Składy zespołów F1 na sezon 2023 – aktualizowana na bieżąco tabela z informacjami o kontraktach kierowców Formuły 1. W części opisowej tego artykułu są również szczegóły o możliwych zmianach i ruchach transferowych.
Podobnie jak w poprzednich latach przygotowałem tekst z podsumowaniem składów zespołów F1 na sezon 2023. Powstał on w takiej samej formie jak w latach ubiegłych. W tabeli znajdują się jedynie potwierdzeni zawodnicy oraz informacje o długości ich umów. Wraz z ogłaszaniem kolejnych kontraktów będę uzupełniał tabelę oraz dodawał aktualizacje w części opisowej. Pod tabelą, we wspomnianej części opisowej podsumowałem sytuację każdego zespołu według stanu na dzień 24 czerwca 2022 roku. W przypadku zespołów, które do tej daty nie potwierdziły składów napisałem jakie są ich możliwości transferowe.
Kolejność zespołów w tabeli oraz w tekście jest taka jak w klasyfikacji generalnej konstruktorów na koniec sezonu 2022.
Składy zespołów F1 na sezon 2023
W tabeli znajdują się jedynie nazwiska kierowców, których kontrakty są oficjalnie potwierdzone. Gwiazdki w tabeli są wyjaśnione w tekście przy poszczególnych zespołach.
Zespół | Potwierdzony kierowca | Długość kontraktu |
---|---|---|
Red Bull Racing | Max Verstappen | do końca 2028 roku |
Red Bull Racing | Sergio Perez | do końca 2024 roku |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | do końca 2024 roku |
Scuderia Ferrari | Carlos Sainz | do końca 2024 roku |
Mercedes | Lewis Hamilton | do końca 2023 roku |
Mercedes | George Russell | do końca 2024 roku |
Alpine F1 Team | Esteban Ocon | do końca 2024 roku |
Alpine F1 Team | Pierre Gasly | umowa wieloletnia |
McLaren Racing | Lando Norris | do końca 2025 roku |
McLaren Racing | Oscar Piastri | do końca 2024 roku |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | do końca 2024 roku |
Alfa Romeo | Zhou Guanyu | do końca 2023 roku |
Aston Martin | Lance Stroll | umowa wieloletnia* |
Aston Martin | Fernando Alonso | do końca 2024 roku |
Haas F1 Team | Kevin Magnussen | umowa wieloletnia |
Haas F1 Team | Nico Hulkenberg | do końca 2023 roku |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | do końca 2023 roku |
AlphaTauri | Nyck de Vries / Daniel Ricciardo | zmiana w połowie sezonu |
Williams Racing | Alex Albon | umowa wieloletnia |
Williams Racing | Logan Sargeant | do końca 2023 roku |
Wszelkie przewidywania dotyczące składów w części opisowej w przypadku poszczególnych zespołów nie będą zmieniane w kolejnych miesiącach. Dopuszczam jedynie drobne, kosmetyczne zmiany, które nie wpłyną na sens zawartych przewidywań. Robię tak celowo, aby po kilku miesiącach zobaczyć jak zmieniła się sytuacja w Formule 1 i czy plotki oraz przewidywania z końca czerwca się sprawdziły, czy też doszło do zaskakujących ruchów. Każdy nowy, potwierdzony komunikat dotyczący danego kierowcy będzie pojawiał się przy danym zespole, w formie aktualizacji pod częścią opisową. Taki format tego artykułu pozwoli później chronologicznie odtworzyć sezon transferowy w F1.
Red Bull Racing
Red Bull stawia na stabilność i w najbliższych latach nie planuje zmieniać swojego składu kierowców. Max Verstappen jeszcze przed startem sezonu 2022 przedłużył swój kontrakt z Red Bullem aż do końca 2028 roku. Jest to niezwykle długa umowa jak na standardy panujące w Formule 1. Sergio Perez pod koniec maja podpisał nowy kontrakt na dwa kolejne sezony. To oznacza, że skład Verstappen – Perez będzie w zespole Red Bulla do końca 2024 oku. Obaj kierowcy przy okazji przedłużenia umów wynegocjowali sobie większe pensje.
Red Bull ma bardzo mocny skład, który zapewnia sukcesy sportowe, dlatego przedłużenie kontraktów z kierowcami było naturalnym ruchem. Między Verstappenem a Perezem nie ma konfliktu, podział ról się sprawdza, więc jest to w tym momencie dla nich optymalny skład. Próba zmiany Pereza na jednego z wychowanków byłaby zbędnym ryzykiem.
Scuderia Ferrari
Charles Leclerc i Carlos Sainz będą kierowcami Ferrari w 2023 roku. Monakijczyk to wychowanek Ferrari, związany z tym zespołem od wielu lat. W grudniu 2019 roku podpisał umowę, która związała go z Ferrari aż do końca 2024 roku. Carlos Sainz dołączył do Ferrari w 2021 roku na mocy dwuletniego kontraktu, a w kwietniu 2022 przedłużył go o dwa kolejne lata, więc jego umowa również obowiązuje do końca 2024 roku.
Ferrari stawia na stabilność i oparcie zespołu o dwóch wciąż stosunkowo młodych, ale jednocześnie doświadczonych zawodników. Między Leclerciem a Sainzem nie ma konfliktu, zgodnie współpracują w rozwoju bolidu, więc jest to skład optymalny. Leclerc sprawdza się w roli lidera zespołu i potrafi szczególnie w kwalifikacjach pokazywać znakomite tempo. Sainz nie jest tak szybkim i przebojowym zawodnikiem, w pierwszej fazie sezonu 2022 przytrafiły mu się kosztowne błędy, ale w roli zawodnika numer dwa sprawdza się poprawnie.
Mercedes-AMG
Lewis Hamilton i George Russell pozostaną kierowcami Mercedesa na 2023 roku. Hamilton umowę obowiązująca do końca sezonu 2023 podpisał w połowie 2021 roku. George Russell to wychowanek Mercedesa, związany z nimi od wielu lat. Jego przejście do głównego zespołu zostało potwierdzone we wrześniu 2021 roku. Nie podano wtedy do kiedy konkretnie obowiązuje jego kontrakt, a jedynie że jest on „wieloletni”. Według nieoficjalnych medialnych przecieków umowa Russella obowiązuje do końca 2023 roku, ale są w niej opcje przedłużenia na kolejne lata.
Mercedes to kolejny zespół stawiający na stabilność składu. Lewis Hamilton zbliża się do końca kariery, prawdopodobnie jest to jego ostatni kontrakt w F1. George Russell prezentuje bardzo dobrą formę po dołączeniu do Mercedesa, więc stopniowo to on będzie przejmował rolę lidera zespołu. Wiele zależy od formy samochodu, bo jeśli kierowcy będą mieć możliwość walki o zwycięstwa, to może tam dojść do wewnętrznego konfliktu.
Alpine F1 Team
Esteban Ocon ma kontrakt z zespołem Alpine do końca 2024 roku. Francuz podpisał tę umowę w połowie 2021 roku, czym zagwarantował sobie bezpieczną przyszłość w F1. Ocon wcześniej był związany z programem rozwojowym Mercedesa, ale rozwiązał tamtą umowę za porozumieniem stron, aby móc skorzystać z oferty Alpine. Ocon to bardzo solidny kierowca, który gwarantuje zespołowi dobre wyniki, więc pod każdym względem jego posada jest pewna.
O drugie miejsce w zespole Alpine rywalizuje dwóch kierowców: Fernando Alonso i Oscar Piastri. Alonso jest faworytem do pozostania w F1 na jeszcze jeden sezon w barwach Alpine. Hiszpan czuje się na siłach do dalszej rywalizacji i wciąż pokazuje się z dobrej strony na torze, więc Alpine nie ma podstaw sportowych, aby go zwolnić. Piastri to wielki talent i wychowanek Renault / Alpine, który musi jeździć w F1 w 2023 roku. Alpine stara się mu zapewnić kontrakt w Williamsie i jeśli to się uda, to będą mogli pozostawić skład fabrycznego zespołu bez zmian.
Aktualizacja 2.08.2022 r. Alpine ogłosiło, że Oscar Piastri będzie ich kierowcą w 2023 roku, a Piastri to zdementował mówiąc, że nie będzie jeździł w Alpine – Szczegóły.
Aktualizacja 8.10.2022 r. Pierre Gasly podpisał wieloletni kontrakt – Szczegóły.
McLaren Racing
Lando Norris i Daniel Ricciardo pozostaną kierowcami McLarena na sezon 2023. Norris na początku 2022 roku przedłużył swój kontrakt do końca 2025 roku. Inne zespoły były zainteresowanie usługami Brytyjczyka, ale on zdecydował się związać z McLarenem na kilka lat. Ricciardo przechodząc do McLarena podpisał kontrakt oficjalnie określany jako wieloletni, ale później wyjaśniło się, że to umowa trzyletnia obowiązująca do końca 2023 roku.
Norris od początku 2017 roku jest związany z McLarenem, dodatkowo jednym z jego menadżerów jest Zak Brown. Brytyjczyk dzięki bardzo dobrej formie sportowej wyrósł na lidera tego zespołu, dlatego wieloletni kontrakt był naturalnym ruchem. Forma Daniela Ricciardo w pierwszej fazie sezonu 2022 jest mocno rozczarowująca. Nie można wykluczyć, że McLaren zdecyduje się przedwcześnie zerwać z nim kontrakt, jeśli sportowo wciąż będzie wyraźnie odstawał od Norrisa. W takim scenariuszu musieliby mieć możliwość zatrudnienia w jego miejsce kogoś potencjalnie lepszego, a na rynku transferowym obecnie nie ma jednak dostępnego takiego kierowcy.
Aktualizacja 24.08.2022 r. McLaren i Daniel Ricciardo za porozumieniem stron rozwiązali umowę na sezon 2023.
Aktualizacja 2.09.2022 r. Oscar Piastri kierowcą McLarena od 2023 roku – Szczegóły.
Alfa Romeo F1 Team
Valtteri Bottas dołączył do Alfy Romeo podpisując trzyletni kontrakt. Zespół oficjalnie poinformował, że jest to umowa wieloletnia, ale Bottas otwarcie mówi w wywiadach, że związał się na trzy lata. Dla niego jest to bardzo ważne, bo w Mercedesie mógł liczyć tylko na roczne umowy. Fin jest liderem Alfy Romeo, a jego pozycja wydaje się niepodważalna, dlatego może być pewny dalszych startów w tym zespole. W 2022 roku drugim zawodnikiem jest Zhou Guanyu, który ma umowę tylko na jeden sezon. Zhou dobrze spisuje się w pierwszej połowie roku, biorąc pod uwagę fakt, że jest debiutantem. Jego sponsorzy wspierają budżet zespołu, a fakt że pochodzi z Chin sprawił, że wiele niezależnych firm zdecydowało się na współpracę z Alfą Romeo.
Alfa Romeo ma swojego juniora w F2 – Théo Pourchaire, ale jego wyniki nie są na tyle imponujące, aby realnie myśleć o jego awansie do F1 już od 2023 roku. Mając doświadczonego zawodnika w roli lidera zespołu, Alfa Romeo będzie mogła ponownie podstawić na młodego kierowcę na drugi fotel. Zhou Guanyu wydaje się być głównym faworytem do tej roli. Jeśli utrzyma formę sportową oraz sponsorów, to powinien zostać.
Aktualizacja 27.09.2022 r. Zhou Guanyu przedłużył umowę na sezon 2023.
Aston Martin F1 Team
Lance Stroll jako syn właściciela ma wieloletni kontrakt z Astonem Martinem. Nigdy nie ujawniono jego długości, ale to nie ma wielkiego znaczenia, bo dopóki układ rodzinny będzie się sprawdzał, to Lance będzie jeździł w F1. Na ten moment nic nie wskazuje na to, aby jego kariera była zagrożona. W latach 2021 – 2022 drugim kierowcą Astona Martina jest Sebastian Vettel, którego kontrakt wygasa po sezonie 2022. Trudno powiedzieć czy Vettel zostanie, bo tutaj w grę wchodzą również tematy pozasportowe i jego nasilająca się działalność. Dobra forma bolidu zespołu w połowie 2022 roku powinna skusić Vettela na pozostanie w F1 na kolejny rok.
Aston Martin chce mieć w składzie doświadczonego i rozpoznawalnego kierowcę, bo jest im to potrzebne również do promocji aut drogowych. Trudno byłoby im zastąpić Vettela, bo na rynku transferowym nie ma wolnego równie rozpoznawalnego zawodnika. Musieliby zmienić swoją strategię i wziąć kogoś z innej półki np. Micka Schumachera.
Aktualizacja 28.07.2022 r. Sebastian Vettel zakończy karierę po sezonie 2022 – Szczegóły.
Aktualizacja 1.08.2022 r. Fernando Alonso podpisał wieloletni kontrakt – Szczegóły.
Haas F1 Team
Kevin Magnussen powrócił do zespołu Haas przed startem sezonu 2022 podpisując wieloletnią umowę. Jej długość nie została konkretnie ujawniona, ale na pewno obowiązuje na 2023 rok, dlatego Duńczyk zostanie w zespole. Magnussen szybko stał się liderem Haasa i jako jedyny na początku sezonu 2022 zdobywa dla nich punkty, więc nie mają podstaw sportowych aby rozglądać się za kimś innym. Magnussen mógłby stracić miejsce tylko w razie poważnych problemów finansowych Haasa.
Kontrakt Micka Schumachera wygasa po sezonie 2022. Niemiec zajmuje w Haasie miejsce na który pośredni wpływ ma Ferrari, a Schumacher cały czas jest również związany kontraktem ze Scuderią. Ferrari obecnie nie ma żadnych ciekawych juniorów gotowych na F1. Robert Szwarcman, który obecnie jest ich głównym wychowankiem, to Rosjanin, więc nie ma szans, aby Haas go zatrudnił w obecnych czasach. Z tego powodu ewentualną opcją jest Antonio Giovinazzi. Mick Schumacher pod względem sportowym rozczarowuje na początku 2022 roku, ale wnosi do zespołu sporo sponsorów, a także jest bardzo medialny. Teoretycznie Nicholas Latifi mógłby być alternatywą z uwagi na swoje duże zaplecze finansowe, ale wtedy Haas musiałby jakoś dogadać się z Ferrari.
Aktualizacja 17.11.2022 r. Nico Hulkenberg zajmie miejsce Micka Schumachera – Szczegóły.
Scuderia AlphaTauri
Pierre Gasly przedłużył umowę z AlphaTauri na 2023. Francuz jest wychowankiem Red Bulla i ma podpisaną z nimi wieloletnią umowę, która z roku na rok jest przedłużana przez zespół. Kontrakt na 2023 rok został aktywowany w pierwszej połowie czerwca. Wiemy, że to ostatnie takie przedłużenie, bo ta umowa ma definitywnie wygasnąć wraz z końcem 2023 roku. Dlatego Gasly będzie mógł rozglądać się za innym zespołem na sezon 2024, bo miejsca w głównym Red Bullu dla niego nie ma, a dalsza jazda w juniorskiej stajni mija się z celem.
Wszystko wskazuje na to, że Yuki Tsunoda również pozostanie w AlphaTauri na 2023 rok. Japończyk wyraźnie poprawił swoje wyniki w pierwszej połowie 2022 roku i nie odstaje już od Gasly’ego tak bardzo jak w 2021 roku. Franz Tost i Helmut Marko otwarcie w połowie czerwca mówili o tym, że skład AlphaTauri pozostanie niezmieniony. Tsunoda jest również związany umową z Hondą, dlatego przedłużenie kontraktu wymaga porozumienia trzech stron, co zajmie więcej czasu. Red Bull ma kilku juniorów w Formule 2, ale żaden z nich nie prezentuje na tyle dobrej formy, aby był poważnie rozważany do F1 na 2023 rok.
Aktualizacja 22.09.2022 r. Yuki Tsunoda przedłużył umowę na 2023 rok – Szczegóły.
Aktualizacja 8.10.2022 r. Nyck de Vries podpisał kontrakt na 2023 rok – Szczegóły.
Aktualizacja 11.07.2023 r. Nyck de Vries został zwolniony po dziesięciu wyścigach sezonu 2023, a jego miejsce zajmie Daniel Ricciardo – Szczegóły.
Williams Racing
Żaden z aktualnych kierowców Williamsa nie ma umowy na sezon 2023. Alexander Albon na tyle dobrze jeździ na początku 2022 roku, że powinien zostać na kolejny rok, bo zespół jest z niego bardzo zadowolony. Formalności mogą jednak trochę potrwać, bo Albon technicznie został na 2022 rok wypożyczony z Red Bulla. Williams prawdopodobnie będzie chciał teraz podpisać z nim normalny, stały kontrakt na kolejny sezon. Red Bull nie powinien robić problemów, bo w swoim obozie nie ma wolnego miejsca.
Williams ma bogatych właścicieli i nie potrzebuje już typowego pay-drivera, dlatego Nicholas Latifi będzie miał trudności aby pozostać na kolejny rok. Kanadyjczyk musiałby zdecydowanie poprawić swoją formę, bo początek sezonu 2022 w jego wykonaniu jest mocno rozczarowujący. Według medialnych doniesień faworytem do zajęcia drugiego fotela w Williamsie jest Oscar Piastri, który zostałby wypożyczony z Alpine. Piastri to wielki talent, który ma mieć gwarantowane miejsce w F1 w 2023 roku, więc albo zamiast Alonso w Alpine albo w Williamsie. Pewne szanse może mieć również Nyck de Vries, który testował z Williamsem.
Aktualizacja 3.08.2022 r. Alex Albon podpisał wieloletni kontrakt – Szczegóły.
Aktualizacja 21.11.2022 r. Logan Sargeant podpisał kontrakt na sezon 2023 – Szczegóły.
Kierowcy, którzy mogą wrócić / zadebiutować w F1
Sezon transferowy przed sezonem 2023 nie zapowiada spektakularnych roszad, bo zespoły z czołówki stawiają na stabilność. Z tego względu otworzy się jedno lub dwa miejsca dla nowych kierowców. Gdyby z F1 odeszło więcej niż dwóch kierowców, to byłaby to spora niespodzianka. Młodzi kierowcy będą mieć trudności aby dostać się do Formuły 1 na 2023 rok. Pewniakiem jest jedynie Oscar Piastri, który po roku spędzonym na rezerwie musi trafić do F1, aby się dalej rozwijać. Juniorzy Red Bulla mają zablokowane miejsce do awansu, a z obozu Ferrari można mówić bardziej o Giovinazzim niż prawdziwych juniorach. Jest jeszcze Théo Pourchaire związany z Alfą Romeo oraz Nyck de Vries, który mógłby liczyć na miejsce w obozie Mercedesa.
Aktualizacja 22.11.2022 r. W składach zespołów F1 na sezon 2023 doszło do wielu zmian, w tym kilku zaskakujących. W połowie sezonu nic na takie roszady nie wskazywało, ale później karuzela transferowa się bardzo rozkręciła. Największą niespodzianką jest to, że aż czterech kierowców straciło miejsce w F1, a wśród kierowców debiutujących lub powracających do F1 są zaskakujące nazwiska.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: