Formuła 1 opublikowała kalendarz na sezon 2019, który będzie liczył 21 eliminacji. W kalendarzu pozostały wszystkie wyścigi obecne w sezonie 2018, bo udało się podpisać nowe umowy na GP Japonii i Niemiec.
Liberty Media długo kazało czekać na oficjalny kalendarz Formuły 1 na sezon 2019. Ich plany pokrzyżowało opóźnienie w planowanym wyścigu o GP Miami, którego debiut w F1 przesunięto na 2020 rok (szczegóły). Ostatecznie w sezonie 2019 kierowcy F1 będą się ścigać na tych samych torach, co w 2018 roku. Wszystkie wyścigi pozostały w kalendarzu, zmieniły się tylko ich daty. Liberty Media przedłużyło umowy na wyścigi w Japonii i w Niemczech (szczegóły poniżej). Sezon 2019 zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami rozpocznie się tydzień wcześniej w Australii oraz zakończy tydzień później w Abu Zabi. GP Abu Zabi 2019 rozegrane zostanie 1 grudnia. Po raz ostatni wyścig Formuły 1 odbył się w grudniu w 1963 roku.
Formuła 1 w 2019 roku będzie świętować 1000. wyścig w swojej historii. Odbędzie się on w Chinach. Możemy spodziewać się dodatkowych atrakcji z nim związanych nie tylko w Szanghaju, ale i przez cały rok.
Testy przedsezonowe
Testy przed sezonem 2019 odbędą się na torze pod Barceloną w dniach 18 – 21 lutego oraz 26 lutego – 1 marca 2019 roku.
Kalendarz Formuły 1 na sezon 2019
Data | Grand Prix | Tor |
---|---|---|
17 marca | Australii | Albert Park Circuit |
31 marca | Bahrajnu | Bahrain International Circuit |
14 kwietnia | Chin | Shanghai International Circuit |
28 kwietnia | Azerbejdżanu | Baku Street Circuit |
12 maja | Hiszpanii | Circuit de Barcelona-Catalunya |
26 maja | Monaco | Circuit de Monaco |
9 czerwca | Kanady | Circuit Gilles Villeneuve |
23 czerwca | Francji | Paul Ricard |
30 czerwca | Austrii | Red Bull Ring |
14 lipca | Wielkiej Brytanii | Silverstone |
28 lipca | Niemiec | Hockenheimring |
4 sierpnia | Węgier | Hungaroring |
1 września | Belgii | Spa-Francorchamps |
8 września | Włoch | Monza |
22 września | Singapuru | Marina Bay Street Circuit |
29 września | Rosji | Sochi Autodrom |
13 października | Japonii | Suzuka |
27 października | Meksyku | Autodromo Hermanos Rodriguez |
3 listopada | USA | Circuit of the Americas |
17 listopada | Brazylii | Autodromo Jose Carlos Pace |
1 grudnia | Abu Dhabi | Yas Marina Circuit |
Kalendarz musi zostać zatwierdzony przez FIA na kolejnym posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych, które zaplanowane jest 12 października. Nie powinno być żadnych niespodzianek i zmian w ostatniej chwili, bo wszystkie tory mają potwierdzone umowy.
GP Japonii pozostaje w F1
Liberty Media poinformowała o przedłużeniu umowy z torem Suzuka International Racing Course na trzy kolejne lata. Na mocy nowej umowy wyścig o GP Japonii pozostanie w kalendarzu w latach 2019 – 2021. Dodatkowo sponsorem tytularnym tegorocznej edycji wyścigu zostanie Honda. W 2018 roku mija 30 lat od pierwszego wyścigu F1 w tym kraju i z tej okazji planowane są dodatkowe atrakcje. Honda jest właścicielem tego toru, więc nie ma w takim ruchu zaskoczenia. Frekwencja na wyścigach w Japonii bardzo spadła w ostatnich latach (szczegóły), więc dodatkowe wsparcie finansowe od Hondy było niezbędne, aby przedłużyć umowę.
GP Niemiec odbędzie się w 2019 roku
Frekwencyjny sukces wyścigu o GP Niemiec 2018 (szczegóły) połączony z brakiem w przyszłorocznym kalendarzu wyścigu w Miami sprawił, że Liberty Media w ostatniej chwili podpisało roczną umowę z torem Hockenheimring. W zapewnieniu nowej umowy wydatnie pomógł Mercedes, który zostanie w 2019 roku sponsorem tytularnym tego wyścigu. Liberty Media udało się, więc namówić Mercedesa do współpracy. Od wielu lat się o tym mówiło, ale dopiero teraz do tego doszło.
Pojawiają się informacje, że roczny kontrakt z torem Hockenheimring został podpisany na promocyjnych warunkach finansowych. Obie strony mają teraz rok na wynegocjowanie dłuższej umowy na kolejne lata. W grze jest także tor Nurburgring, bo możliwy jest powrót do organizacji GP Niemiec przemienne na dwóch torach.
Jak sprawdził się mój prowizoryczny kalendarz?
Na początku lipca opublikowałem przygotowany przeze mnie prowizoryczny kalendarz F1 na 2019 rok (szczegóły) i obiecałem go porównać z oficjalnym, gdy ten zostanie ogłoszony. Pierwsze dziesięć wyścigów z „mojego kalendarza” pokrywa się idealnie z datami opublikowanymi przez Liberty Media. W kolejnych czterech wyścigach następuje przesuniecie o tydzień z uwagi na pojawienie się w planie GP Niemiec, którego nie uwzględniłem. Termin wyścigu w Rosji jest taki sam. Terminy wyścigów w Japonii i USA są przesunięte o tydzień. Pozostałe wyścigi są w tych terminach, które sugerowałem, brakuje tylko wyścigu w Miami.
Przyszłość kalendarza F1
Liberty Media na ostatnim posiedzeniu grupy strategicznej F1 dostało zgodę na wydłużenie kalendarza o 10% tzn do 23. wyścigów. Obecnie największe szanse na pojawienie się w F1 w 2020 roku mają wyścigi w Miami ((uliczny tor), Holandii (tor Assen) oraz w Wietnamie (uliczny tor w Hanoi). Pojawia się w plotkach jeszcze kilka innych torów, ale nie ma w ich przypadkach konkretów. Po sezonie 2019 definitywnie wygasają umowy na wyścigi o GP Hiszpanii, Włoch oraz Wielkiej Brytanii. Liberty Media w każdym z tych przypadków czekają trudne rozmowy. Po sezonie 2019 kończy się pierwsza połowa umowy na GP Meksyku (umowa w formacie 5+5 lat), ale tutaj uruchomienie drugiej połowy to formalność. Dlatego jest szansa na to, że w 2020 będzie więcej niż 21 wyścigów, ale wcale nie jest to pewne.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: