Składy zespołów F1 na sezon 2021 – aktualizowana na bieżąco tabela z informacjami o kontraktach kierowców. W części opisowej tego artykułu są dodatkowe informacje o możliwych zmianach i ruchach transferowych.
Podobnie jak w poprzednich latach przygotowałem tekst z podsumowaniem składów zespołów F1 na sezon 2021. Powstał on w takiej samej formie jak w latach ubiegłych. W tabeli znajdują się jedynie potwierdzenie zawodnicy i informacje o długości ich umów. Wraz z potwierdzaniem kolejnych kontraktów będę uzupełniał tabelę oraz dawał aktualizacje w części opisowej. Pod tabelą, we wspomnianej części opisowej podsumowałem sytuację każdego zespołu według stanu na dzień 22 lipca 2020 roku. W przypadku zespołów, które do tej daty nie potwierdziły składów napisałem jakie są ich możliwości transferowe. Kolejność zespołów w tabeli oraz w tekście jest taka jak w klasyfikacji generalnej konstruktorów w poprzednim sezonie.
Składy zespołów F1 na sezon 2021
Zespół | Potwierdzony kierowca | Kontrakt / Uwagi |
---|---|---|
Mercedes | Lewis Hamilton | do końca 2021 roku |
Mercedes | Valtteri Bottas | do końca 2021 roku |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | do końca 2024 roku |
Scuderia Ferrari | Carlos Sainz | do końca 2022 roku |
Red Bull Racing | Max Verstappen | do końca 2023 roku |
Red Bull Racing | Sergio Perez | do końca 2021 roku |
McLaren Racing | Lando Norris | umowa wieloletnia* |
McLaren Racing | Daniel Ricciardo | do końca 2023 roku |
Alpine F1 Team | Esteban Ocon | do końca 2021 roku |
Alpine F1 Team | Fernando Alonso | do końca 2022 roku |
AlphaTauri | Pierre Gasly | do końca 2021 roku |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | do końca 2021 roku |
Aston Martin | Lance Stroll | umowa wieloletnia* |
Aston Martin | Sebastian Vettel | umowa wieloletnia |
Alfa Romeo Racing | Kimi Raikkonen | do końca 2021 roku |
Alfa Romeo Racing | Antonio Giovinazzi | do końca 2021 roku |
Haas F1 Team | Nikita Mazepin | umowa wieloletnia |
Haas F1 Team | Mick Schumacher | umowa wieloletnia |
Williams Racing | George Russell | do końca 2021 roku |
Williams Racing | Nicholas Latifi | do końca 2022 roku* |
W tabeli znajdują się jedynie nazwiska kierowców, których kontrakty są potwierdzone. Gwiazdki w tabeli są wyjaśnione w tekście przy poszczególnych zespołach.
Wszelkie przewidywania dotyczące składów w części opisowej w przypadku poszczególnych zespołów nie będą przeze mnie zmieniane w kolejnych miesiącach. Dopuszczam jedynie drobne, kosmetyczne zmiany, które nie wpłyną na sens zawartych przewidywań. Robię tak celowo, aby po kilku miesiącach zobaczyć jak zmieniła się sytuacja w Formule 1 i czy plotki oraz przewidywania z lipca się sprawdziły, czy doszło do innych ruchów. Każdy nowy, potwierdzony komunikat dotyczący danego kierowcy będzie pojawiał się przy danym zespole, pod częścią opisową w formie aktualizacji. Taki format tego artykułu pozwoli później chronologicznie odtworzyć sezon transferowy w F1.
Mercedes-AMG
Lewis Hamilton i Valtteri Bottas to prawdopodobny skład Mercedesa na sezon 2021. Obu zawodnikom kończą się kontrakty po sezonie 2020, ale wszystkie strony są zadowolone z aktualnej współpracy, która powinna być kontynuowana. Hamilton nie ma innych opcji w Formule 1, więc dla niego alternatywą dla Mercedesa jest tylko odejście z F1. Z uwagi bardzo wysoką pensję Hamiltona, jego negocjacje mogą dłużej potrwać. Valtteri Bottas prawdopodobnie kolejny raz podpisze tylko roczny kontrakt. Wiele będzie zależało od planów koncernu Daimler na udział w Formule 1, na jak długo planują w niej pozostać i jaki będzie budżet zespołu ich w 2021 roku?
Aktualizacja 06.08.2020 r. Valtteri Bottas zostaje w Mercedesie na 2021 rok – Szczegóły.
Aktualizacja 08.02.2021 r. Lewis Hamilton zostaje w Mercedesie na 2021 rok – Szczegóły.
Scuderia Ferrari
Charles Leclerc i Carlos Sainz będą kierowcami Ferrari w 2021 roku. Monakijczyk to wychowanek Ferrari, związany z tym zespołem od wielu lat. Zadebiutował w nim na początku sezonu 2019 jeżdżąc jeszcze na kontrakcie juniorskim. W grudniu 2019 roku podpisał zupełnie nową umowę, która wiąże go z Ferrari do końca 2024 roku i zapewnia wysokie zarobki. Drugim kierowcą Ferrari będzie Carlos Sainz, który przejdzie z McLarena. Hiszpan w maju 2020 roku podpisał kontrakt na dwa sezony – do końca 2022 roku, ale według nieoficjalnych informacji jest w nim jeszcze opcja na trzeci sezon (szczegóły). Ferrari zrezygnowało z usług Sebastiana Vettela, który był ich kierowcą od 2015 roku.
Red Bull Racing
Max Verstappen ma umowę do końca 2023 roku i w tym momencie jest jasnym liderem zespołu. Zagadką pozostaje nazwisko jego partnera na sezon 2021. Największe szanse ma Alexander Albon, który jeździ w Red Bullu w 2020 roku, ale on musi regularnie notować bardzo dobre wyniki i niewiele odstawać od Holendra. Jeśli Helmut Marko stwierdzi, że wyniki Albona są poniżej jego oczekiwań, to może zdecydować się na wymianę na kierowców z zespołem AlphaTauri. Inną opcją jest wzięcie kierowcy z zewnątrz, spoza aktualnego programu Red Bulla. Największe szanse ma na to Sebastian Vettel, a być może opcją będzie Sergio Perez, gdyby musiał szukać nowego zespołu.
McLaren Racing
McLaren w maju poinformował, że ich kierowcami w 2021 roku będą Lando Norris i Daniel Ricciardo. Lando Norris pozostanie w zespole na trzeci sezon. Brytyjczyk to wychowanek McLarena, który zadebiutował w Formule 1 i w tym zespole w 2019 roku. Norris jest związany z McLarenem wieloletnią umową, która co roku jest przedłużana po stronie zespołu. Nie podano nigdy jej oficjalnej długości. Biorąc pod uwagę tego typu umowy w F1, to jej długość wynosi od trzech do pięciu lat. Istnieje więc szansa, że Norris będzie mógł swobodnie szukać innego zespołu na sezon 2022.
Daniel Ricciardo podpisał wieloletnią umowę z McLarenem (szczegóły) w maju tego roku. Według nieoficjalnych informacji Australijczyk podpisał kontrakt na dwa lata z opcją na trzeci sezon, a więc pozostanie w zespole co najmniej do końca 2022 roku. Ricciardo zastąpi Carlosa Sainza, który po dwóch latach spędzonych w McLarenie przejdzie do Ferrari.
Aktualizacja 15.02.2021 r. Podczas prezentacji bolidu na sezon 2021, Daniel Ricciardo ujawnił, że podpisał trzyletnią umowę.
Renault / Alpine F1 Team
Esteban Ocon i Fernando Alonso będą kierowcami fabrycznego zespołu Renault w 2021 roku. Esteban Ocon dołączył do tego zespołu na początku 2020 roku na mocy dwuletniej umowy, więc jego pozycja na kolejny sezon była już wcześniej pewna. Jego partnerem będzie powracający do F1 i Renault Fernando Alonso, który zajmie w zespole miejsce Daniela Ricciardo. Kontrakt Hiszpana ogłoszono na początku lipca (szczegóły). Alonso związał się z zespołem dwuletnią umową, w której według plotek jest jeszcze opcja na trzeci sezon.
AlphaTauri
Obecni kierowcy AlphaTauri czyli Pierre Gasly i Daniił Kwiat jeżdżą już w tym zespole bardzo długo biorąc pod uwagę poprzednich zawodników w juniorskim zespole Red Bulla. Dlatego możemy oczekiwać zmiany składu na kolejny rok. Red Bull na sezon 2021 powinien mieć do dyspozycji nowych juniorów spełniających wymogi do uzyskania superlicencji. Blisko spełnienia tego warunku są Jüri Vips, Yuki Tsunoda i Jehan Daruvala. Największe szanse z tej trójki na zdobycie brakujących punktów ma Vips, który co pokazał w poprzednich sezonach jest bardzo utalentowanym zawodnikiem. Vips w teorii to kierowca, który może stać się jednym z najważniejszych graczy w F1 na wiele lat. Od 2020 roku kierowcą rezerwowym Red Bulla jest Sergio Sette Camara, który spełnia warunki do startów w F1, więc Brazylijczyk również jest w grze o fotel w AlphaTauri na 2021 rok.
Jeżeli w AlphaTauri miałby znaleźć się jeden junior, to prawdopodobnie w miejsce Daniiła Kwiata, który nie jest już perspektywiczny. Ciekawiej zrobi się jeśli Sebastian Vettel podpisze kontrakt z głównym zespołem Red Bulla. To oznaczałoby degradację Albona do AlphaTauri i potencjalnie zarówno posada Gasly’ego jak i Kwiata byłaby wtedy zagrożona.
Aktualizacja 28.10.2020 r. Pierre Gasly zostaje w zespole na kolejny sezon – Szczegóły.
Aktualizacja 16.12.2020 r. Yuki Tsunoda podpisał umowę na sezon 2021 – Szczegóły.
Racing Point / Aston Martin
Sergio Perez ma umowę do końca 2022 roku z zespołem Racing Point, który od 2021 roku będzie występował w F1 pod nazwą Aston Martin. Długość umowy Lance’a Strolla nigdy nie została ujawniona, ale ten zespół należy do jego ojca, więc jego pozycja jest pewna. W teorii znamy skład tej stajni na sezon 2021, ale istnieje szansa, że dojdzie do zmiany. Zespół prowadzi rozmowy z Sebastianem Vettelem, którego przyjście wymusiłoby rozwiązanie kontraktu z Perezem i wypłatę mu odszkodowania. Jeżeli pomysł ściągnięcia Vettela nie wypali, to zespół nie zmieni składu.
Aktualizacja 09.09.2020 r. Sergio Perez poinformował, że po sezonie 2020 odchodzi z zespołu – Szczegóły.
Aktualizacja 10.09.2020 r. Sebastian Vettel podpisał wieloletni kontrakt – Szczegóły.
Alfa Romeo Racing
W tym zespole sprawa jest w dużym stopniu otwarta, bo obu kierowcom kończą się po obecnym sezonie kontrakty. Frederic Vasseur mówił, że o zawodnikach będą myśleć dopiero w październiku, ale na pewno różne rozmowy będą prowadzone wcześniej. Umowa na dostawy silników Ferrari (o ile zostanie przedłużona w tej samej formie) zakłada, że jedno miejsce zajmuje junior tego zespołu. W 2020 roku jest nim Antonio Giovinazzi. Na miejsce po Włochu liczą Mick Schumacher oraz Robert Szwarcman, którzy w 2020 roku jeżdżą w serii F2. W przypadku Kimiego Raikkonena wiele zależy od samego Fina. Jeśli będzie chciał pozostać, to nie powinno być z tym problemów, bo zespół jest z niego bardzo zadowolony. Jeśli Fin odejdzie na emeryturę, to pojawi się szansa dla Roberta Kubicy, który jest kierowcą rezerwowym zespołu, a PKN Orlen jednym z głównych sponsorów. Umowa Alfy Romeo z Kubicą i Orlenem została podpisana na rok z opcją przedłużenia.
Nie można wykluczyć, że skład Alfy Romeo w 2021 roku będą stanowić dwaj wychowankowie Ferrari (możliwe są różne konfiguracje), albo trafi do tego zespołu Sergio Perez, jeśli musiałby zrobić miejsce dla Vettela w Astonie Martinie.
Aktualizacja 30.10.2020 r. Raikkonen i Giovinazzi zostają w Alfie Romeo na 2021 rok – Szczegóły.
Haas F1 Team
Skład Haasa na 2021 rok to największa zagadka, bo obu zawodnikom kończą się kontrakty i nie pojawiają się żadne konkretne deklaracje ze strony tego zespołu. Nie wiemy też jakie plany ma wobec swojej stajni Gene Haas, biorąc pod uwagę słabą formę sportową i brak sponsorów. Haas może być zmuszony do zatrudnienia pay-drivera, aby załatać budżet. Z pary Grosjean – Magnussen większe szanse na stratę posady ma Francuz. Z drugiej strony jego pozycja jest zagrożona od dłuższego czasu, a kolejne umowy podpisywał. Biorąc pod uwagę fakt, że Ferrari będzie miało dwóch utalentowanych juniorów na 2021 rok (Schumacher i Szwarcman), to mogą chcieć umieścić jednego z nich w Haasie. Schumacher gwarantuje duże zainteresowanie mediów i sponsorów, a Szwarcman może liczyć na pieniądze z SMP Banku. Osobiście nie będę zaskoczony, jeśli Haas najdłużej będzie zwlekał z podaniem całego składu i dojdzie nawet do zmiany obu zawodników.
Aktualizacja 22.10.2020 r. Romain Grosjean i Kevin Magnussen odejdą po sezonie 2020 z zespołu Haas F1 Team – Szczegóły.
Aktualizacja 01.12.2020 r. Nikita Mazepin podpisał wieloletnią umowę – Szczegóły.
Aktualizacja 02.12.2020 r. Mick Schumacher podpisał wieloletnią umowę – Szczegóły wkrótce.
Williams Racing
Zespół Williams nie zmienia składu na sezon 2021. Podczas konferencji prasowej przed GP Węgier etatowi kierowcy, czyli George Russell oraz Nicholas Latifi poinformowali, że zostają na kolejny sezon (szczegóły). Potwierdził to również sam zespół. Dla Brytyjczyka będzie to trzeci sezon w Williamsie – ostatni na mocy jego kontraktu. Russell będzie wiec mógł szukać innego zespołu na 2022 rok, ale jego opcje będą ograniczone z uwagi na umowę z Mercedesem, bo wciąż pozostanie ich juniorem. Latifi jest związany z Williamsem wieloletnią umową, która prawdopodobnie zawiera opcję na sezon 2022. Jego ojciec mocno wspiera finansowo ten zespół poprzez sponsoring trzech powiązanych z nim firm, a także poprzez udzielenie mu pożyczki, więc miejsce Nicholasa w zespole jest pewne.
Kierowcy, którzy mogą wkrótce jeździć w F1
Poza Formułą 1 jest wielu kierowców, którzy mogą liczyć na starty w 2021 roku. Z grona kierowców, którzy mają już na koncie starty w F1, to największe szanse na taki powrót mają Nico Hulkenberg i Robert Kubica.
Z grona młodych zawodników największe szanse mają dwaj juniorzy Ferrari: Mick Schumacher i Robert Szwarcman. Obaj już spełniają wymogi do uzyskania superlicencji, są doświadczeni i dobrze rozpoczęli sezon w serii F2. Młody Schumacher od lat jest skazany na F1, bo to wygeneruje bardzo duże zainteresowanie kibiców i napływ sponsorów. Szwarcman natomiast to bardzo duży talent, jeden z największych w ostatnich latach, który dodatkowo jest finansowo wspierany przez SMP Bank. Dodatkowo są kierowcy należący do programu rozwojowego Red Bulla, a z ich grona największe szanse ma Jüri Vips. Zespoły Renault i Williams również mają liczne grono juniorów, ale swoje składy w F1 potwierdzili, więc nie będzie dla nich miejsca w 2021 roku.
Podsumowanie
Składy zespołów F1 na sezon 2021 mogą się wyraźnie różnić od tych w 2020 roku, bo do kilku transferów już doszło, a kilka innych jest prawdopodobnych. Nie będę zaskoczony jeśli tylko dwa, maksymalnie trzy zespoły nic nie zmienią, a w pozostałych dojdzie minimum do zmiany jednego kierowcy.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: