejnych tygodniach wraz z pojawianiem się nowych szczegółów i ogłaszaniem umów zespoły nie tylko odbudowały liczbę swoich sponsorów, a w niektórych przypadkach ją wyraźnie zwiększyły. Dlatego nie należy przejmować się jeśli obecnie jakiś zespół stracił kilka dużych umów, bo nie wiemy czy to faktycznie będą straty, czy może mają w to miejsce już zakontraktowane nowe firmy. W 2019 roku można było zaobserwować ożywienie na rynku sponsorów w Formule 1 co było pozytywna odmianą po słabszym okresie w poprzednich latach.
Mercedes
Mercedes to zespół z największym budżetem w stawce. Oni nie mają wielu sponsorów, ale ci którzy są, to płacą odpowiednio wysokie stawki. Przed sezonem 2020 z listy z ich głównych sponsorów zniknęła firma Qualcomm. Wszyscy pozostali sponsorzy (12 firm) bez zmian są wraz z zespołem. Pod koniec 2019 roku Mercedes miał 13 firm na liście swoich partnerów technologicznych. Teraz na tej liście jest osiem firm. Stracili wsparcie: ebm-papst, Tata Communications, Konecranes, Axalta oraz Assos. To wszystko byli mali partnerzy technologiczni i na pewno bez problemu uda się im pozyskać nowych.
Interesujące jest to, że jednocześnie utracili wsparcie firm Qualcomm i Tata Communications, które zapewniały im m.in. sprawną komunikację i wymianę danych. W ostatnich latach Mercedes chwalił się postępami jakie na tym polu osiągnął dzięki tym dwóm partnerom. Nie wiadomo czy teraz będą musieli takie rozwiązania kupować czy znajdą nowych partnerów z tej branży.
Ferrari
Zespół Ferrari utracił wsparcie dwóch swoich wieloletnich sponsorów: Lenovo i AMD. W tym momencie mają sponsora tytularnego „Mission Winnow” oraz ośmiu zwykłych sponsorów. W 2019 roku tych sponsorów było dziesięciu. Wśród partnerów technologicznych Ferrari straciło wsparcie dwóch firm: Laszmoe oraz VistaJet.
Ferrari jest zespołem zarabiającym najwięcej od sponsorów, głównie dzięki swojemu tytularnemu partnerowi. Znając ten zespół bez problemu uda im się pozyskać duże kontrakty sponsorskie w miejsce dwóch firm które utracili przed tym sezonem. Budżet zespołu nie powinien w żaden sposób ucierpieć. Reklamy Mission Winnow nie były obecne na samochodzie podczas każdego wyścigu w 2019 roku i prawdopodobnie podobnie będzie w sezonie 2020.
McLaren
Zespół McLaren na przestrzeni ostatnich dwóch lat jest liderem pod względem liczby i wartości pozyskiwanych umów sponsorskich. Na początku 2019 roku pozyskali wielu partnerów. Dodatkowo pod koniec minionego sezonu ogłosili kilka dalszych umów, a także rozszerzenie największej z nich z firmą British American Tobacco (szczegóły). Wraz z końcem 2019 roku wygasły ich dwie długoletnie umowy z firmami SAP (od 1997 roku) oraz Kenwood (od 1991). Nie były to jednak istotne umowy. W miejsce Kenwood pozyskali już inną firmę z tej samej branży – Klipsch. Biorąc pod uwagę liczbę umów ogłoszonych w trakcie 2019 roku, to wpływy od sponsorów zespołu w 2020 roku wyraźnie wzrosną. Możemy jeszcze oczekiwać pewnych komunikatów przed prezentacją nowego samochodu, tak wynika z nieoficjalnych informacji.
McLaren w tygodniu poprzedzającym GP Abu Zabi 2019 ogłosił cztery nowe umowy sponsorskie. Przedłużyli i rozszerzyli umowę z dotychczasowym sponsorem FxPro, którego logotypy za rok mają być widoczne na przednim skrzydle oraz wokół kokpitu. Podpisali nową, dużą umowę z firmą Automation Anywhere. Podpisali jeszcze małą umowę z firmą TUMI, która produkuje walizki. Reklam na bolidzie nie będzie, ale powstaną produkty sygnowane logotypem McLarena. Poza tym kluczowym ogłoszeniem było rozszerzenie współpracy z BAT.
Aktualizacja 10.01.2020 r. Koncern Unilever dołączył do McLarena, ale tylko jako partner techniczny. Przez poprzednie pięć lat Unilever sponsorował Williamsa (marka Rexona).
Alfa Romeo
W zespole Alfa Romeo doszło do sporej zmiany już na początku roku. Po wygaśnięciu niewielkiej umowy komercyjnej z Shellem, zespół pozyskał wsparcie PKN Orlen, który podpisał bardzo szeroką umowę i będzie jednym ze sponsorów tytularnych. Dla zespołu ta zamiana jest bardzo korzystna finansowo. Orlen będzie bardzo widoczny na bolidach w 2020 roku.
Zespół poza tym stracił wsparcie kilku niewielkich sponsorów / dostawców: Axitea, betsafe, New Balance, Ambrosial, Volito oraz Step One. W ten sposób ogólna liczba partnerów zmalała o sześć pozycji.
Haas
Zespół Haas pod względem sponsorów wypada najsłabiej w całej stawce. Obecnie na ich stronie internetowej jest tylko dziewięć logotypów. W tym gronie jest sam Haas, trzech nieco większych sponsorów oraz pięciu niewielkich partnerów. W tym gronie doszło do jednej zmiany: zniknął logotyp Branden London, a w jego miejscu pojawił się stichd. Obie te marki są w branży odzieżowej. Nie drążę bardziej tematu, ale możliwe, że są one powiązane. Liczba sponsorów jest bardzo mała i jeśli zespołowi nie uda się pozyskać nowego dużego partnera (tym razem wiarygodnego, a nie Rich Energy), to znowu większą część budżetu będzie musiał pokryć bezpośrednio sam Gene Haas.
Williams
Zespół Williams na przestrzeni dwóch lat praktycznie wymieni komplet swoich sponsorów. Bardzo dużo zmian zaszło na początku 2019 roku i teraz mamy powtórkę. Z zespołu wraz z zakończeniu 2019 odeszli następujący sponsorzy: Rexona, PKN Orlen, Omnitude, Symantec oraz Tata Communications. Trzy ostatnie firmy z tej listy, to byli niewielcy partnerzy techniczni. Odejście Orlenu było znanym faktem od września 2019 roku. Największą stratą jest odejście Rexony. Zakończyła się pięcioletnia umowa warta 15 mln $ rocznie. Williams pozyskał Rexonę przejmując ten kontrakt od Lotusa w 2014 roku, czyli gdy byli trzecią siłą w stawce. Dlatego ta umowa była tak wysoka. Nie było szans, aby była ona w obecnej sytuacji kontynuowana na podobnych warunkach.
Williams w trakcie 2019 roku rozszerzył i przedłużył umowę z grupą firm ROKiT. Z tego powodu od 2020 roku ich sponsorami zostały trzy marki alkoholowe: których właścicielem jest ROKiT: ABK, Bogarts i Bandero. Te logotypy pojawią się na samochodach w nowym sezonie. Dodatkowo dzięki kontraktowi z Nicholasem Latifim swoją umowę rozszerzyła Sofina, a nowym partnerem została Lavazza. Wszystkie te marki będą mieć logotypy na samochodach.
Williams prawdopodobnie pozyska jeszcze wsparcie banku RBC, który także wspiera Latifiego. Ogółem pieniądze z obozu Kanadyjczyka powinny być na zbliżonym poziomie do tych jakie w 2019 roku dzięki Kubicy zapewniał Orlen. Są plotki o tym, że pozyskają jakieś większe wsparcie z Izraela. Poza tym powinny pojawić się jakieś mniejsze umowy z niezależnymi sponsorami. Dlatego budżet zespołu nie spadnie w 2020 roku. Jeśli weźmiemy pod uwagę sprzedaż pakietu akcji w Williams Advanced Engineering, która miała miejsce w ostatnich dniach, to szykuje się większy budżet.
Pozostałe zespoły
W momencie publikacji tego podsumowania żadnych zmian w składzie sponsorów nie wprowadziły zespoły Renault, Red Bull, Toro Rosso i Racing Point. Brak jakichkolwiek zmian sugeruje, że jeszcze nie aktualizowali list swoich partnerów. W przypadku zespołu Toro Rosso, to ta stajnia ma zmienić nazwę na Alpha Tauri. Obecnie jej dwóch sponsorów pochodzi z Tajlandii i pojawili się tam z uwagi na Alexandra Albona, który niedługo później przeszedł do zespołu Red Bull. Nie jest wykluczone, że te dwie firmy również dokonają takiej zmiany.
Podsumowanie
Skala odejść sponsorów z zespołów F1 nie była duża na przełomie 2019 i 2020 roku. Dlatego można optymistycznie założyć, że zespoły odrobią te ubytki pozyskując nowych partnerów w kolejnych tygodniach.
P.S. Firma Tata Communications w 2019 roku była partnerem technicznym samej Formuły 1, a także Mercedesa i Williamsa. Z F1 współpracowali wiele lat i np. przygotowywali infrastrukturę sieciową do transmisji wideo z torów wyścigowych. Na starcie 2020 roku wygląda na to, że zupełnie wycofali się z F1, bo nigdzie nie ma ich logotypów.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: