Za nami 2019 rok. Podsumowałem to co działo się na blogu, jak wyglądały statystyki oraz przygotowałem zestawienie najpopularniejszych tekstów minionych 12. miesięcy.
Podsumowanie 2019 roku na blogu
W 2019 roku opublikowałem na blogu 403 teksty. Dla porównania w 2018 roku liczba publikacji wyniosła 351. Sam się dziwię temu wzrostowi, bo ogólnie staram się aby pojawiał się średnio jeden tekst dziennie. Jak sprawdziłem, to ten wzrost był spowodowany dodatkowymi konkursami i wieloma sytuacjami, gdy jednego dnia w F1 działy się dwie lub więcej rzeczy warte komentarza.
Cały czas stawiam na unikalne treści. W 2019 roku opublikowałem teksty unikalne nie tylko w skali polskiej, ale i światowej. Nie widziałem np. nigdzie nie świecie tak szczegółowego omówienia frekwencji na wyścigach jak u mnie. Publikuję omówienia budżetów i wyników finansowych brytyjskich zespołów mając dostęp do danych, a pozostały media zwykle skupiają się na skopiowaniu tego samego omówienia. Na blogu pojawiają się regularnie rozbudowane statystyki, różnego typu zestawienia i podsumowania. To jest coś na co dalej będę stawiał.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się w 2019 roku z uwagi na obecność Roberta Kubicy w Formule 1. Duże portale internetowe regularnie publikowały teksty na temat F1, zwykle kopiując od siebie lub z zagranicy jakieś newsy lub zwykłe plotki. Tam liczą się chwytliwe nagłówki i klikalność. Powstało więcej serwisów dotyczących konkretnie F1 lub sportów motorowych. W końcu bardzo na znaczeniu zyskały vlogi i podcasty. To jest trend, który na pewno będzie się dalej rozwijał, ale nie mam zamiaru w niego iść. Rzeczy, którymi się zajmuję w większości nie nadają się do przedstawienia w formie vloga czy podcastu. Taka forma przekazu to nowa konkurencja dla klasycznych stron internetowych.
Z moich obserwacji wynika, że zwiększone zainteresowanie Formułą 1 w Polsce dotyczyło głównie tego co się dzieje wokół Kubicy, a ten ruch przejęły duże media oraz te zajmujące się konkretnie polskim kierowcą. Ja z uwagi na powrót Kubicy nie zmieniłem swojego podejścia do tego czym zajmuje się na blogu, więc zyskałem na tym tylko w umiarkowanym stopniu. Przyznam, że było to kuszące, bo każdy tekst związany w jakiś sposób z Kubicą zawsze budził spore zainteresowanie i wychodził poza standardowe grono odbiorców bloga. Wystarczyłoby kopiować z innych miejsc to co Polak mówił w jakiś wywiadach lub co o nim mówiono i miałbym rekordowe statystyki. To jednak nie jest mój styl.
Liczba odsłon bloga w 2019 roku była rekordowa. Kontynuuję trwający od samego początku trend, że każdy kolejny rok jest lepszy. W minionym roku byłoby jeszcze lepiej, gdyby nie Facebook i obcięcie zasięgów postów. Mimo, że liczba polubień fanpage’a bloga mocno urosła i jest tam sporo interakcji, to zasięg postów jest w jakiś sposób ograniczony. Szczególnie w drugiej połowie minionego roku bardzo to było widać w statystykach. Nieważne jak ciekawy post tam dawałem, to te z linkiem prowadzącym na blog miały niskie zasięgi. Facebook, to drugie po wyszukiwarkach najważniejsze źródło napływu czytelników na stronę, więc taka sytuacja była bardzo odczuwalna.
15 najpopularniejszych tekstów w 2019 roku na CyrkF1
Poniżej przedstawiam listę 15. najpopularniejszych tekstów w 2019 roku na blogu. Teksty są uszeregowane pod względem liczby odsłon zliczonych od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku według danych Google Analytics. W przygotowaniu tego zestawienia wziąłem pod uwagę tylko teksty opublikowane w 2019 roku. Co ważne pominąłem wszelkiego rodzaju teksty zbiorcze (np. klasyfikacje generalne, prezentacje bolidów czy informacje o transmisjach), harmonogramy oraz plany transmisji poszczególnych weekendów wyścigowych. Zrobiłem tak, bo teksty zbiorcze są odwiedzane przez cały rok i z zasady są na czele zestawienia pod względem odsłon. Plany transmisji są bardzo popularne, ale one nie wnoszą nic dodatkowego do treści prezentowanych na blogu, bo powstają według jednego schematu.
1. Cztery scenariusze na transmisje F1 w 2019 roku.
2. Podwozie oraz monokok bolidu F1.
3. Zmiany personalne w Eleven Sports.
4. Teoria dwóch różnych bolidów.
5. Bumerang – obowiązkowy element bolidu F1.
6. Jak Eleven Sports będzie pokazywać F1 w 2019 roku?
7. ROKiT Williams Racing – nowy sponsor i malowanie.
8. Konkurs Szklana Kula F1 2019.
9. TVP Sport pokaże wyścigi F1 w 2019 roku.
10. Konserwatywna prognoza składów F1 na 2020 rok.
11. Trzy opcje na przyszłość dla zespołu Williams.
12. Omówienie budowy bolidu F1 na sezon 2021.
13. Koncept bolidu F1 na 2021 rok.
14. Oglądalność F1 w Eleven Sports w 2019 roku.
15. Najgorszy kierowca ostatnich lat w F1.
Lista 15. najpopularniejszych tekstów składa się głównie z artykułów na temat transmisji telewizyjnych, techniki oraz sytuacji powiązanej z Kubicą. Bardzo jestem zadowolony z tego, że w tym zestawieniu jest kilka bardziej skomplikowanych tekstów dotyczących techniki, bo to jest coś co zawsze staram się promować, aby zainteresować kibiców bardziej inną stroną Formuły 1. W polskojęzycznym internecie takich treści brakuje. Kwestia transmisji telewizyjnych, to od niemal samego początku bardzo ważny temat dla tego bloga, więc obecność takich tekstów nie jest zaskoczeniem. Trzecia grupa najpopularniejszych tekstów, to te powiązane z Kubicą czy Williamsem.
Co ciekawe po raz pierwszy odkąd robię szersze podsumowania prezentacji poszczególnych bolidów najpopularniejszy nie był tekst o nowym samochodzie Ferrari. W powyższym rankingu jest tekst o prezentacji Williamsa, a na drugiej pozycji (już do rankingu się nie załapał) był Mercedes. Ferrari było trzecie ze sporą stratą do Mercedesa.
Jak możecie zauważyć na liście najpopularniejszych tekstów nie ma artykułów podsumowujących kwalifikacje, wyścigi, transfery kierowców czy po-wyścigowe statystyki. Tego typu teksty mają krótką żywotność, więc im bardzo trudno jest przebić się na czoło rankingu obejmujący cały rok.
Plany na 2020 rok
W 2020 roku planuję zupełną zmianę szaty graficznej strony, ale mam z tym pewne opóźnienia, więc nie wiem kiedy będzie ona gotowa. Po drugie planuję pewne modyfikacje w tym co i jak publikuję. Zmienię podejście do tego jak relacjonuję poszczególne weekendy wyścigowe, tak abym ja mógł poświęcać na to mniej czasu, a jednocześnie aby czytelnicy byli zadowoleni.
Problemem jest to, że mam zbyt mało czasu na prowadzenie tej strony w takiej formie w jakiej chciałbym aby ona funkcjonowała. Wiele tematów musiałem odpuścić i wybierałem tylko te ważniejsze. Najbardziej zaniedbane jest całe zaplecze strony, przygotowania nowej szaty graficznej i różne inicjatywy z których zrezygnowałem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: