Kacper Sztuka ma dołączyć do programu juniorskiego Red Bulla, co przedwcześnie zdradził Peter Bayer podczas spotkania z grupą polskich dziennikarzy w fabryce AlphaTauri. Dołączenie Kacpra Sztuki do akademii Red Bulla bardzo pomoże w rozwoju jego kariery.
Sukces przyciąga zainteresowanie, a mistrzostwo Kacpra Sztuki we włoskiej Formule 4 w 2023 roku wywarło duże wrażenie w środowisku, szczególnie końcówka sezonu w wykonaniu Polaka. Sztuka osiągnął to co prawda w swoim trzecim pełnym sezonie w tej serii, ale jeździł w słabszej ekipie konkurując z zawodnikami należącymi do programów juniorskich ekip F1. To musiało zrobić wrażenie i zrobiło, bo to jest duży sukces. Sztuka ma już za sobą testy bolidem F3 z zespołem MP Motorsport, a sygnały dochodzące z obozu polskiego kierowcy mówiły o tym, że w 2024 roku będzie etatowym zawodnikiem w Formule 3, ale potrzebne są do tego jeszcze pewne ustalenia, głównie finansowe.
Grupa kilkunastu polskich dziennikarzy była z wizytą w sponsorowanym przez PKN Orlen zespole AlphaTauri 8 listopada. Podczas wycieczki po fabryce mieli również spotkanie z Peterem Bayerem, który od niedawna jest prezesem tej ekipy. Bayer w pewnym momencie powiedział, że Kacper Sztuka będzie należał do programu juniorskiego Red Bulla, co zaskoczyło zebranych. Nagranie tej wypowiedzi możecie zobaczyć na Twitterze. Okazuje się, że Bayer się trochę pośpieszył i przedwcześnie zdradził dołączenie Sztuki do akademii Red Bulla. W takich wypadkach zawsze są przygotowywane komunikaty prasowe i sesje zdjęciowe, ale informacja poszła już w świat, więc trochę zepsuł marketingowe plany. Ogłoszenie w tej sprawie miało pojawić się w późniejszym terminie, ale teraz nie jest wykluczone, że zostanie to przyśpieszone.
Dołączenie Sztuki do programu rozwojowego zespołu F1 to świetna wiadomość, bo ułatwi mu dalszą karierę. Taki program zapewnia szerokie możliwości treningu, również w symulatorze wykorzystywanym przez zespół F1. Dostęp do trenerów, wsparcie finansowe czy pomoc w kontaktach w seriach juniorskich. Nie jest tak, że Red Bull teraz w 100% sfinansuje karierę Kacpra Sztuki, bo oni pokryją tylko część wydatków, prawdopodobnie w tej sprawie toczą się aktualnie rozmowy. Starty w Formule 3 to koszt 1,5 mln euro rocznie, ponad trzy razy więcej niż kosztowały go starty w F4 we Włoszech w 2023 roku. Zebranie takiej kwoty w Polsce, mimo większego zainteresowania mediów i sponsorów byłoby trudne. Po dołączeniu do programu Red Bulla będzie dużo łatwiej. Gdy Sztuka już oficjalnie podpisze umowę, to będzie startował w bolidzie w barwach Red Bulla, będzie miał również taki kombinezon. Red Bull zawsze o to dba w seriach juniorskich.
Więcej o programie juniorskim Red Bulla
Program juniorski Red Bulla istnieje od 2001 roku i przewinęła się przez niego około setka kierowców. Odkąd Red Bull ma swoje zespoły w Formule 1, to głównym celem programu rozwojowego jest przygotowywanie zawodników do jazdy w F1, pierwszym krokiem ma być stajnia juniorska Toro Rosso / AlphaTauri, a potem główny zespół. Piętnastu zawodników wspieranych przez Red Bulla w juniorskich seriach awansowało do F1, a dwaj z nich (Vettel i Verstappen) zostało mistrzami świata. W składach zespołów F1 na sezon 2023 jest sześciu kierowców, którzy na pewnym etapie swoich karier byli wspierani przez Red Bulla: Albon, Gasly, Ricciardo, Sainz, Tsunoda i Verstappen.
Nastawienie Red Bulla do młodych kierowców zmieniło się w ostatnich latach. Wciąż wspierają licznych zawodników, ale nie trafiają oni już do Formuły 1. Poprzednim prawdziwym wychowankiem tej akademii, który trafił z niej bezpośrednio do F1 był Pierre Gasly w 2017 roku. W kolejnych latach młodzi zawodnicy nie prezentowali odpowiedniej formy w bezpośrednim zapleczu F1, więc program koncentrował się na jeszcze młodszych kierowcach. Z tego względu musieli wrócić do wcześniej zwolnionych Brendona Hartleya i Alexa Albona, bo Red Bullowi brakowało juniorów na odpowiednim poziomie, aby awansować ich do F1. Później gdy Red Bull nawiązał współpracę z Hondą, to niektórzy młodzi zawodnicy wspierani przez Honda Formula Dream Project trafili również pod skrzydła Red Bulla. W ten sposób do AlphaTauri przeszedł Yuki Tsunoda w 2021 roku.
Na początku 2023 roku Red Bull wspierał aż 12 młodych kierowców, ale ta liczba ma spaść w 2024 roku. Pożegnają się z kilkoma zawodnikami, którzy ich zdaniem nie prezentują odpowiedniego poziomu. Dojdą na pewno nowi (w tym Sztuka), ale ogólna liczba powinna być mniejsza. Kilka miesięcy temu Helmut Marko sugerował zmniejszenie programu z powodu ograniczonej liczby miejsc w F1. Pamiętajmy, że w takim programie jest duża konkurencja. Jeżeli dany zawodnik nie prezentuje wymaganego poziomu, to z niego rezygnują po zakończeniu sezonu.
Programy juniorskie zespołów F1 w 2023 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2023 omówiłem szeroko programy Ferrari (szczegóły), Red Bulla (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Alpine (szczegóły), Saubera (szczegóły) oraz Mercedesa (szczegóły). Na początku 2023 roku McLaren miał tylko jednego młodego zawodnika w Formule 4, ale ich program juniorski się rozwija, mają również kilku kierowców z innych serii wyścigowych. W 2024 roku powinna to być pełnoprawna akademia. Niewielki program ma również Aston Martin, bo na początku 2023 roku mieli w tym tylko dwoje kierowców. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1. Na początku sezonu 2023 w składach programów juniorskich wszystkich zespołów F1 było blisko 50 kierowców, ale tylko nieliczni z nich trafią w przyszłości do F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: