Giorgio Piola przygotował animację porównującą wygląd tegorocznego bolidu Mercedes W06 Hybrid z tym, jak po zmianach przepisów mogą wyglądać bolidy Formuły 1 w sezonie 2017.
Celem grupy strategicznej F1 jest przyśpieszenie bolidów na sezon 2017 o 5 sekund na jednym okrążeniu, oraz nadanie im agresywnego wyglądu (szczegóły planowanych zmian). Zmiany te wciąż nie są ostatecznie zatwierdzone. To powinno nastąpić jeszcze w tym roku.
Zatwierdzone zmiany zakładają poszerzenie tylnych opon z obecnych 380 mm do 420 mm, co da większą przyczepność mechaniczną. Szerokość bolidów zostanie zwiększona o 20 cm do 2 metrów (powrót do czasów sprzed 1998 roku). Planuje się też zmniejszenie wagi o 50 kg.
W animacji Giorgio Pioli widzimy również niższe i szersze tylne skrzydło (jak jeszcze w 2008 roku), oraz powrót do „beam wing” – zakazanego przed 2014 rokiem małe tylnego skrzydła umiejscowionego nad dyfuzorem. Spore zmiany zajdą w samym dyfuzorze. Powinny one umożliwić generowanie większego docisku pod bolidem, co nie będzie utrudniać poruszania się blisko rywala. Spore modyfikacje dotkną również przednie skrzydła, oraz sekcje boczne.
Zmiany dotkną też hybrydowych silników V6 Turbo. Prawdopodobnie zwiększony zostanie limit paliwa. Planowane są też zmiany wydechów, aby zwiększyć hałas (nie spodziewałbym się tu przełomu).
Bolidy na pewno przyśpieszą, bardzo możliwe że nawet więcej niż planowane 5 sekund na jednym okrążeniu. Nowy/stary dostawca opon także powinien dołożyć swoją cegiełkę celem zwiększenia tempa. Wtedy zdecydowanie zwiększy się różnica tempa między F1, a GP2 co sprawi że dla młodych kierowców awans do F1 będzie wyzwaniem. A kierowcy z serii WEC nie będą mieć już żadnych argumentów na twierdzenia, że prototypy z tej serii są szybsze od F1.
Czy te zmiany poprawią widowiskowość wyścigów? To już inna sprawa. Kibic nie zauważy wielkiej różnicy między bolidem jadącym okrążenia w czasie 1:25,000 i 1:20,000. Drastyczne zmiany reguł zawsze niosą ze sobą szanse na przetasowanie w układzie sił. Prawie zawsze w takich sytuacjach najbardziej traci poprzedni lider. Z drugiej zaś strony przeważnie w jego miejsce pojawia się inny zespół, który najlepiej się przygotował. Aby mieć większą widowiskowość trzeba zmniejszyć różnice między zespołami. Stabilne reguły techniczne przez kilka lat do tego doprowadzą. Przy dużych zmianach, małe zespoły nie mają szans podjąć rywalizacji z największymi stajniami, co zwiększa różnice.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: