Rok 2023 był udany dla bloga CyrkF1, wzrosły statystyki zarówno na stronie jak i w mediach społecznościowych W tym tekście podsumowuję miniony rok, podaję szczegółowe liczby oraz TOP20 najpopularniejszych tekstów z 2023 roku.
Podsumowanie 2023 roku w F1 i na blogu CyrkF1
Sezon 2023 w świecie Formuły 1 był moim zdaniem najnudniejszy odkąd prowadzę ten blog (ruszył w grudniu 2012 roku). Dominacja Red Bulla i Verstappena sprawiły, że przebieg rywalizacji był przewidywalny, brakowało niespodzianek. Poza torem w świecie F1 nie było afer, ani ważnych zmian personalnych, to wszystko bezpośrednio wpływało na spadek zainteresowania wśród osób szukających informacji w Internecie. Z drugiej strony w Polsce mieliśmy zmianę nadawcy, co przełożyło się na bardzo duże zainteresowanie tematem Viaplay, co bardzo pozytywnie wpłynęło na ruch na blogu, szczególnie w pierwszych miesiącach 2023 roku. Z perspektywy całego roku na blogu zainteresowanie lekko wzrosło.
Na blogu w 2023 roku zaszły drobne zmiany, ale dzięki temu odbiór całego serwisu powinien być lepszy. Zrobiłem drobne zmiany na zapleczu, aby przyśpieszyć działanie całej strony. Dokonałem pewnych zmian w kategoryzacji tekstów i tagach, żeby nawigacja była czytelniejsza, a przy okazji aby strona lepiej radziła sobie pod względem SEO w wyszukiwarkach. Dzięki pomocy Przemka (zachęcam do odwiedzenia jego strony z portfolio), który zaktualizował wszystkie grafiki i zrobił brakujące, na blogu jest komplet charakterystyk torów wyścigowych z zeszłorocznego kalendarza F1. Dzięki pomocy Pawła (zachęcam do odwiedzenia jego strony F1Fanklub.pl) poprawiłem wygląd strony na urządzeniach mobilnych, jest przejrzyściej i czytelniej.
Moje podejście do prowadzenia bloga w 2023 roku było w pełni na luzie. Nie ścigam się na publikację tekstów z innymi, kiedy mam ochotę to coś piszę, a jak mi się nie chcę, to odpuszczam. W 2023 roku kontynuowałem informowanie o transmisjach z Formuły 1, statystykach czy zmianach regulaminowych. Reagowałem na bieżące wydarzenia od prezentacji i testów po omówienia kwalifikacji i wyścigów. Tematyka tekstów jakie przygotowuję jest znana stałym czytelnikom i nie zaszły w tym aspekcie żadne zmiany.
Statystyki za 2023 rok dla CyrkF1 i mediów społecznościowych
W 2023 roku opublikowałem na blogu 446 tekstów, czyli o 24 więcej niż w 2022 roku. Wzrost jest wyraźny, ale trochę oszukany, bo realna liczba nowych artykułów była niemal taka sama jak w 2022 roku. Powodem są teksty z charakterystykami torów, które przed każdym wyścigiem aktualizuję i zmieniam datę na aktualną. To jest 20 artykułów, które już były na blogu, zaktualizowałem je i zmieniłem datę publikacji na 2023 roku. Nie posuwam się do publikowania ponownie takich samych tekstów co roku i zostawiania oryginału, bo to jest naciąganie czytelników i sposób na sztuczne podbicie statystyk. W 2023 roku na blogu było również więcej postów konkursowych, które z zasady nie wnoszą nic nowego, ale pojawiają się przy okazji konkursów, których w minionym roku było więcej. Dlatego realna liczba nowych artykułów, które przygotowałem w 2023 roku była podobna do tej z 2022 roku, może nawet nieco mniejsza.
Staram się, aby na stronie pojawiał się średnio jeden nowy tekst dziennie. Czasami są dwa, a bardzo rzadko trzy, ale trafiają się także dni gdy nie ma nic nowego, stąd średnia niewiele przekraczająca jeden tekst dziennie. Cały czas w kopiach roboczych mam kilka a nawet kilkanaście pomysłów na artykuły (aktualnie jest ich 14), więc nawet jakby w F1 nie działo się dosłownie nic, to tematów mi nie brakuje, byle by były tylko chęci. W 2023 roku działo się dużo w temacie transmisji F1 przed sezonem. Liczba wyścigów była taka sama jak w 2022 roku, więc liczba tekstów przygotowywanych wokół każdego weekendu wyścigowego nie uległa zmianie. Mało działo się za to poza torem, brakowało afer czy zmian personalnych, dlatego takich artykułów miałem mniej.
Blog został założony we wrześniu 2012 roku i systematycznie z roku na rok notował lepsze wyniki. Jedynym wyjątkiem był 2020 rok, gdy z powodu opóźnienia i skrócenia sezonu liczba odsłon spadła w porównaniu do poprzedniego roku. W 2021 roku nastąpiło zdecydowane odbicie i rekordowy rok dla bloga, a te wyniki udało się jeszcze poprawić w 2022 roku, gdy blog według Google Analytics miał 3,46 mln odsłon wygenerowanych przez 616 tysięcy użytkowników. Rok 2022 jest oficjalnie najlepszym dla bloga.
Z podaniem statystyk bloga za 2023 rok jest problem, bo zawsze korzystałem z Google Analytics i liczby odsłon. W lipcu 2023 roku Google wprowadziło nową wersję Analytics 4, która inaczej zbiera dane i inaczej je przedstawia. Nie ma już szczegółowych informacji o odsłonach, teraz chodzi o liczbę użytkowników. Według starego systemu dane były zbierane do 11 sierpnia 2023 roku, a porównując okres 1 stycznia – 11 sierpnia 2022 roku do 1 stycznia – 11 sierpnia 2023 roku, to był minimalny spadek odsłon o 0,34% (spowodowany przez okres kwiecień – lipiec). Blog przez niecałe 7,5 miesiąca 2023 roku miał 2,37 mln odsłon. Potem miałem już tylko nowe dane, których nijak nie da się porównać do tych starych (dane o odsłonach są zupełnie inne, bo dałem kod do GA4 do strony bardzo późno, więc wcześniej ich poprawnie nie zbierało). Mam dostęp również do innych statystyk od WordPressa i one dawały w miesiącach sierpień – listopad lepsze statystyki niż w 2022 roku, a w grudniu był tylko spadek o kilka procent. Dlatego zaryzykowałbym stwierdzenie, że w 2023 roku liczba odsłon strony poszła do góry o niewielki procent. Głównym powodem wzrostu był mocny początek roku.
Duże wzrosty w 2023 roku odnotowałem na obu profilach na Twitterze (X), szczególnie mój osobisty profil regularnie i szybko rósł. Na początku 2023 roku miałem tam niecałe 13 000 obserwujących, a teraz jest ich blisko 17 000. Mój profil ma pierwsze lub drugie miejsce w rankingach wyświetleń wpisów w tym serwisie wśród polskich kont zajmujących się sportami motorowymi, które publikuje Marcin Szczupak. Oficjalny profil bloga zyskał niecałe 2 000 nowych obserwujących, ma ich teraz nieco ponad 10 700. Na Facebooku również były wzrosty, fanpage ma teraz ponad 18 000 obserwujących. Więcej mediów społecznościowych nie mam, ale myślę o tym, aby założyć jeszcze gdzieś jedno konto.
TOP20 najpopularniejszych tekstów w 2023 roku na CyrkF1
Poniżej przedstawiam listę 20. najpopularniejszych tekstów w 2023 roku na blogu. W tym roku wziąłem je z rankingu statystyk z Jetpacka w WordPressie, bo statystyki Google z powodu zmiany sposobu pomiaru w połowie roku były mało wiarygodne. Teksty są uszeregowane pod względem liczby odsłon zliczonych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku według danych z Jetpacka. Wziąłem pod uwagę jedynie teksty opublikowane w tym czasie. Co ważne pominąłem wszelkiego rodzaju teksty zbiorcze (np. klasyfikacje generalne, prezentacje bolidów, składy zespołów czy ogólne informacje o transmisjach), kalendarze, składy zespołów oraz plany transmisji poszczególnych weekendów wyścigowych. Zrobiłem tak, bo teksty zbiorcze są odwiedzane przez cały rok i z zasady są na czele zestawienia pod względem odsłon. Gdybym wziął pod uwagę wszystkie teksty, to na pierwszym miejscu byłby tekst „Transmisje Formuły 1 w 2023 roku w Polsce”, który był odwiedzany regularnie cały rok.
1. Jeżeli Viaplay wycofa się z Polski, to kto może transmitować F1 w 2024 roku?
2. Nowy cennik Viaplay od marca 2023 roku.
3. Trzy zespoły F1 zmienią swoje nazwy w 2024 roku.
4. Skład redakcji F1 w Viaplay w 2023 roku.
5. Wrażenia z transmisji F1 w Viaplay po trzech weekendach sezonu 2023.
6. Nowości w transmisjach Formuły 1 w 2023 roku.
7. Konkurs Szklana Kula F1 2023.
8. Innowacyjny s-duct w bolidzie Ferrari SF-23.
9. Szacunkowe zarobki kierowców Formuły 1 w 2023 roku.
10. Wywiad z Pawłem Wilkowiczem o transmisjach F1 w Viaplay.
11. Temperaturowa ruletka w GP Las Vegas.
12. Najlepsi i najgorsi kierowcy F1 w pierwszej połowie sezonu 2023.
13. Przejście Hamiltona do innego zespołu na 2024 rok jest możliwe.
14. Wrażenia i omówienie relacji z F1 w Viaplay w 2023 roku.
15. Recenzja gry EA Sports WRC.
16. Szczegóły odrzuconego projektu zespołu F1 Rodin Cars.
17. Kalendarz F1 w 2024 roku ma być logiczniej ułożony.
18. Mercedes z mocno zmienionym bolidem w Monako.
19. Plany FIA na zmiany w konstrukcji bolidów F1.
20. Red Bull może być zmuszony do sprzedaży jednego zespołu F1.
Jeszcze nigdy ranking najpopularniejszych postów nie był tak zdominowany transmisjami. To zapewniło bardzo dobre statystyki na początku roku, bo ludzie wtedy szukali informacji o Viaplay. Artykułów na ten temat miałem sporo i one zawsze był popularne. Poza tym kilka tematów technicznych, a także personalnych. W rankingu znalazła się również recenzja gry EA Sports WRC, której nie napisałem, zrobił to gościnnie Patryk Gerber. To poza artykułami sponsorowanymi lub komunikatami prasowymi, jedyny tekst na blogu, którego w 2023 roku sam nie napisałem. Wiele z tych tekstów jest wciąż aktualnych, więc jeśli chcecie coś nadrobić, to zapraszam do czytania.
Bez zmian stawiam na dłuższe artykuły, które mają co najmniej 500 słów. Na blogu nie pojawiają się krótkie newsy, na nie jest miejsce w mediach społecznościowych. Optymalne artykuły mają około 1000 słów, a regularnie są takie mające ponad 1500 słów. To podejście się w moim wypadku sprawdza, bo czytelnicy wolą treściwe rzeczy, co obserwuję od kilku lat. Wiele portali i stron opiera się na krótkich newsach idąc w ilość, bo w takich tekstach często ważne są dwa, trzy zdania. Nie konkuruję z innymi stronami i blogami na liczbę publikowanych treści, a na ich jakość i zawartość.
Plany na 2024 rok
Jak wspomniałem na wstępie, podchodzę teraz do prowadzenia bloga na luzie. Dodatkowo bardzo zbliżam się do momentu, gdy stopniowo będę ograniczał publikowanie, jeśli mi się to znudzi lub będę miał inne zajęcia zawodowe / rodzinne. Na ten moment planuję kontynuację stylu publikacji w 2024 roku. Spodziewam się jednak, że coś zmienię w opisywaniu wyścigów, bo jest to czasochłonne, a te teksty nie są popularne. Wypadało również wprowadzić nowy motyw graficzny, ale jest to rzecz bardzo czasochłonna i nie wiem czy będzie mi się chciało tym zajmować (odkładam to od kilku lat). Dzięki poprawie czytelności na smartfonach cały blog funkcjonuje lepiej. Planuję wreszcie wprowadzić do sprzedaży i konkursów blogowe kubki, które były zapowiadane wcześniej. Bardzo chciałbym aby stało się to jeszcze przed startem sezonu 2024. Mogę zdradzić, że ich projekt wygląda bardzo fajnie i wyróżni się na tle innych tego typu kubków: będzie inny model i wyróżniająca się kolorystyka.
P.S. Jeżeli ktoś chciałby wesprzeć finansowo CyrkF1, to można to zrobić klikając poniżej przycisk „Postaw kawę”. Z góry dziękuję za wszystkie wpłaty.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: