Za nami 2020 rok. Podsumowałem to co działo się na blogu, jak wyglądały statystyki oraz przygotowałem zestawienie TOP20 najpopularniejszych tekstów minionych dwunastu miesięcy.
Podsumowanie 2020 roku na blogu
Rok 2020 był w Formule 1 mocno nietypowy, ale na blogu starałem się utrzymać własny tryb pracy i publikowanych treści. Cały czas stawiam na unikalne tematy. Udało mi się w 2020 roku opublikować kilka artykułów w których podałem pewne informacje jako pierwszy w Polsce (np. powrót transmisji wyścigów F1 do Polsatu), a także na świecie (np. omówienie wyników finansowych F1 za działalność internetową). Takich unikalnych artykułów było więcej, bo udawało mi się wyłuskać pewne informacje w regulaminach, danych finansowych czy dzięki informatorom. Poza tym bez zmian pojawiały się cyklicznej artykuły o statystykach, danych finansowych, a także wiele różnego rodzaju zestawienia i podsumowania, czyli wszystko to z czego CyrkF1 jest znany. Reagowałem także na najważniejsze bieżące tematy.
Nowością w 2020 roku były charakterystyki torów wyścigowych wraz ze schematami. Będę to kontynuował w 2021 roku, tak aby każdy tor miał blogowy schemat, a także szczegółową charakterystykę. W 2020 roku opublikowałem więcej niż w poprzednich latach artykułów historycznych, a także przekrojowych tekstów na tematy techniczne. Mam tutaj na myśli dłuższe teksty niezwiązane z bieżącymi wydarzeniami w Formule 1. Jestem z nich osobiście zadowolony i cieszę się, że były popularniejsze niż w poprzednich latach. Chciałbym publikować co kilka tygodni tego typu dłuższe teksty na skomplikowane tematy, które wymagają dodatkowego przygotowania ode mnie.
W 2020 roku opublikowałem na blogu 413 tekstów, czyli o 10 więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost jest zaskakujący, bo przecież w okresie marzec – czerwiec w świecie F1 działo się mniej, publikowałem wtedy mniej tekstów, a w całym roku był wzrost. Sprawdziłem dokładnie statystyki i nie ma w nich jakiegoś pojedynczego skoku w danym miesiącu. Ogółem systematycznie w pozostałej części roku było więcej tekstów, a tym samym ten słabszy okres został nadrobiony.
Rok 2020 był pierwszym w historii bloga CyrkF1, gdy łączna liczba odsłon była gorsza niż rok wcześniej. Do tej pory z roku na rok strona rosła, ale w minionym roku nie udało się tego podtrzymać. Liczba odsłon spadła o 11,66%, a przyczyną są zmiany w kalendarzu wymuszone pandemią koronawirusa. Ten wirus ma wpływ na całe nasze życie i również na takie rzeczy, które wydawałyby się zupełnie nie związane, jak odpowiedzialność stron internetowych. Historycznie dla mojego bloga zawsze dwoma najlepszymi miesiącami w roku były marzec i kwiecień. Wtedy rusza sezon F1 i ludzie są zainteresowani bieżącymi wydarzeniami, jak również wszelkimi innymi związanymi z Formułą 1. Sezon 2020 po zmianach w harmonogramie ruszył dopiero w lipcu. Z tego powodu odwiedzalność strony w marcu, kwietniu i maju spadła o około 50%, a w czerwcu o 30% w porównaniu do 2019 roku. To były naprawdę potężne straty, których nie udało się odrobić. W sześć pozostałych miesięcy 2020 roku wyniki były lepsze niż w 2019 roku, we wrześniu były minimalnie słabsze, a w lutym nieco słabsze niż rok temu.
Profile bloga na Facebooku i Twitterze systematycznie rosną. Z Facebookiem jest problem, bo tam po prostu od połowy 2019 roku obcięto znacząco zasięgi. Co z tego, że fanpage rośnie, jak liczba osób którym pokazywane są posty z linkami do bloga jest bardzo mała. To jest celowe działanie Facebooka, bo zwykłe posty z informacją, zdjęciem czy filmem mają tam po trzy, cztery razy więcej odbiorców niż te z linkami do artykułów. Facebook nie chce, aby ludzie klikali w linki i trafiali na inne strony bezinteresownie. Będzie takie posty pokazywał wszystkim obserwującym i nie tylko, jak się zapłaci za reklamę, co mi cały czas proponują.
TOP20 najpopularniejszych tekstów w 2020 roku na CyrkF1
Poniżej przedstawiam listę 20. najpopularniejszych tekstów w 2020 roku na blogu. Teksty są uszeregowane pod względem liczby odsłon zliczonych od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku według danych Google Analytics. Co ważne pominąłem wszelkiego rodzaju teksty zbiorcze (np. klasyfikacje generalne, prezentacje bolidów, składy zespołów czy informacje o transmisjach), kalendarze, składy zespołów oraz plany transmisji poszczególnych weekendów wyścigowych. Zrobiłem tak, bo teksty zbiorcze są odwiedzane przez cały rok i z zasady są na czele zestawienia pod względem odsłon. Plany transmisji są bardzo popularne, ale one nie wnoszą nic dodatkowego do treści prezentowanych na blogu, bo powstają według jednego schematu.
2. Transmisja GP Wielkiej Brytanii 2020 w głównym Polsacie.
3. Konkurs Szklana Kula F1 2020.
4. Najładniejszy i najciekawszy bolid 2020 roku według czytelników.
5. Bolid F1, który nigdy nie wystartował w wyścigu.
6. Silnik dwusuwowy przyszłością F1?
7. Ile Orlen zapłacił Williamsowi w 2019 roku?
8. Producenci zegarków w Formule 1.
9. Toyota TF110 – najlepszy bolid, który nie wystartował w F1?
10. Szybka konfiguracja toru w Bahrajnie na GP Sakhir 2020.
11. Układ sił producentów silników F1 w sezonie 2020.
12. Jak Ferrari zastępuje swoich liderów innymi kierowcami?
13. System DAS – ciekawa innowacja Mercedesa.
14. Omówienie budowy bolidu F1 na sezon 2021.
15. PKN Orlen i Kubica w zespole Alfa Romeo.
16. Zmiany w regulaminach F1 na sezon 2020.
17. Najbardziej wartościowe rekordy kierowców w F1 – edycja 2020.
18. Ferrari miało nieregulaminowy silnik w 2019 roku?
19. Podsumowanie zmian w regulaminie technicznym F1 na 2021 rok.
20. Podwozie oraz monokok bolidu F1.
Trzy najpopularniejsze testy zestawienia wymagają dodatkowego wyjaśnienia. Pierwszy z niewiadomych dla mnie przyczyn był niezwykle popularny w wyszukiwarkach i podpowiadanych przez Google artykułach na smartfonach przez kilka dni od publikacji. Drugi był linkowany w wielu stronach jako źródło, bo to była informacja która jako pierwsza pojawiła się tutaj na blogu. Trzeci został dodatkowo wypromowany przez podcast „Budnik i Pokrzywiński o F1”, a także był odwiedzany przez cały rok.
Na powyższej liście widać bardzo zróżnicowaną tematykę artykułów. Są teksty historyczne, są teksty na temat techniki, sponsoringu / pieniędzy, regulaminów, a także statystyk. Wszystko to są tematy w których czuję się najlepiej i które jak widać podobają się czytelnikom.
Uważne osoby zauważą, że na powyższej liście nie ma żadnych tekstów bezpośrednio powiązanych z weekendami wyścigowymi: analiz kwalifikacji, podsumowań wyścigów oraz statystyk. Przyczyna jest prosta: to są teksty bardzo popularne, ale przez bardzo krótki czas – maksymalnie kilka dni. Potem już czytelnicy przestają się interesować minionym weekendem wyścigowym. Dlatego tego typu teksty nie trafiają na listę najpopularniejszych w całym roku. Nie ma także żadnych tekstów na temat prezentacji bolidów, ani niczego na bieżące tematy związane z transferami kierowców czy zmianami kalendarzowymi. Są to tematy, które w Internecie mają bardzo krótki żywot.
Ciekawostką jest dla mnie to, że na liście na 17. i 19. pozycji są dwa teksty, które opublikowałem pod sam koniec grudnia (25 i 29). Były one niezwykle popularne i znalazły się na liście TOP20 z całego 2020 roku.
Plany na 2021 rok
W 2021 roku być może podejmę drugą próbę wprowadzenia zupełnie nowej szaty graficznej. To jest moja osobista porażka w 2020 roku, ale w kolejnych miesiącach postaram się ją naprawić. Będę kontynuował pisanie na wszystkie tematy z których jestem znany, a także kontynuował tworzenie charakterystyk torów. Liczę, że uda mi się dograć parę kwestii i będę mógł zaproponować czytelnikom coś zupełnie nowego. Sezon 2021 w F1 zapowiada się bardzo ciekawie.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: