Frekwencja na GP Japonii 2018 uległa zdecydowanej poprawie w porównaniu do zeszłorocznej wizyty Formuły 1 na torze Suzuka. Patrząc przez pryzmat historii tego Grand Prix, to tegoroczne wyniki są dwukrotnie gorsze niż regularnie uzyskiwane kilkanaście lat temu.
Jubileuszowy 30. wyścig Formuły 1 na torze Suzuka International Racing Course śledziło na trybunach 81 000 kibiców. W sobotę na torze było 53 000 osób, a w piątek 31 000. Łączna weekendowa frekwencja wyniosła 165 000. Organizatorzy wyścigu o GP Japonii jako jedni z nielicznych podając dane dla całego weekendu biorą pod uwagę dane z trzech dni. Większość torów dodaje jeszcze czwartek, gdy na torze jest zwykle kilkanaście tysięcy osób. Dane dotyczące tegorocznej frekwencji pochodzą bezpośrednio od przedstawiciela toru. Frekwencja w 2018 roku wyraźnie wzrosła w porównaniu z zeszłoroczną edycją, gdy zanotowano najgorszą frekwencję w historii GP Japonii na torze Suzuka. Rok temu przez cały weekend było 137 000 kibiców w tym 68 000 w niedzielę, 43 000 w sobotę i 26 000 w piątek. Jak widać w tym roku zanotowano lepsze wyniki w każdy dzień oraz w cały weekend.
Weekendowa frekwencja na Suzuka International Racing Course przez wiele lat regularnie przekraczała (często wyraźnie) 300 000 osób. Ostatnim tak dobrym wyścigiem był ten w 2006 roku. W dwóch kolejnych sezonach Formuła 1 ścigała się na torze Fuji, a gdy wróciła na Suzukę w 2009 roku to frekwencja tylko nieznacznie przekroczyła 200 000 kibiców. Porównanie weekendowej frekwencji na GP Japonii w latach 2009 – 2018 znajduje się na wykresie poniżej.
Bardzo szczegółowe dane dotyczące frekwencji na torze Suzuka International Racing Course w latach 1987 – 2017 znajdziecie w moim zeszłorocznym wpisie pod tym linkiem. Znajduje się tam tabela z kompletem informacji o frekwencji we wszystkie dni.
Tegoroczny wyścig na Suzuka International Racing Course był jubileuszowy i z tej okazji Honda była tytularnym sponsorem Grand Prix. Ten tor należy do Hondy, ale po raz pierwszy w ten sposób japoński producent samochodów był widoczny przy okazji tego wyścigu.
Tor Suzuka International Racing Course przedłużył o trzy kolejne lata umowę na organizację wyścigów F1, która obowiązuje obecnie do 2021 roku włącznie (szczegóły). Honda intensywnie stara się o to, aby japoński kierowca ponownie znalazł się w stawce Formuły 1. Ich dwaj juniorzy startują w serii F2, ale nie wyróżniają się w niej. Wszystko wskazuje, że zostaną w tej serii na kolejny rok i będą starali się uzbierać wymagane 40 punktów do superlicencji (jest na to szansa, bo trochę punktów już mają). Jeśli tak się stanie, to nie będzie problemu aby junior Hondy trafił do zespołu Toro Rosso. Pojawienie się kierowcy z Japonii w stawce Formuły 1 gwarantuje bardzo duży wzrost zainteresowania tym sportem w kraju kwitnącej wiśni, a tym samym wzrost frekwencji na wyścigach na torze Suzuka.
Frekwencja na GP Rosji 2018
Nie zamieściłem osobnego wpisu z informacją na temat frekwencji na GP Rosji 2018, bo nie otrzymałem konkretnych liczb. Organizatorzy nie odpowiedzieli na mój e-mail, mimo że w poprzednich latach dostawałem od nich informacje na ten temat. Na oficjalnej stronie internetowej toru napisano tylko o utrzymaniu wysokiej frekwencji oraz o wzroście wpływów o 72% (co jest pewną sprzecznością, bo ceny biletów nie wzrosły o tyle procent). Po wyścigu natknąłem się na informację z rosyjskiej agencji informacyjnej o tym, że sprzedano komplet biletów na wyścig. Trybuny podczas wyścigu faktycznie były pełne, co będzie oznaczać ponad 60 000 osób w niedzielę. Rok temu podczas całego czterodniowego weekendu na torze było 150 000 osób i podobna liczba była prawdopodobnie odnotowana również w tym roku. Oficjalnej frekwencji dowiemy się po sezonie, gdy dane przedstawie Liberty Media.
Informacje o liczbie kibiców na wcześniejszych pojedynczych wyścigach Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Kibice. Polecam podsumowanie wyników frekwencji na wszystkich torach Formuły 1 w całym sezonie 2017, które znajduje się pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: