Frekwencja na wyścigach Formuły 1 w 2021 roku była bardzo zróżnicowana. Na niektórych torach osiągnięto rekordowe wyniki, a na innych kibiców nie było wcale. Śledziłem przez cały sezon 2021 informacje o frekwencji i na tej podstawie przygotowałem podsumowanie.
Informacje wstępne dotyczące frekwencji na torach F1 w 2021 roku
Na blogu od 2013 roku informuję o frekwencji na wyścigach F1. Zauważyłem wtedy, że są to dane pomijane w ogólnym przekazie, rzadko mówiło się ilu kibiców jest na trybunach, a w innych sportach podawano konkretne liczby. Gdy zacząłem się tym interesować, to okazało się, że niektóre tory w ogóle nie podają informacji o frekwencji. Są również takie, które podają informacje wybiórczo (chwalą się dobrymi, a nie mówią o złych), a także takie które zawsze podają wszystko. Większość danych zbierałem na podstawie medialnych informacji publikowanych przez promotorów lub lokalne media, a w niektórych przypadkach również dopytywałem się o szczegóły.
Gdy Liberty Media w 2017 roku przejęło władzę nad F1, to sytuacja się trochę poprawiła. Formuła 1 zaczęła podawać po zakończeniu sezonu informacje o tym jaka była frekwencja. Ich dane były jednak niepełne, a także nie do końca są rzetelne. Liberty Media lubi chwalić się dużymi liczbami stąd sumowanie frekwencji ze wszystkich dni, aby można puścić do mediów przekaz o milionach kibiców. Z tego względu przygotowując własne podsumowania traktowałem dane od Liberty Media jako jedno na źródeł dodając do zebranych wcześniej informacji. W ten sposób w poprzednich latach powstawały podsumowania frekwencji podczas całych sezonów. Zainteresowani mogą je sobie przypomnieć klikając linki poniżej.
Podsumowanie frekwencji w 2013 roku – Kliknij tutaj.
Podsumowanie frekwencji w 2014 roku – Kliknij tutaj.
Podsumowanie frekwencji w 2015 roku – Kliknij tutaj.
Podsumowanie frekwencji w 2016 roku – Kliknij tutaj.
Podsumowanie frekwencji w 2017 roku – Kliknij tutaj.
Podsumowanie frekwencji w 2018 roku – Kliknij tutaj.
Podsumowanie frekwencji w 2019 roku – Kliknij tutaj.
W 2020 roku z powodu pandemii koronawirusa na większości torów w ogóle nie było kibiców. Tam gdzie wpuszczano fanów, to w bardzo ograniczonej liczbie, dlatego nie przygotowałem podsumowania. Wracam z podsumowaniem za sezon 2021, które powstało w całości na podstawie zbieranych przeze mnie danych. W momencie publikacji (24 stycznia 2022 r.) Liberty Media nie podało własnego podsumowania. Jeżeli zrobią to w przyszłości i będą w nim dane, których nie miałem, to zaktualizuję ten tekst. Aktualizacja 17.02.2022 r. Liberty Media podało wybrane dane o frekwencji w 2021 roku – Link. Wprowadziłem kilka liczb od nich do tabeli i tekstu.
Ważne informacje na temat tego jak interpretować dane od frekwencji F1
Jak wspomniałem na wstępie od zawsze jest problem ze zbieraniem danych, bo nie wszystkie tory podają takie informacje, a niektóre podają je wybiórczo. Dodatkowo dane o frekwencji różnią się w skali kalendarza. Część torów zalicza do frekwencji weekendowej cztery dni (czwartek – niedziela), a inne trzy dni (piątek – niedziela). Niektóre tory podają jedynie frekwencję weekendową, a to jest najlepszy sposób do sztucznego podbicia faktycznej liczby kibiców na torze. Idealnym scenariuszem jest informowanie o frekwencji w niedzielę na wyścigu, ale to niestety nie jest powszechne.
Frekwencja weekendowa, która bardzo często pojawia się w F1, to zsumowanie wszystkich ludzi, którzy byli na trybunach przez cały weekend. W ten sposób ci sami ludzie są zliczani kilkukrotnie, a do opinii publicznej przedostają się ogromne liczby dotyczące frekwencji, które mają niewiele wspólnego z faktami. Jeżeli ktoś kupił bilet na cztery dni, to w takich danych weekendowych jest jako cztery osoby. Z tym wiąże się jeszcze jedna kwestia. W niektórych przypadkach wcale nie trzeba być na torze, aby dana osoba została zliczona. Bywały takie sytuacje, że w piątek na trybunach były pustki, a potem promotor podawał wysoką liczbę kibiców. Po prostu ludzie kupili bilety kilkudniowe, ale z nich nie w pełni skorzystali.
Frekwencja na wyścigach Formuły 1 w 2021 roku – tabela
Tabela jest duża. Jeżeli ktoś korzysta z telefonu, to radzę przechylić ekran do poziomu.
Grand Prix | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
Bahrajnu | 4 500 | |||
Emilii-Romanii | ||||
Portugalii | ||||
Hiszpanii | 1 000 | |||
Monako | 7 500* | |||
Azerbejdżanu | ||||
Francji | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 45 000 |
Styrii | 15 000* | |||
Austrii | 60 000 | 132 000 | ||
Wielkiej Brytanii | 86 000 | 105 000 | 145 000 | 356 000 |
Węgier | 65 000 | 130 000 | ||
Belgii | 70 000 | 213 000 | ||
Holandii | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 195 000 |
Włoch | 10 000 | 16 000 | 20 000 | 46 000 |
Rosji | 30 000 | |||
Turcji | 190 000 | |||
USA | 120 000 | 140 000 | 380 000 | |
Meksyku | 97 829 | 135 693 | 138 257 | 371 779 |
Sao Paulo | 181 711 | |||
Kataru | 80 000 | |||
Arabii Saudyjskiej | 143 000* | |||
Abu Zabi | 60 000* | 153 000 |
Uwagi do tabeli: Frekwencja weekendowa oznacza albo sumę kibiców z trzech albo z czterech dni – zależy od tego jak podchodzi do tego dany promotor. Dla GP Monako i Styrii w tabeli podana jest maksymalna możliwa frekwencja w niedzielę narzucona ograniczeniami pandemicznymi. Organizatorzy nie podali informacji czy sprzedali komplet biletów. Promotor GP Abu Zabi nie podał konkretnej liczby kibiców na niedzielnym wyścigu, a jedynie pojawiła się informacja o sprzedaży kompletu biletów, więc wpisałem aktualną pojemność toru dla danych za niedzielę.
Omówienie frekwencji na poszczególnych wyścigach w 2021 roku
Sezon 2021 był bardzo zróżnicowany jeśli chodzi o frekwencję. Na kilku torach była ona rekordowa, a na kilku w ogóle nie wpuszczono kibiców. Najwięcej było torów, które wpuściły kibiców, ale z różnych powodów ograniczono liczbę dostępnych biletów. Te ograniczenia różniły się w zależności od miejsca. Z tego względu wyniki frekwencyjne są bardzo zróżnicowane. W ogóle kibiców na trybunach nie było na GP Emilii-Romanii, GP Portugalii i GP Azerbejdżanu. Takie były decyzje lokalnych rządów związane z pandemią koronawirusa.
GP Bahrajnu 2021 z trybun śledziło tylko 4500 kibiców. Bilety mogły kupić tylko osoby zaszczepione lub które przeszły koronawirusa. Dla porównania w 2019 roku wyścig śledziło 34 000 kibiców, a przez cały weekend było ich 97 000.
Na GP Hiszpanii 2021 było zaledwie 1000 osób w niedzielę na torze. Na ten wyścig nie sprzedawano biletów, wpuszczono jedynie osoby wylosowane wśród członków miłośników toru.
W Monako tradycyjnie nie podano konkretnych danych odnośnie frekwencji. Z uwagi na ograniczenia pandemiczne każdego dnia na tor mogło wejść 7500 kibiców. Jest to tak niewielka liczba, że można bezpiecznie założyć, że komplet biletów został sprzedany. W Monako zwykle sprzedawanych było kilka razy tyle biletów.
Podczas GP Francji 2021 w związku z pandemią koronawirusa ograniczono liczbę osób, która mogła każdego dnia wejść na trybuny toru Paul Ricard do 15 000. Kibice mogli zajmować trzy trybuny, a na każdej było po 5 000 osób. Organizatorzy sprzedali komplet biletów. Dla porównania przed pandemią sprzedawano tam 50 – 60 tysięcy biletów.
Na torze Red Bull Ring rozegrano dwa wyścigi w kolejne weekendy. Pierwszy z nich o GP Styrii 2021 odbył się, gdy w Austrii obowiązywały rygorystyczne obostrzenia. Organizatorzy mogli wpuścić tylko 15 000 osób każdego dnia na trybuny. Nie podano informacji czy sprzedano komplet biletów. Tydzień później na GP Austrii w pierwszy weekend lipca ograniczeń nie było. W niedzielę na torze był komplet 60 000 kibiców, a przez cały weekend było łącznie 132 000 osób.
Rekordowa frekwencja była na GP Wielkiej Brytanii 2021, aż 356 000 osób przez czterodniowy weekend, to największa frekwencja na Silverstone odkąd podawane są takie oficjalne dane. W niedzielę na wyścigu było 145 000 kibiców. W tamtym momencie (połowa lipca 2021) była to największa liczba kibiców na sportowym wydarzeniu na świecie od startu pandemii koronawirusa.
Na GP Węgier 2021 ograniczeń nie było, a frekwencja wyniosła 65 000 osób w niedzielę, a przez trzydniowy weekend 130 000. Jak na GP Węgier są to bardzo przeciętne wyniki. Negatywnie odbiło się wyłączenie (problemy techniczne) niektórych trybun i brak zwyczajowych czwartkowych spacerów po alei serwisowej.
Podczas GP Belgii 2021 w związku z pandemią koronawirusa maksymalną liczbę kibiców na trybunach ograniczono do 75 000 dziennie. W związku z dużymi opadami deszczu cały weekend był storpedowany, a wyścig w niedzielę praktycznie się nie odbył. Zrodziło to mnóstwo kontrowersji, a organizatorzy z tego powodu nie pochwalili się frekwencją. Nieoficjalne informacje mówiły o około 70 000 osób na torze w niedzielę. Kilka miesięcy później zaoferowano im symboliczne rekompensaty np. kody na pakiety F1 TV (w wersji Access). Aktualizacja Aktualizacja 17.02.2022 r. Liberty Media podało, że przez cały weekend na torze było 213 000 kibiców, co sugeruje, że sprzedano 71 000 biletów na trzy dni.
Organizatorzy GP Holandii 2021 na torze Zandvoort sprzedali komplet 100 500 biletów na każdy dzień. Niestety 1/3 kibiców z tych biletów nie skorzystała, bo rząd wprowadził obostrzenia i ograniczył frekwencję do 2/3 pojemności obiektu. Organizatorzy musieli zwrócić części kibiców pieniądze. Codziennie na torze było ponad 65 000 osób, więc przez cały weekend 195 000.
Na torze Monza była prawdopodobnie najniższa frekwencja w historii na F1. Organizatorzy podali, że przez cały weekend z GP Włoch 2021 na torze było 46 000 kibiców, a w niedzielę było to tylko 20 000. Przyczyny są dwie. Decyzją rządową mogli zapełnić tor tylko do połowy dostępnych siedzących miejsc. Organizatorzy znacząco podnieśli ceny biletów, bo chcieli odrobić potencjalne straty finansowe, ale ludzie za tak wysokie ceny biletów chętnie nie kupowali.
Pojemność trybun w Soczi podczas GP Rosji 2021 ograniczono do połowy, czyli 30 000 miejsc. Sprzedano komplet dostępnych biletów. W czasach przed-pandemicznych w Rosji sprzedawano zwykle komplet lub niemal komplet biletów, czyli 60 000 na jeden dzień.
Podczas GP Turcji 2021 weekendowa frekwencja wyniosła 190 000 osób, a w samą niedzielę było to 70 000. Sprzedano wszystkie dostępne bilety, których ceny były bardzo niskie. W związku z ograniczeniami pandemicznymi organizator miał zgodę na zapełnienie trybun w połowie.
Znakomity rekord ustanowiono podczas GP USA 2021, gdzie podczas całego weekendu (cztery dni) było 380 000 kibiców, a w niedzielę 140 000 osób. Są to rekordowe wyniki dla tego weekendu. Weekendowa frekwencja jest światowym rekordem od początku pandemii.
GP Meksyku 2021 również cieszyło się dużą popularnością, bo osiągnięto rekord dla tego wyścigu od momentu powrotu do kalendarza w 2015 roku. Przez cały weekend było 371 779 osób, a w samą niedzielę 138 257 kibiców. Weekendowa frekwencja w Meksyku może być uznana za największą w 2021 roku, bo na jej potrzeby dodano liczbę osób z trzech dni, a w USA z czterech dni.
GP Sao Paulo 2021 przez cały weekend przyciągnęło 181 711 kibiców. To jest nowy historyczny rekord dla zawodów F1 na torze Interlagos. Dotychczasowym rekordem było 174 000 osób w 2001 roku.
Organizatorzy GP Kataru 2021 podali, że na torze przed trzy dni było 80 000 kibiców. Ta liczba jest mocno podkręcona i nieprawdziwa, bo tor Losail w standardowej wersji mieści 8000 osób, a na potrzeby F1 dobudowano jeszcze niewielkie trybuny w środkowej części toru. Nie ma fizycznej możliwości, aby trybuny zmieściły tyle ludzi, aby przez trzy dni było ich tyle ile podali.
Aktualizacja 17.02.2022 r. Dużym zaskoczeniem jest informacja od Liberty Media, że GP Arabii Saudyjskiej było 143 000 przez cały weekend. Tamtejszy tor miał podczas debiutu w kalendarzu bardzo małe trybuny na około 20 000 miejsc. Dlatego podana informacja o frekwencji weekendowej została w jakiś sposób mocno podkręcona, podobnie jak w przypadku Kataru.
GP Abu Zabi prawdopodobnie przyciągnęło komplet 60 000 kibiców w niedzielę, bo informowano o sprzedaży kompletu biletów. Nie podano jednak konkretnych liczb. Aktualizacja 17.02.2022 r. Liberty Media poinformowało, że przez cały weekend na trybunach było 153 000 kibiców.
Podsumowanie
W 2021 ustanowiono kilka frekwencyjnych rekordów. To pokazuje, że popularność F1 w kilku krajach jest bardzo duża. Gdy nie będzie ograniczeń, to takich rekordów będzie więcej. W większości przypadków problemem były ograniczenia, bo nie można było sprzedać tylu biletów na ile było zapotrzebowanie.
Więcej informacji na temat frekwencji na poszczególnych wyścigach, często z tabelami i porównaniami z poprzednimi sezonami znajdziecie w starszych wpisach na blogu poświęconym statystykom lub konkretnie tylko o frekwencji. Znajdziecie je pod tagiem Kibice F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: