Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA bardzo późno, bo w połowie lutego, opublikowała zaktualizowany regulamin sportowy F1 na 2022 rok. Zatwierdzone zmiany w regulaminie sportowym F1 na sezon 2022 w zdecydowanej większości były wcześniej zapowiadane.
Zainteresowani mogą pobrać pliki pdf z regulaminem sportowym, technicznym i finansowym F1 ze strony internetowej FIA – kliknij w ten link. Tam można pobrać również kilka archiwalnych wersji regulaminów. Aktualne wersje obu regulaminów zostały opublikowane 18 lutego 2022 roku. Bardzo późno udostępniono kompletne regulaminy na nowy sezon F1, zwykle działo się to w grudniu. Prawdopodobną przyczyną są zmiany w FIA, bo od dwóch miesięcy kieruje nią nowy prezes, doszło do mnóstwa zmian personalnych. W regulaminach F1, które są publikowane przez FIA nowe lub zmienione fragmenty są napisane różowym kolorem, dlatego bardzo łatwo je rozpoznać w tekście.
W tym podsumowaniu zajmuję się jedynie regulaminem sportowym. Regulamin techniczny na sezon 2022 jest zupełnie nowy i zatwierdzony wiele miesięcy temu. Podczas aktualizacji z 18 lutego wprowadzono do niego stosunkowo niewiele zmian, a większość z nich polega na doprecyzowaniu przepisów oraz zaktualizowaniu odnośników z powodu zmian w pozostałych regulaminach. W regulaminie finansowym nie wprowadzono zmian.
Większość istotnych zmian wprowadzonych w regulaminie sportowym była znana w świecie F1 od wielu tygodni, a nawet miesięcy. Regulacje są zawsze zatwierdzane przez Komisję F1 (zespoły + FIA + Liberty Media), a później formalnie zatwierdzane i wpisywane do regulaminu przez FIA po posiedzeniach Światowej Rady Sportów Motorowych. Dlatego najczęściej w mediach pojawia się informacja, że w kolejnym sezonie będzie zmiana regulaminowa, bo zespoły się w tej kwestii porozumiały, a dopiero po kilku tygodniach / miesiącach jest ona wpisywana szczegółowo do regulaminu.
Poprzednia wersja regulaminu na sezon 2022 z kwietnia 2021 roku miała 88 stron, a najnowsza z 18 lutego 2022 roku liczy 112 stron. Poniżej opisuję najważniejsze moim zdaniem zmiany jak najbardziej prostym i zrozumiałym językiem. Dodaję do niektórych punktów własny komentarz.
Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym F1 na sezon 2022
Maksymalna liczba wyścigów w sezonie to 24. W poprzednich regulaminach limit był ustalony na 25. Trudno powiedzieć skąd wzięła się ta zmiana, jeśli umowy komercyjne zespołów z Liberty Media mówią o maksymalnie 25 wyścigach w sezonie.
W związku z wydarzeniami w GP Belgii 2021, gdy zawody uznano za wyścig i przyznano połowę punktów, a tak naprawdę nie było żadnej rywalizacji, FIA wprowadziło szerokie zmiany do regulaminu wyjaśniające co się musi się stać, aby przyznano punkty. To są oczywiście zasady na bardzo wyjątkowe sytuacje, które zdarzają się raz na kilka lat. Minimum dwa okrążenia będzie musiał przejechać lider wyścigu, aby przyznać jakiekolwiek punkty i będą to musiały być okrążenia przy zielonej fladze bez SC. Została wprowadzona nowa tabela z przeliczaniem punktów dla skróconych wyścigów: dwa okrążenia do 25% dystansu, od 25% do 50% dystansu oraz od 50% do 75%. Ich liczba ulega zmniejszeniu niemal proporcjonalnie do pełnej punktacji. Jeżeli wyścig będzie liczył ponad 75% planowanego dystansu, to przyznaje się pełne punkty.
Zmodyfikowano punktację sprintów. Od 2022 roku punkty zdobywać będzie pierwszych ośmiu kierowców według następujące systemu: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 i 1. Punkty za sprinty nie będą przyznawane, jeśli lider przejechał mniej niż dwa okrążenia przy zielonej fladze lub przejechano mniej niż 50% planowanego dystansu. W 2022 roku odbędą się trzy sprinty według zmodyfikowanych zasad, bo Liberty Media nie udało się przekonać zespołów do większej ich liczby.
To akurat nie jest zmiana, ale warto o tym wspomnieć. Testy przedsezonowe mogą odbywać się tylko na torach w Europie, wyjątkiem są sytuacje, gdy większość zespołów zgodzi się na inne miejsce. W 2022 roku jedna tura testów odbywa się w Bahrajnie, który zapłacił za ten przywilej, a więc zespoły wyraziły zgodę.
Podwyższono limit reprymend z trzech do pięciu. Kierowca dostanie karę przesunięcia o 10 pozycji na starcie do kolejnego wyścigu, jeśli w trakcie sezonu uzbiera pięć reprymend od sędziów w tym dwie za przewinienia na torze. Biorąc pod uwagę fakt, że uzbieranie trzech reprymend w sezonie było niezwykle trudne, to teraz to może być martwy przepis.
Każdy zespół musi dostarczyć przed weekendem listę wszystkich istotnych poprawek aerodynamicznych z których chcą skorzystać w dany weekend wraz z krótkim opisem. Przed pierwszym treningiem w piątek wszystkie bolidy w kompletnym stanie będą wystawione przed garażami na maksimum godzinę. Będący na miejscu dziennikarze będą mogli je dokładnie obejrzeć i zrobić zdjęcia. W połączeniu z informacjami od zespołów o tym co się zmieniło, to kibice powinni dokładnie widzieć i wiedzieć o nowościach. Pół godziny po kwalifikacjach pięć wybranych zespołów będzie musiało wystawić swoje bolidy z garażu na godzinę i delegować pracownika wyższego szczebla kierowniczego z działu technicznego lub sportowego na minimum 10 minut. On w tym czasie będzie dostępny dla mediów do opowiedzenia o wprowadzonych zmianach do bolidu.
Konferencje prasowe z udziałem kierowców będą odbywać się w piątki przed treningami (dawniej były w czwartki), a z szefami zespołów w soboty przed treningiem (do tej pory były w piątki). Weekend wyścigowy został skrócony, wszelkie czwartkowe aktywności przeniesiono na piątkowy poranek. Zmodyfikowano wszelkie terminy związane z pracą i kontrolą samochodów, aby to skrócenie było możliwe.
Limity i kary za nadprogramowe elementy jednostek napędowych nie ulegają żadnych zmianom. Kalendarz będzie dłuższy, więc ich żywotność musi ulec poprawie.
Podwyższono limit skrzyń biegów z planowanych trzech do czterech sztuk na sezon. Od 2022 roku skrzynie biegów będą podlegać regulacjom na wzór jednostki napędowej. Szczegółowo opisałem to w osobnym tekście pod tym linkiem.
Każdy zespół będzie musiał w trakcie sezonu dwukrotnie oddać pierwszy trening młodemu kierowcy. Definicja młodego kierowcy jest myląca, bo nie ma górnego limitu wieku. Taki zawodnik musi posiadać licencję uprawniającą do udziału w treningach F1 i przez całą karierę wystartować w maksymalnie dwóch wyścigach F1. Regulacje określają, że każdy zespół będzie musiał minimum raz wystawić takiego kierowcę w każdym ze swoich bolidów. To znaczy, że swój bolid będą musieli oddać po jednym razie obaj etatowi kierowcy. Więcej na ten temat znajdziecie w osobnym artykule tutaj. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zespoły oddawały młodym zawodnikom więcej niż dwa treningi, mogą także wystawiać innych zawodników w treningach – tak jak w poprzednich latach.
Z regulaminu zniknęła zasada mówią o tym, że każdy kierowca, który awansował do Q3 w kwalifikacjach mu wystartować do wyścigu na oponach na których osiągnął najlepszy czas w Q2. Od 2022 roku każdy kierowca będzie dowolnie wybierał mieszankę opon na start wyścigu. Opisałem to zagadnienie bardzo szeroko, bo ma ono swoje plusy i minusy, a jej powodzenie zależy od specyfikacji nowego ogumienia Pirelli.
Zmiana na stanowisku dyrektora wyścigu
Na koniec jeszcze jedna kwestia, której nie obejmuje regulamin sportowy, a procedury FIA. Od 2022 roku Eduardo Freitas i Neil Wittich będą wymiennie pełnić funkcję dyrektora wyścigu F1. Ich stałym doradcą podczas wszystkich weekendów będzie Herbie Blash. Michael Masi stracił swoje stanowisko, dostał propozycję pracy w FIA, ale w innym dziale. FIA uruchomi również wirtualne biura kontroli wyścigu, które będzie zlokalizowane w siedzibie federacji. Powstanie ono na wzór wirtualnych garaży zespołów F1. To biuro, którego skrót nazwy w języku angielskim to VAR, będzie na bieżąco w kontakcie z dyrektorem na torze.
FIA planuje również modyfikację procedur związanych z neutralizacjami i odzyskiwaniem okrążeń przez zdublowanych zawodników. Bezpośrednio przed startem sezonu 2022 powinny zapaść wiążące decyzje w tej kwestii.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: