Komisja F1 zatwierdziła zmiany w układzie weekendów sprinterskich w 2024 roku, które były wstępnie uzgodnione już kilka tygodni temu. Wciąż nie znamy jednak konkretnych zapisów regulaminowych, a one są w tym kluczowe.
Formuła 1 na początku grudnia 2023 roku przy okazji potwierdzenia kalendarza sprintów na 2024 rok zapowiedziała, że od 2024 roku zmienią zasady rozgrywania sprintów. Zgodnie z obietnicą zostało to zatwierdzone przez Komisję F1 podczas pierwszego posiedzenia w 2024 roku na początku lutego. Poznaliśmy jednak jedynie szczegóły dotyczące nowego układu weekendu sprinterskiego, brakuje konkretów, które zostaną wpisane do regulaminów dopiero po zatwierdzeniu przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA, która ma zaplanowane zebranie na 28 lutego. Tradycyjnie będzie zmiana w regulaminie rozgrywania weekendów sprinterskich zatwierdzona dosłownie tuż przed startem nowego sezonu.
Nowy układ weekendów sprinterskich w 2024 roku
Od 2024 roku zmianie ulega układ weekendów ze sprintami zgodnie z informacjami sprzed kilku tygodni. Sprinty zostaną przeniesione w okolice południa w soboty, a kwalifikacje do sprintów będą rozgrywane w piątki popołudniu. Dzięki tym zmianom kwalifikacje do głównego wyścigu Grand Prix będą rozgrywane w sobotnie popołudnia, czyli tak samo we wszystkie weekendy. W poprzednim roku kwalifikacje do wyścigu Grand Prix rozgrywano w piątek popołudniu, w sobotę w południe były kwalifikacje do sprintu a popołudniu sprint.
Piątek: trening i sprint shootout
Sobota: sprint i kwalifikacje
Niedziela: główny wyścig Grand Prix
Zmiana układu weekendu ma swoje wady i zalety. Główną zaletą jest przeniesienia głównych kwalifikacji na stałą porę. W ten sposób nie będzie zamieszania i dwie najważniejsze sesje każdego weekendu (kwalifikacje i wyścig) będą rozgrywane przez cały rok o tych samych porach. Kwalifikacje do sprintu i sam sprint będą rozgrywane wcześniej, więc dojdzie do rozdzielenie bonusowych sesji od głównych. Rok temu sugerowano, że doprowadzi to również do wprowadzenia dwóch osobnych okresów parku zamkniętego. Jeden rozpoczynałby się w momencie rozpoczęcia sprint shootout (kwalifikacje do sprintu) w piątek popołudniu i kończył po sprincie. Wtedy możliwe byłyby zmiany konfiguracji bolidów przed kwalifikacjami. W momencie rozpoczęcia kwalifikacji rozpoczynałby się główny okres parku zamkniętego na takich zasadach jak we wszystkie weekendy. Nic na ten temat nie zostało potwierdzone, dowiemy się konkretnych zasad dopiero pod koniec lutego. Jeżeli będą dwa osobne okresu parku zamkniętego to dobrze, bo zespoły po sprincie będą mogły zmienić ustawienia bolidów, będzie można np. bardziej zaryzykować z konfiguracją na sprint, a na dwie główne sesje wybrać inną. Jeżeli pozostanie będzie jeden długi okres parku zamkniętego, to wymieszanie terminów sesji nic nie zmieni.
Organizacja sprintu w sobotę około południa może doprowadzić do tego, że kierowcy będą mniej ryzykowali, a sprinty będą nudne. Zdarzały się sytuacje, że kierowca rozbijał bolid w trakcie sobotniego treningu, a potem były trudności, aby go odbudować na kwalifikacje. W trakcie sprintów ryzyko poważnych kolizji jest większe, więc kierowcy mogą nie ryzykować, bo będą wiedzieli, że poważny błąd wyeliminuje ich z kwalifikacji. Z tym wiąże się również zasada parku zamkniętego. Powinny być możliwości zmian w bolidach po sprincie, bo w razie zniszczeń w bolidzie, byłyby szersze mozliwości jego odbudowy.
Potwierdzone daty sześciu sprintów w F1 w 2024 roku
Na początku grudnia 2023 roku potwierdzono, że w sezonie 2024 odbędzie się sześć sprintów podczas: GP Chin, GP Miami, GP Austrii, GP USA, GP Sao Paulo oraz GP Kataru. Władze F1 zdecydowały się, aby sprinty ponownie odbyły się na torach Red Bull Ring, Circuit of the Americas, Interlagos oraz Losail. Zrezygnowano ze sprintów w Azerbejdżanie i w Belgii. W sezonie 2024 po raz pierwszy odbędą się sprinty na torach: Shanghai International Circuit oraz Miami International Autodrome.
Data | Grand Prix | Tor |
---|---|---|
20 kwietnia | Chin | Shanghai International Circuit |
4 maja | Miami | Miami International Autodrome |
29 czerwca | Austrii | Red Bull Ring |
19 października | USA | Circuit of the Americas |
2 listopada | Sao Paulo | Autudromo Jose Carlos Pace |
30 listopada | Kataru | Losail International Circuit |
Warto zwrócić uwagę na to, że trzy sprinty odbędą się pod koniec sezonu, w tym jeden w przedostatni weekend wyścigowy. Będzie do zyskania wiele dodatkowych punktów pod koniec roku, co powinno w teorii wydłużyć walkę o tytuł mistrzowski. Z drugiej strony, jeśli walka o tytuł będzie rozstrzygnięta wcześniej, to emocje mocno spadną pod koniec roku. Dla zespołów wyzwaniem będzie szczególnie sprint w Katarze, bo odbędzie się on w środku potrójnego, nocnego weekendu wyścigowego: Las Vegas, Katar i Abu Zabi.
Pełny kalendarz Formuły 1 na sezon 2024 jest dostępny tutaj.
Mój komentarz do wyboru lokalizacji sześciu sprintów w 2024 roku
Liberty Media wprowadziło sprinty w 2021 roku i w każdym sezonie rywalizacji rozgrywane są one według innych zasad. Sprinty jak wynika z twardych danych zwiększyły oglądalność w trakcie weekendów wyścigowych, bo jest więcej sesji, w trakcie których kierowcy o coś walczą. Ciągłe zmiany regulacji nie pomagają w śledzeniu rywalizacji. Zauważam, że z jednej strony część kibiców przyzwyczaja się do sprintów, a z drugiej strony gubi się w ciągłych zmian zasad. Moim zdaniem jeżeli sprinty mają zostać, to po pierwsze powinny być równomiernie rozłożone w kalendarzu, a nie zgrupowane jak w 2024 roku. Po drugie powinny powstać jasne zasady, które będą obowiązywały dłuższy czas. Kierowców do rywalizacji w sprintach zachęciłyby osobne nagrody np. finansowe albo osobna klasyfikacja. W tym kierunku powinni iść ze zmianami.
Najważniejsze informacje o sezonie 2024 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: