Sezon 2024 Formuły 3 rozpocznie się na początku marca od zawodów w Bahrajnie, a wśród kierowców będą Kacper Sztuka i Piotr Wiśnicki. Zapowiedź sezonu 2024 Formuły 3 obejmuje składy, kalendarz, informacje o głównych regulacjach i transmisjach.
Formuła 3 istnieje w obecnej formie od 2019 roku, gdy doszło do połączenia serii GP3 i europejskiej Formuły 3. Jest to seria juniorska zajmująca w ustalonej przez FIA drabince trzeci stopień, wyżej są tak jak ich nazwy wskazują: Formuła 2 i Formuła 1. Seria F3 jest organizowana przez Liberty Media we współpracy z FIA, która ustala regulaminy. Zawody serii F3 odbywają się w te same weekendy co F1, w 2024 roku będzie tak przy okazji dziesięciu Grand Prix.
W zawodach F3 bierze udział aż 30. kierowców, są to najczęściej zawodnicy bardzo młodzi, nie brakuje chaosu i różnych niespodzianek w wyścigach. Zawodnicy dysponują takimi samymi samochodami, różnice w tempie są bardzo małe (ale nie w całej stawce, bo zawsze pewni kierowcy lub zespoły odstają), więc rywalizacja jest stykowa z wieloma manewrami wyprzedzania, kraksami, błędami itp. Bariera wejścia do F3 jest wysoka, ale nie na tyle, aby uniemożliwić starty typowym pay-driverom. Często zdarzają się kierowcy słabi, ale mający budżety gwarantujące im jazdę przez cały sezon.
Bolidy w Formule 3 w 2024 roku
Od momentu powstania w 2019 roku w Formule 3 są wykorzystywane te same bolidy. Wprowadzenie samochodów drugiej generacji jest planowane na 2025 rok. Aktualne bolidy będą w 2024 roku wykorzystywane po raz ostatni, są to maszyny sprawdzone i doskonale wszystkim znane. Wykorzystywane są bolidy produkowane przez Dallarę, z jednostkami napędowymi produkcji Mecachrome, oponami Pirelli i paliwem od Aramco. To ci sami dostawcy, co w przypadku bolidów F2, ale bolidy w Formule 3 są słabsze i mniejsze. Mają 4,96 m długości i 1,88 m szerokości. Silnik generuje 380 koni mechanicznych. Bolidy są wyposażone w system DRS. Pełna specyfikacja bolidu F3 tutaj.
Składy zespołów Formuły 3 na sezon 2024
W Formule 3 w sezonie 2024 ponownie weźmie udział dziesięć zespołów wystawiających po trzy samochody. W F3 rywalizuje aż 30. kierowców. W 2024 roku wezmą udział te same ekipy co w poprzednim sezonie, ale w dwóch doszło do drobnych zmian nazw. Dziewięć zespołów z F3 ma również swoje ekipy w F2, tylko Jenzer Motorsport nie rywalizuje równolegle w obu tych seriach.
Kolorem czerwonym są zaznaczeni Polacy.
Prema Racing: Dino Beganovic, Gabriele Minì i Arvid Lindblad
Trident: Leonardo Fornaroli, Sami Meguetounif i Santiago Ramos
MP Motorsport: Tim Tramnitz, Kacper Sztuka i Alex Dunne
Campos Racing: Oliver Goethe, Sebastián Montoya i Mari Boya
Hitech Pulse-Eight: Luke Browning, Martinius Stenshorne i Cian Shields
Jenzer Motorsport: Charlie Wurz, Max Esterson i Matías Zagazeta
Van Amersfoort Racing: Noel León, Sophia Flörsch i Tommy Smith
ART Grand Prix: Christian Mansell, Laurens van Hoepen i Nikola Tsolov
PHM AIX Racing: Tasanapol Inthraphuvasak, Nikita Bedrin i Joshua Dufek
Rodin Motorsport: Callum Voisin, Piotr Wiśnicki i Joseph Loake
Dwaj Polscy kierowcy w Formule 3 w 2024 roku
Kacper Sztuka w 2024 roku zadebiutuje w Formule 3 jako kierowca dobrego zespołu MP Motorsport. Będzie miał mocnych zespołowych partnerów – Tim Tramnitz i Alex Dunne, co ciekawe cała trójka to debiutanci w F3, ale wszyscy mają na koncie dobre wyniki w innych seriach. Sztuka i Tramnitz należą do akademii młodych kierowców Red Bulla. Szykuje się bardzo ciekawa rywalizacja między tymi zawodnikami, bo powinni mieć okazję regularnej walki o punkty. Z perspektywy Kacpra Sztuki najlepiej by było, jakby z tej rywalizacji wyszedł zwycięsko. Osobiście liczę, że będzie regularnie punktował, a może uda się również stanąć na podium. Kluczowe będą sesje kwalifikacyjne, trzeba w nich zajmować miejsca w TOP10, bo to otwiera później realne szanse na walkę o punkty. Wywiad z Kacprem Sztuką przeprowadzony przed początkiem sezonu F3 można przeczytać tutaj.
Piotr Wiśnicki ma za sobą niecałą połowę sezonu 2023 w Formule 3, gdy jeździł w bardzo słabej ekipie PHM zajmując miejsca w drugiej połowie stawki. Polak zrezygnował wtedy z dalszych startów, ale wraca do F3 w 2024 roku do zespołu Rodin Motorsport, który rok temu był najsłabszą ekipą w całej stawce. Z tego powodu trudno mieć wysokie oczekiwania w stosunku do zespołu jak i kierowcy. Możemy spodziewać się jazdy w drugiej połowie stawki i rywalizacji o to, aby nie zajmować ostatnich miejsc. Wiśnickiemu pozostanie rywalizacja z zespołowymi partnerami, a to nie będzie proste, bo jego partnerami będą Callum Voisin i Joseph Loake, którzy rok temu zajęli odpowiednio pierwsze i trzecie miejsce w brytyjskiej GB3. To nie są przypadkowi pay-driverzy, a kierowcy z talentem. Wiśnicki lepiej od nich zna bolidy F3, ale szybko straci przewagę doświadczenia. Przewagą Wiśnickiego nad nimi będzie doświadczenie w bolidach F3. Wywiad z Piotrem Wiśnickim przeprowadzony przed początkiem sezonu F3 można przeczytać tutaj.
Kalendarz sezonu 2024 Formuły 3
W 2024 roku kalendarz serii Formuły 3 będzie najdłuższy w historii. Zawody F3 będą towarzyszyć dziesięciu zawodom Grand Prix, a podczas każdego weekendu odbędą się dwa wyścigi. Kalendarz liczy więc łącznie 20 wyścigów. Kierowcy będą rywalizowali na trzech kontynentach.
Klikając na nazwę toru w tabeli, można zapoznać się z jego charakterystyką.
Data | Tor | Kraj |
---|---|---|
29.02-02.03 | Bahrain International Circuit | Bahrajn |
22.03-24.03 | Albert Park Circuit | Australia |
17.05-19.05 | Imola Circuit | Włochy |
24.05-26.05 | Circuit de Monaco | Monako |
21.06-23.06 | Circuit de Barcelona-Catalunya | Hiszpania |
28.06-30.06 | Red Bull Ring | Austria |
05.07-07.07 | Silverstone Circuit | Wielka Brytania |
19.07-21.07 | Hungaroring | Węgry |
26.07-28.07 | Circuit de Spa-Francorchamps | Belgia |
30.08-01.09 | Autodromo Nazionale Monza | Włochy |
Przebieg weekendu wyścigowego F3 w 2024 roku
W 2024 roku Formuła 3 będzie stosować znany i sprawdzony format weekendu podczas którego odbywają się dwa wyścigi. Jest to format bardzo podobny do Formuły 2, ale wyścigi w Formule 3 są krótsze, nie ma również obowiązku wykonywania zmiany opon w głównym wyścigu. W Formule 3 w 2024 roku każdy piątek będzie odbywał się 45-minutowy trening i 30-minutowe kwalifikacje. W sobotę będzie odbywał się wyścig sprinterski trwający 40 minut + jedno okrążenie. W niedzielny poranek będzie odbywał się wyścig główny trwający 45 minut + jedno okrążenie.
Wyniki piątkowych kwalifikacji ustalają bezpośrednio kolejność na polach startowych do głównego, niedzielnego wyścigu. Kolejność na starcie do sobotniego wyścigu sprinterskiego również ustalana jest na podstawie wyników piątkowych kwalifikacji, ale z odwróconymi pozycjami czołowej dwunastki kierowców. Pozostałe pozycje startowe zgodnie z wynikami kwalifikacji.
W przypadku zawodów w Bahrajnie wszystkie sesje odbywają się dzień wcześniej tzn. trening i kwalifikacje w czwartek, wyścig sprinterski w piątek, a wyścig główny w sobotę.
Punktacja w Formule 3 w 2024 roku
Zasady punktacji w Formule 3 nie uległy modyfikacjom przed sezonem 2024. W wyścigu sprinterskim punkty zdobywają kierowcy z czołowej dziesiątki według systemu: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 i 1. W głównym niedzielnym wyścigu do zdobycia jest więcej punktów również dla dziesięciu najlepszych kierowców: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1. Dwa punkty przyznawane są dla zwycięzcy piątkowych kwalifikacji. Podczas każdego wyścigu jeden punkt jest przyznawany dla kierowcy, który ustanowi najszybsze okrążenie, a taki zawodnik musi zakończyć zawody w czołowej dziesiątce. Kierowca może zdobyć maksymalnie 39 punktów podczas jednego weekendu wyścigowego.
Transmisje Formuły 3 w 2024 roku
Transmisje Formuły 3 będą w 2024 roku dostępne w języku polskim w Viaplay lub w F1 TV Pro. Oba serwisy streamingowe będą transmitować wszystkie sesje na żywo (treningi, kwalifikacje i wyścigi). W Viaplay głównymi komentatorami F3 będą w 2024 roku Jan Olejniczak i Paweł Baran, a w F1 TV Pro komentować będą Chris McCarthy i Alex Brundle. W F1 TV Pro dodatkiem są zapisy konferencji prasowych.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), Ferrari (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Saubera (szczegóły) i Alpine (szczegóły). Spory program prowadzi również Mercedes. Powoli swój program rozwija McLaren, ale ma na to inny sposób. Bardzo skromny program prowadzi Aston Martin. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: